waar zit de weerstand

Discussie en vraagbaak over Lybra
rovako

waar zit de weerstand

Unread post by rovako »

ik heb zomers het probleem met mijn lancia lybra 2.0 dat mijn tempratuur oploopt.
nu hoor ik dat de ventilator 2 standen heeft .en hoogstwaarschijnlijk is die kapot.
maar waar zit die??
iemand een idee.
kijk eens wat vaker naar je interieur.
dickh

Re: waar zit de weerstand

Unread post by dickh »

Als je voor de auto staat met de motorkap open zit die regelunit rechts naast de radiator. Dat ding gaat zelden sruk, maar wat wel gebeurt is dat de stekkers corroderen: er zitten twee stekkers op die unit, trek ze los, even inspuiten met contactspray en check of je (na stekkers even in en uit elkaar te hebben gedaan) slijtsporen ziet op de male stekker. Zo ja is het goed, zo niet het vrouwtje een beetje aanknijpen.
De vraag is of dat het probleem is: als de motor goed warm is, de autoi staat stil (geen rijwind) en de motortemperatuur loopt op tot (ver) boven de 90 terwijl de radiatorventilator niet draait zou dit inderdaad waarschijnlijk het probleem kunnen zijn.
Bij andere verschijnselen kan uiteraard je thermostaat of de thermostaatsensor naar de knoppen zijn of de driewegklep tussen airco en motorkoeling vast zitten. Als met die dingen wat aan de hand is moet je ze gewoon vervangen.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
rovako

Unread post by rovako »

vorig jaar is de termostaathuis al vervangen.
aangezien ik het het jaar ervoor in italie op de berg stong met kokende motor.
alfglopen jaar in nederland op vakantie op de snelweg liep de temperatuur meter weer op.gauw kachel hoog gezet en kunnen redden.
ik hoor dat het wel vaker voor komt bij de kappa en lybra.
kijk eens wat vaker naar je interieur.
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

Klopt bij mijn Kappa is hetzelfde voorgekomen, alles goed schoonmaken nieuwe stekkertjes eraan en klaar is Kees, Jan in dit geval.

Succes!
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”