Coupe 3de serie hoofdremcilinder ontluchten

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
FulviaTom

Coupe 3de serie hoofdremcilinder ontluchten

Unread post by FulviaTom »

Goedenavond,

Zal me even voorstellen, ben Tom, doe technische bedrijfskunde, en woon in de buurt van Deventer en sinds een tijdje zijn wij in het bezit van een Lancia Fulvia coupe 3de serie. In aardige originele staat, alhoewel er wel wat dingen aan moesten gebeuren inmiddels de uitlaat vervangen, evenals met de remmen bezig geweest. (nieuwe cupjes in klauwen/hoofdcilinder/slangen/blokken) Dus eigenlijk bijna klaar om mee te touren!

Het lukt ons echter niet om het rem systeem ontlucht te krijgen.:(

1) tekening uit werkplaatshandboek lijkt echter niet overeen te komen met onze hoofdremcilinder; no5 op tekening (front chamber inlet port) lijkt niet op onze hoofdremcilinder te zitten. Hierdoor lijkt het ons dat er geen toeloop mogelijk is vanuit het potje naar het voorste systeem.
Klopt dit of zijn er verschillende types hoofdremcilinders?(en dat we het verkeerde plaatje hebben?)

2) Verder krijgen we het voorste systeem dus niet ontlucht. (of begrijpen we het verkeerd dat het voorste systeem via de achterste ontlucht moet worden? Dit lijkt echter niet te lukken/mogelijk (als je nippel bij wiel opendraait lijkt hij te zuigen/onderdruk)

3) Tevens hebben we in het revisie setje voor de hoofdremcilinder 1 cupje over. (setje geschikt voor meerdere types?) Ik heb, zoals het zat, om de middelste een o-ring gemonteerd. Zou hier het euvel zitten?

Wat is de gebruikelijke methode om te ontluchten? Of nog andere tips? (of moet je de hoofdremcilinder vol met vloeistof monteren?) Hoor graag van jullie, hopelijk is het iets stoms.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Met vriendelijke groet,
Tom van Remmen
Deventer.

Hier nog wat foto's:
Image
Image
Peter.S

Re: Coupe 3de serie hoofdremcilinder ontluchten

Unread post by Peter.S »

Hoi Tom,
Welkom op de site voor al uw vragen,antwoorden,wensen en suggsties
rechts boven (onder het in geel blok doneren) kun je zoeken naar items die op het forum al besproken zijn, geavenceerd zoeken,
remmen ontluchten, nederlands fulvia, alle datums en dan zoeken, vind je zeker informatie. remmen ontluchten heb ik zelf nog niet gedaan, vandaar .
Mooie meid op de foto!!!

gr.Peter.S
FulviaTom

Bedankt Peter,

Heb eigenlijk niet echt iets kunnen vinden m.b.t. dit probleem. Eigenlijk alleen problemen met de Dunlop remmen, en niet over de girling remmen.

Hopelijk reageert Huib nog, begrijp uit zijn reacties dat hij weet waar hij het over heeft:
Link threat Viva lancia forum
Snap alleen niet helemaal wat hiervoor de remedie is? Aangezien ik dus ook de hele hoofdremcilinder leeg heb gehad.

Groet, Tom
flip

Unread post by flip »

heb je de rubber cupjes de goede richting op geplaatst.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Voor de duidelijkheid, er zijn twee circuits. Een voor de grote cilinders voor en een gemengd circuit (voor de kleine cilinders voor + die achter.

De hoofdremcilinder is inderdaad anders dan in het boekje.

De plunjer voor het voor circuit (de 2e geteld vanaf het pedaal) is gedeeld. Het uiteinde waar de cup zit kan schuiven. Het circuit vult zich zo vanuit de compensatiekamer. Ik zit nu thuis en heb er geen bij de hand. Ik zie ze ook niet iedere dag. Dat schuiven moet goed gaan. Soms zitten de twee delen vast.

Soms is het moeilijk om de boel aan de gang te krijgen. Met druk er op lukt het altijd. Ik gebruik dan de Eazybleed. Of zuig met een vacuumpompje aan de nippels. De Eazybleed werkt het beste.

Die tweede plunjer heeft aan de voet soms een O ring, soms een cup. Als de cup past, monteer je die maar wel achterste voren. Hij ziet namelijk de druk van de eerste kamer. Als de cup niet past monteer je de O ring.
FulviaTom

eazybleed kitje op fulvia reservoir?

Oke, de hoofdremcilinder is anders in het boekje, maar moet dus wel werkend te krijgen zijn?

Ik heb ook een eazybleed kitje, echter heb ik geen schroefdop op het reservoir bij de Fulvia, hoe maak je deze erop vast? Zijn hier nog trucs voor?

Groet, Tom
Huib
Site Admin

Re: eazybleed kitje op fulvia reservoir?

Unread post by Huib »

Als hij goed is, moet je hem aan de praat kunnen krijgen.

Om de Eazybleed er op te krijgen moet je wat fabrieken.

