Xenon conversie kitjes... ook voor oldtimers!

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jean de Barsy

Xenon conversie kitjes... ook voor oldtimers!

Unread post by Jean de Barsy »

De techniek staat niet stil...

Je kan nu allerlei type lampen (H4, H7 etc) vervangen door Xenon lampen adv eenvoudige kitjes (tussen 40 en 200+ euro) die je zelf kan monteren. Véél lager verbruik en véél helderder licht (er bestaan zelfs "graduaties" voor oldtimers).

Wordt de dynamo op mijn Fulvia (+- 300 watt) dan minder belast?

Het klinkt allemaal wel mooi op 't eerste zicht.
Koos

Re: Xenon conversie kitjes... ook voor oldtimers!

Unread post by Koos »

Zoals je zelf al zegt ,lager verbruik betekend ook minder belasting voor je dynamo.
ik kom in de praktijk auto`s tegen met xenon kitjes waarvan het lichtbeeld nergens op lijkt ,doordat de lamp niet op de juiste plaats zit,en ook niet te krijgen is.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Huib
Site Admin

Re: Xenon conversie kitjes... ook voor oldtimers!

Unread post by Huib »

Het lijkt verleidelijk. Wat Koos zegt klopt wel. Die kitjes komen geen van allen van serieuse lampenfabrikanten zoals bijvoorbeeld Philips. In mijn ogen zijn het cowboys die wat prutsen. Ze voorzien standaard lampjes van en andere fitting en dat zou moeten werken. Er zal best een boel licht uitkomen. Daar gaat het echter niet om. Het gaat om het stralingspatroon.

Een goede koplamp is een precisie optisch systeem. De gloeidraad dient precies in het brandpunt te zitten om het stralingspatroon te krijgen wat de ontwerper van de unit voor ogen had. Als je er oog voor hebt merk je ook verschillen in stralingspatroon tussen de topmerken. Zoals een auto, zeker in de tijd van de Fulvia, een afspiegeling is van het karakter van het land van herkomst, is dat ook zo bij koplampen. Op Franse weggetjes ben je in de regel sneller met Cibie units. Op Italiaanse met Carello en in Duitsland met Hella.

Nog afgezien van het feit dat de lichtbron niet op de juiste plek zit is er meer verschil. Een gloeidraad geeft in het midden het meeste licht. Gasontladingslampen als Xenon geven het meeste licht aan de uiteinden van de vlamboog. Het gaat dus nooit goed komen.

Ook als je bijvoorbeeld 100W lampjes monteert in een unit dat is ontworpen voor 55W lampen is het resultaat in de regel averechts. De subtiliteit van het stralingspatroon is weg. De gloeidraad van een 100W lamp is 2x zo lang en 2x zo dik als van een 55W lamp. Er zit dus maar een kwart, zeg de equivalent van 25W, op de juiste plek. De andere 75W geven storing.

Heb je een S1 of S2/3 Fulvia?

De S1 heeft een gelijkstroomdynamo en van origine duplo lampen van 45/40W. Zijn die vervangen door halogeen units dan zit je met H1's van 55W of H4's van 60/55W. Vier lampen tegelijk aan is te veel om de dynamo een lang leven te garanderen. De Philips Ecovision lampen gebruiken 15% minder dan de andere versies. Met 4 Ecovision lampen zit je beter maar naar mijn gevoel nog steeds in het rode gebied van de dynamo als je niet doet aan wat ik noem "stroommanagement". Dwz dat je continu in de gaten houdt de laadstraam van de accu, toerental van de motor (eigenlijk toerental van de dynamo), omgevinsgtemperatuur, rijwind, totaal stroomgebruik. In de praktijk komt het er op neer dat je tenminste 3000 rpm moet rijden met een volle acu om 4 lampen tegelijk aan te hebben. En de spanningsregelaar moet totaal perfect werken. Ik gebruik enkel nog de electronische regelaars van Bosch. Ook je dynamo moet in orde zijn. De papieren isolatie van de veldwikkeling is na 40 jaar ook kapot.

Heb je nog steeds de originele duplo units, dan kun je daarvoor ook halogeen versies krijgen. Ook dan zou ik die kopen van een serieus merk als Philips. Je loopt anders het risico dat het eigenlijk H4 lampen zijn die zijn voorzien van een duplo voet. De gloeidraden zitten dan verkeerd en ook het verbruik is te hoog. Philips doet het in ieder geval goed. De gloeidraden zitten juist en het verbruik is 45/40 watt

Zie ook http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... msg-928542
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”