Kloenk

Discussie en vraagbaak over Thesis
hoohboss

Kloenk

Unread post by hoohboss »

Diva liefhebbers,

ik heb jullie hulp nodig. Bij oneffenheden in de weg, verkeersdrempels etc, reageert mijn diva met een enorme kloenk als bijgeluid.
Mijn garagebedrijf vermoedde een torsiestang probleem, heeft het ding vervangen , maar dit biedt slechts gedeeltelijk soelaas.
Het geluid (lijkt metaal op metaal) klinkt voor mij als een los zittende uitlaat oid. Wie van jullie heeft dit probleem ook gehad, dan wel, wie heeft de juiste oplossing.

Groet

Hugo
Thesis 2.4 jtd 20v 2005 270000
gergely

Re: Kloenk

Unread post by gergely »

Gebroken veer? Dat blijkt na verloop van tijd nog wel eens voor te komen...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
kpz

Unread post by kpz »

Het zou inderdaad een veer kunnen zijn en anders mogelijk een afgebroken uitlaatsteun hoewel je dat laatste op de brug meteen zou moeten zien. Wat ook nog kan is de voorwielophanging voor. Deze bestaat namelijk uit meerdere ophanggingsonderdelen en het kan zijn dat de bovenste ervan versleten is.

Groet en succes,

Kevin
hoohboss

Unread post by hoohboss »

Nou, het heeft even geduurd maar de oorzaak is duidelijk. Het is een afgebroken veer aan de linkerzijde.
Heb voor de zekerheid links en rechts maar laten vervangen. Diva loopt en rijdt weer als een zonnetje. Mijn portemonnee was minder blij, maar
ja, diva's zijn veeleisende ......
Thesis 2.4 jtd 20v 2005 270000
gergely

Unread post by gergely »

helemaal waar, maar.... je krijgt er ook heel wat (rijplezier) voor terug.....
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
karel

Unread post by karel »

Fijn dat het opgelost is.
Gerammel in de voortrein kan veel oorzaken hebben en is misschien nog wel een berichtje waard:

Als de auto op de brug staat is het een idee de volgende zaken na te lopen, omdat ze vrij simpel te verhelpen zijn - voor we onnodig wieldraagarmen gaan vervangen...:
- zijn alle bouten in de chassis-balken waarmee de wieldraagarmen bevestigd zijn, intact en vast? (de boutkoppen willen wel eens afbreken bij een te snel genomen hobbel - wanhoop niet, de afgebroken bouten waren bij mijn diva met de hand los te peuteren - vervanging is simpel en kost twee boutjes)
- zijn beide korte gewrichten die de wieldraagarmen aan de stabilisatorstang verbinden intact en vast (aandraaien heeft geen zin, het gewricht werkt zich los als er speling op de kogels ontstaan is - vervangen is de enige remedie - 50 Euro),
- zijn de bovenste rubber schokbrekerlagers intact - ik las hierover op het Duitse forum, ben er niet uit eigen ervaring mee bekend, het schijnt veel voor te komen dat de rubber schotels losscheuren van de schokbreker, met geklapper als gevolg

Ik geloof dat naast gerammel, gekraak nog meer voorkomt, ik ben daar helaas wel uit eigen ervaring mee bekend. De dealer raadt reparatie af. Het wordt meestal veroorzaakt door versleten stabilisatorstang-lagers. De rubber lagers horen niet te bewegen ten opzichte van de stabi-stang en zitten daaraan vast gevulcaniseerd. Die verbinding kan zich op den duur loswerken. Vervanging is duur en voor veiligheid niet nodig. Ik las op een ander forum wel over reparatie door een stuk fiets-binnenband om de stabistang te wikkelen na het losdraaien van de lagerschaal - dat zou het voordeel hebben dat de stang niet uitgebouwd hoeft te worden. Iemand hier ervaring mee?
koen_

Unread post by koen_ »

ik heb het bij mijn lybra op die manier opgelost, niet erg ingewikkeld en investering nihil
zie : http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ?52,798754 , mogelijk refereer je daar ook aan ...

het is nu ruim 1,5 jaar geleden en de achterbrug is nog steeds 'stil', hoewel bedoeld als noodoplossing lijkt het langer te houden dan het monteren van nieuwe stab-stang rubbers :) , ik laat het dus gewoon zitten zo

ik ben overigens niet bekend met de constructie van de stab-stangen bij een thesis, dus ik durf niet te zeggen of het bij jullie theses ( mv ? ) ook op deze manier te repareren valt ....

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
karel

Unread post by karel »

Koen,

dank je, ik had inderdaad jouw verhaal lang geleden gelezen en in mijn oor geknoopt. Ik kon de draad met geen mogelijkheid terugvinden.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”