Je kunt ook proberen met trappen. Iemand een aantal keren laten trappen. Zeg 10 keer. Pedaal vast laten houden. Dan pas nippel open. Pedaal tot bodem trappen. Nippel dicht. Pedaal los. Paar keer herhalen.

Of met een zuigppompje aan de nippel zuigen. Je hebt van die pompjes daarvoor die je aansluit op perslucht.

Maar als gezegd, de Eazybleed is het meest efficient.
FulviaTom

hoofdremcilinder types en modellen toeloopgaatje mist?

Bedankt voor de tips, ik ga het proberen met de eazybleed. (alhoewel je het er dan ook niet vanboven langs gedrukt krijgt lijkt me zonder toeloop gaatje)

Nog even een vraag over de eigenlijke hoofdremcilinder +tekening: (vraag 1)
Zijn er verschillende types hoofdremcilinder? (naast de verschillende diameters?, dus met en zonder gaatjes in voorkant?) aangezien ik de verkeerde tekening heb van mijn hoofdremcilinder zonder toeloopgaatje in het voorste circuit. Dit zou toch eigenlijk niet fatsoenlijk kunnen werken? (vandaar dus ook het gestuntel met ontluchten)

Normaal gesproken hebben andere hoofdremcilinders daar namelijk (zoals op de tekening) een toeloopgaatje zitten.

Hoe zit dit nou?

Groet Tom
PS: Of zijn er mensen die gewoon een toeloop gaatje boren zodat het wel is/werkt zoals op de tekening en ontluchten makkelijk gaat.
Huib
Site Admin

Re: hoofdremcilinder types en modellen toeloopgaatje mist?

Unread post by Huib »

Voor de 2e serie is er enkel de 22mm hoofdremcilinder.

Ik heb er nooit een gezien met een toeloopgaatje. , Ik heb geen idee waarom de hoofdremcilinder is zoals hij is. Het betreffende circuit moet zijn toevoer krijgen via de compensatiekamer. Een andere mogelijkheid is er niet. In de praktijk werkt dat.

Die 2e plunjer bestaat uit twee losse delen. Het voorste stuk schuift over het achterste stuk. Vaak zit dit vast. Ik maak het altijd los. Het voorste stuk heeft ook een wat afwijkend gaatjes patroon. Het koperen hoedje bestaat uit twee delen. Het echte hoedje, waar de terugdrukveer op drukt en daaronder een koperen ring met gaatjes. Tussen de twee zit een slap veertje.

Ik denk dat toevoer via de compensatiekamer altijd wel werkt. Het probleem waar je dan echter mee zit is de terugloop in het reservoir als de vloeistof uitzet tgv temperatuurstijging. Wat jij toeloopgaatje noemt zou men ook terugloopgaatje kunnen noemen. Hoe die terugloop bij de S2 geregeld is, is niet direct duidelijk.
Het enige wat ik me voor kan stellen is het volgende. De terugdrukveer werkt op het achterste stuk van de plunjer. Immers, daar zit de pin aan vast waar het hoedje opgeschoven zit. Ik vermoed dat de blokkeerschroef die in de bodem van het reservoir zit, het schuivende voorste stuk al tegen houdt net voor dat het achterste stuk in de ruststand komt. Daardoor komt er een open verbinding tussen compensatiekamer en drukkamer. Je hebt dan toeloop zowel als terugloop.

Om te controleren of mijn gedachtengang goed is zou je alles nauwkeurig op moeten meten of zo'n hoofdremcilinder overlangs doorzagen.

Mij lijkt dat het niet anders kan dan zoals ik denk. Je zou het dus moeten controleren. Ik heb het wel eens meer mis. Als ik het niet mis heb betekent het dat het schuiven goed moet werken, de cup moet niet al te zeer zijn ingedrukt door de koperen ring met gaatjes en de twee terugdrukveren moeten goed zitten. De iets langere terugdrukveer van iets dunner staaldraad zit tussen de twee plunjers. De kortere van iets dikker draad zit onder de dop.
tch

Re: eazybleed kitje op fulvia reservoir?

Unread post by tch »

Als ezybleed aanpassing had ik een plastic SPA fles genomen en onderin gaatje geboord en zo'n nippel (los bij geleverd destijds) geschroefd - daarna dop uitsnijden zodat je hem net met wat wurmen over de rand van het remvloeistof reservoir kon trekken, als je dan de fles (ondersteboven) op de dop schroeft is de zaak vast.

Doe niet wat Ezybleed (destijds) in de handleiding aangeeft, door hem op je reservewiel aan te sluiten voor overdruk - dan schiet de boel los en spuit de DOT4 door je garage. Gebruik een fietspomp om geleidelijk druk op te bouwen.

Hoe je het ook wendt of keert, die ezybleed is echt een ongelooflijk onding en eigenlijk heb ik hem weinig gebruikt. De laatste keren dat ik mijn Fulvia remvloeistof wisselde gebruikte ik zo'n slangetje met een kogelventieltje (Ebay, paar euro) - werkt prima als je remsysteem verder goed is.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”