Kachelradiator
-
Kachelradiator
Hallo ! Wij hebben een mooie zwarte Elefantino Blu uit 2001 en hij/zij rijdt erg goed.
Maar sinds een tijd beslaan de ramen van binnen, met de verwarming aan. De aanslag op de ruiten is vettig en dat lijkt mij duidelijk koelvloeistof. Af en toe moet ik daar wat van bijvullen. Echter, alles binnen, ook de vloerbekleding blijft droog.
Het lijkt mij een klein lek in de kachelradiator, of een klein scheurtje in een slang, dat op gaat spelen zodra er druk op het systeem komt.
Mijn vraag is nu, is het te doen om die radiator te vervangen ? Of is het de hele kachelunit ? Ik weet dat het lastig is en dat waarschijnlijk het hele dashboard er uit moet.
Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten ? En waar haal ik een nieuwe/andere kachelradiator of unit ?
Alvast dank voor tips !
Maar sinds een tijd beslaan de ramen van binnen, met de verwarming aan. De aanslag op de ruiten is vettig en dat lijkt mij duidelijk koelvloeistof. Af en toe moet ik daar wat van bijvullen. Echter, alles binnen, ook de vloerbekleding blijft droog.
Het lijkt mij een klein lek in de kachelradiator, of een klein scheurtje in een slang, dat op gaat spelen zodra er druk op het systeem komt.
Mijn vraag is nu, is het te doen om die radiator te vervangen ? Of is het de hele kachelunit ? Ik weet dat het lastig is en dat waarschijnlijk het hele dashboard er uit moet.
Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten ? En waar haal ik een nieuwe/andere kachelradiator of unit ?
Alvast dank voor tips !
Re: Kachelradiator
Je zou nog een lapmiddeltje kunnen proberen, die gebruikt men om kleine lekjes in het koelsysteem te dichten.
Ze zijn er in vloeibare vorm en in een soort poeder vorm.
Kost tussen de 10 en 15 euro.
Een klein scheurtje in de slang zou kunnen, maar dan heb je geen last van beslagen ramen.
De aansluitingen van de kachelradiateur steken vanuit het interieur door het schutbord heen en daar zitten dan pas 2 slangen op gemonteerd.
"Gelukkig" is het een losse kachelradiateur en geen komplete kachelunit.
Het is veel schroefwerk inderdaad.
Zit er airco op de auto??
Dan heb je een pens werk meer te verrichten, o.a. het aircosysteem zal geleegd en gevuld moeten worden.
De enige tip die ik je kan geven is maak foto's van alles wat je los haalt!
groeten,
Marcel
Ze zijn er in vloeibare vorm en in een soort poeder vorm.
Kost tussen de 10 en 15 euro.
Een klein scheurtje in de slang zou kunnen, maar dan heb je geen last van beslagen ramen.
De aansluitingen van de kachelradiateur steken vanuit het interieur door het schutbord heen en daar zitten dan pas 2 slangen op gemonteerd.
"Gelukkig" is het een losse kachelradiateur en geen komplete kachelunit.
Het is veel schroefwerk inderdaad.
Zit er airco op de auto??
Dan heb je een pens werk meer te verrichten, o.a. het aircosysteem zal geleegd en gevuld moeten worden.
De enige tip die ik je kan geven is maak foto's van alles wat je los haalt!
groeten,
Marcel
-
Dank je wel Marcel !
Nee, geen airco. Heb ik bewust naar gekeken omdat ik airco een dure en kwetsbare aangelegenheid vind. De auto heeft arko, Alle Ramen Kunnen Open
En het scheelt nu een hoop werk inderdaad.
Dat van de Bars Leak is een goed idee. Maar wat je zegt, inderdaad een lapmiddel. Denk dat ik de boel gewoon los ga schroeven... Mijn meisje rijdt er nu al twee jaar in en de auto is super-betrouwbaar. Dit soort zaken gaat ook bij een Rolls een keer kapot.
Dank voor nu, hoop dat ik je hulp nog eens in mag roepen als het nodig mocht zijn !
Nee, geen airco. Heb ik bewust naar gekeken omdat ik airco een dure en kwetsbare aangelegenheid vind. De auto heeft arko, Alle Ramen Kunnen Open

