Stroommetingen aan S1 Fulvia coupé

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib
Site Admin

Stroommetingen aan S1 Fulvia coupé

Unread post by Huib »

Ik heb zo wat stroommetingen gedaan aan een van m'n S1 Fulvia coupé's. Op de huis-, tuin- en keukenmanier.

Startmotor: 95Amp. Auto had een uurtje stilgestaan en bij redelijk warm weer.

Totaal stroomverbruik met stadslichten, achterlichten en dashboardverlichting aan. Deuren dicht.
Stationair: 6 Amp
Op toeren: 8 Amp.
Stroomverbruik van de ontsteking neemt toe als het toerental stijgt. Ook de accuspanning neemt iets toe. Lampjes zullen dus ook wat meer vebruiken. De ontsteking is trouwens de electronische ontsteking met de rode 1,5 Ohm bobine.

De H1 Premium lampen pakken ieder 4,5 Amp

Ik heb een electronische spanningsregelaar. Bij 3000 rpm levert de dynamo 32 Amp max. Bij 2000 rpm nog 25 Amp. Dat zal denk ik minder zijn bij een ouderwetse electromechanische regelaar.

Ik heb de koplampen zo, dat ik nooit meer dan twee H1 lampen aan heb. Dus als het groot licht aan gaat, gaat het dimlicht uit.

Ik heb de kachelventilator vervangen door een ventilator met brushless DC motor. Het verbruik daarvan is nihil (en hij blaast nog meer lucht ook met aanzienlijk minder herrie).

Met twee koplampen aan is het stroomverbruik als je rijdt dus zo'n 17 Amp. Rond het maar af op 20 Amp als je nog wat aan hebt zoals ruitenwissers. Dat is mooi. Er blijft dan ruim 10 Amp dynamo capaciteit over om de accu bij te laden indien nodig en je belast de dynamo niet continue op z'n maximum. De grote vijand van een dynamo is temperatuur. Zou ik vier koplampen aan hebben, dan kom ik op 29 Amp en dat is aardig dicht bij het maximum van de dynamo. Om lang en bedrijfszeker te rijden vind ik dat te krap.

De ouderwetse duplo lampen gebruiken minder stroom dan de standaard halogeen lampen. Dan kun je net wel 4 koplampen tegelijk aan hebben. In de stad dan wel gauw enkel de stadslichten aan om de accu weer op te laden. Zo ging het vroeger ook.

Ik heb nog het stroomverbruik gemeten voor de diverse H1 lampen. Nominaal zijn ze alle vier 55W, maar het stroomverbruik verschilt. De metingen zijn gedaan bij 13,2 Volt.

De oude standaard H1 lamp: 5 Amp
H1 Premium: 4,9 Amp
H1 Longerlife: 4,9 Amp
H1 Ecovision: 4,15 Amp

De Ecovision gebruikt dus 15% minder stroom! Ik ga er mijn voorraad Premium niet voor weggooien maar als de voorraad op is schakel ik over op Ecovision.

Wil je toch vier koplampen tegelijk aan dan is het zeker aan te raden om de Ecovision te gebruiken. Ik vind de marge nog steeds krap voor dagelijks gebruik maar bij een rally zou ik het zo wel doen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”