Waar moet ik het zoeken ,probleem

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter.S

Waar moet ik het zoeken ,probleem

Unread post by Peter.S »

Het volgende is aan de hand:
Motor heeft elekt. onsteking, draait stationair onregelmatig(net of er 3 cyl. maar werken(uitlaat geborrel)), kleppen zijn afgesteld inl 0.15 uitl. 0.25 (koud/warm?)afstelling nokken assen ok.
Motor heeft een rateltje(onweer)dit komt voor over het hele toerental gebied maar wel vooral bij het net
terug gaan van toeren(net niet op toeren houden).(bij laag toeren wel minderen soms hard en soms minder hard)
Bij weg nemen van bougiekabel cyl. 1 duidelijk toerental verschil, zo ook bij cyl.4, dit is niet het geval bij cyl. 2 en 3, als ik deze beidde verwijder blijft de motor draaien en het ratelen verdwijnd, ook bij toeren verhoging.
Alle cylinders hebben een gelijke compr.druk.
mijn eerdere gedachten gingen uit naar ketting en/of spanner maar boven staande geeft dit niet aan.
Motor geeft (mijn inziens)genoeg kracht, dus rij er dagelijks mee.
Bougies zijn vernieuwd, ontsteking en bougiekabels gecontroleerd.
Heeft er mischien iemand een idee???
Tevens kleppen stellen warm of koud???

gr.Peter.s
bart

Re: Waar moet ik het zoeken ,probleem

Unread post by bart »

Timing van 2 en 3 niet goed? Electronische ontsteking??? Wat voor type?
Met een losse stroboscooplamp kan je simpel checken of de verschillende cilinders evenveel voorontsteking hebben.

Rateltje zou pingelen kunnen zijn op cilinders die te vroeg staan of te arm zijn? Ik neem aan dat je carburateurs in goede staat zijn? Je zou met een colortune bougie het mengsel van alle cilinders kunnen checken bij het stationair afstellen, dat geeft in ieder geval een indicatie van verschil tussen de cilinders onderling.

Bart
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Hoi Bart ,sorry voor de late reactie, het is een kdfi onsteking(via pc gestuurd)
Het is de oude Fulvia van Ron.L op gas
Dacht dat ik alleen de 1e en 4e cylinder met een stroboscoop kon checken,?
We denken dat het ratelen van een kantelende zuiger of drijfstang lagerschalen is, waardoor dan ook een slechte verbranding .
Heb nu een resserve onder blok weg gebracht voor kontrolle van de lagers,zuigers en veren.
Heb gelijk ook 2 vragen:
Wat mag reinigen/controlle /revisie van een onderblok kosten(nieuwe lagers, keerringen, veren montage)?
Ben op zoek naar een drijfstang bout van een 1600/1.6 als die gelijk zijn?

gr.Peter
Koos

Unread post by Koos »

De kdfi kun je programmeren met de laptop ,kun je beter Ron vragen ,het ontstekings tijdstip kun je met het programma wat hij gebruikte afstellen .
Ik zelf heb ook een kdfi (samen met Ron en Walter gekocht),nu bouw ik het op mijn Zagato.
De lagers zijn duur € 148 en € 160
De veren kosten ong € 60
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Ja Koos, ben blij dat Ron dicht bij woont, hem vraag ik ook regelmatig om raad,krijgen alleen nog geen communicatie met het motormanagement
komt goed,heb in iedergeval weer op alle bougies een goede vonk, alleeen moet ik nu het onderblok vervangen , een reserve blok al weggebracht voor kontrolle van krukas/lagers drijfstangen zuigers en de hele reutemeteut.
gr.Peter
bart

Unread post by bart »

Fulviablokken zijn praktisch onverwoestbaar, dus als er iets gaat ratelen zou ik niet meteen aan kantelende zuigers gaan denken. Je zou dan waarschijnlijk ook een enorme blauwe wolk achter je auto zien. Lagers zijn makkelijk en snel te checken. En als je een drijfstan los hebt kan je aan de passing van de zuiger wel voelen, of zien aan het slijtpatroon in de cilinder, of er iets heel erg fout is. Misschien de ketting(spanner)?

Maar eigenlijk lijkt het me een managementprobleem. Hoe is de support van JB te R? Het is zijn spul, toch? Gebruik je een lambdasonde voor terugkoppeling van het mengsel? Probeer hem eens iets rijker te zetten, en dan langzaam terug richting je oude waarde.
Zelf heb ik een computertje van Emerald (100 euro op ebay), en ik moet zeggen dat de hulp die ik kreeg bij het inbedrijfstellen van de hele motor geweldig was. Emerald, gevestigd op een steenworp van Harwich, biedt eenieder met een Emerald computer (zelfs als die van ebay komt), een afstelsessie op een rollenbank aan voor 275 pond, voor een hele dag. Dat heb ik ook gedaan. Heel leuk en leerzaam; op een rollenbank komen alle kleine gebreken genadeloos aan het licht. Mijn motor loopt uitstekend, hoewel dat afgelopen zaterdag (Assen) totaal niet uit de verf kwam door een lekke benzinepomp. Gelukkig heeft MW te E voor drie tientjes een nieuwe pomp gestuurd die er weer 40 jaar tegen kan.

Bart
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Hoi Bart,
Eindelijk motor eruit, redelijk veel speling op de drijfstangen, tevens smetaalschilfers in de pan.
tevens drukgroep volledig versleten dus kan ik die gelijk vervangen, heb nog een blokje liggen een 302, strippen en de andere kop erop ivm gas
en dan maar testen, moet nog wel de krukas sensor overzetten. Van het andere blokje nog niks gehoord, (word gereinigd en gecontroleerd)
en daar ga ik dus niet op wachten , dus op hoop van zege gaat het blokje na +/- een jaar of 4 netjes draaien(is wel los)heb het 1 keer horen draaien en toen was het ok en anders flink overwerken.............

gr peter
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Kan weer rijden!! op wat kleine dingen na loopt het blokje prima
gr...
bart

Unread post by bart »

Wat was er mis?
Bart
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Hoi Bart,
Heb nog niet echt in het blok gekeken, had nog een oud blok liggen, hiervan het onderblok gebruikt, en op hoop van zegen.
BDP sensor over gezet, andere drukgr en platen, waterpomp en dynamo overgezet. Starten maar, ja hoor, ze loopt , nu maar hopen
lang genoeg voor een revisie blok klaar te krijgen.
gr.Peter
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”