En het scheelt nu een hoop werk inderdaad.
Dat van de Bars Leak is een goed idee. Maar wat je zegt, inderdaad een lapmiddel. Denk dat ik de boel gewoon los ga schroeven... Mijn meisje rijdt er nu al twee jaar in en de auto is super-betrouwbaar. Dit soort zaken gaat ook bij een Rolls een keer kapot.
Dank voor nu, hoop dat ik je hulp nog eens in mag roepen als het nodig mocht zijn !
Ga als je de auto nog langer als een jaar heel wilt houden, geen anti lek troep erin gooien, alsjeblieft, die rommel dicht niet alleen het lek, maar ook alle kleine leidingen as je niet uitkijkt.
Y10 Selectronic '90
Y10 Junior '95
Gehad:
Y10 Fire LX ie '91
Y10 MIA '92
Y10 MIA '93
In bezit:
Y10 Fire '87
Y10 Fire LX ie '90
Y10 Selectronic '90
Y10 Junior '95
Gehad:
Y10 Fire LX ie '91
Y10 MIA '92
Y10 MIA '93
de vloeibare variant valt wel mee hoor!!
de poedervorm is leuk voor LPG auto's, dan zit je verdamper dicht
in mijn vorige auto hadden ze de poedervorm ook gebruikt, daar kwam ik in de winter achter.....de kachel lekt niet meer, maar gaf ook geen warmte
mijn hulp inroepen mag best,daar is een forum toch voor??(,al is dit niet zo'n druk gedeelte)
de poedervorm is leuk voor LPG auto's, dan zit je verdamper dicht
in mijn vorige auto hadden ze de poedervorm ook gebruikt, daar kwam ik in de winter achter.....de kachel lekt niet meer, maar gaf ook geen warmte
mijn hulp inroepen mag best,daar is een forum toch voor??(,al is dit niet zo'n druk gedeelte)
-
Om je wat moed te geven... Ahum

Ik had het in 2 avonden gedaan. 79 losse schroefjes en moertjes. Wat ook wel handig is om rekening mee te houden is dat de kachelradiateur in de motorruimte ook nog met 2 moertjes vast zit. Kachelradiateur is trouwens wel een bekend probleem van de Yp/Punto en is gewoon verkrijgbaar via bijv de Brezan voor rond de €40
Succes er mee!

Ik had het in 2 avonden gedaan. 79 losse schroefjes en moertjes. Wat ook wel handig is om rekening mee te houden is dat de kachelradiateur in de motorruimte ook nog met 2 moertjes vast zit. Kachelradiateur is trouwens wel een bekend probleem van de Yp/Punto en is gewoon verkrijgbaar via bijv de Brezan voor rond de €40
Succes er mee!
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
Het zal misschien niet alles helpen
maar ik kan je eventueel de pagina's sturen uit de workshop manual van de ypsilon (tis alleen wel italiaans)
als je er wat aan denkt te hebben geef je maar een seintje
maar ik kan je eventueel de pagina's sturen uit de workshop manual van de ypsilon (tis alleen wel italiaans)
als je er wat aan denkt te hebben geef je maar een seintje
en een echte elefantino rosso zo te zien!
74 schroeven is respectabel, ik houd altijd weer over als ik alles in elkaar zet
74 schroeven is respectabel, ik houd altijd weer over als ik alles in elkaar zet

Jan Freie
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
helemaal met jan eens
mooie rosso en snel gedaan nog
mooie rosso en snel gedaan nog
-
Het was zeker een mooie Rosso ja, helaas niet meer in mijn bezit, ingeruild op een Yp JTD Platino

Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT