startprobleem nokkenas sensor
-
startprobleem nokkenas sensor
Hallo,
Vandaag startte mijn Lybra 1.8 ineens niet. Lampje brandstofinjectiesysteem(rood) bleef branden. (Sleutelcode ging wel gewoon uit)
Motor draaide rond, maar sloeg niet aan.
Alles onder de kap nagekeken, zekeringen gecontroleerd, maar niets.
ANWB was er snel, kon computer niet uitlezen, probeerde e.e.a. lukte niet.
En ineens.... ze startte weer
Lampje brandstofinjectiesysteem brandde af en toe.
Meteen naar garage gereden en uit laten lezen.
Diagnose: nokkenaspositiesensor storing.
Mijn vraag: Nu doet ze het, moet ik snel deze laten vervangen en is dan het probleem opgelost.
Vast bedankt.
Justin
Vandaag startte mijn Lybra 1.8 ineens niet. Lampje brandstofinjectiesysteem(rood) bleef branden. (Sleutelcode ging wel gewoon uit)
Motor draaide rond, maar sloeg niet aan.
Alles onder de kap nagekeken, zekeringen gecontroleerd, maar niets.
ANWB was er snel, kon computer niet uitlezen, probeerde e.e.a. lukte niet.
En ineens.... ze startte weer
Lampje brandstofinjectiesysteem brandde af en toe.
Meteen naar garage gereden en uit laten lezen.
Diagnose: nokkenaspositiesensor storing.
Mijn vraag: Nu doet ze het, moet ik snel deze laten vervangen en is dan het probleem opgelost.
Vast bedankt.
Justin
-
Re: startprobleem nokkenas sensor
Ik zou hem snel laten vervangen. Bij mijn vorige Lybra hetzelfde gehad, het begon met startproblemen. Het werd echt vervelend toen de motor uitviel op de linkerbaan van de snelweg. Rollen met 120km/h zonder rembekrachtiging en stuurbekrachtiging was niet echt prettig... Bij mij is hij toen onder garantie vervangen dus over de kosten kan ik helaas niks zeggen.
Volgens mij moet dan de distri er af.... (wel bij een 2.0 in ieder geval)
zou dus allicht "goedkoper" zijn, dat je dan meteen alles liet vv
zou dus allicht "goedkoper" zijn, dat je dan meteen alles liet vv
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Ik heb hetzelfde gehad onderweg als Boudezwijn, op de linkerbaan op de snelweg, 130 in de ochtendsspits en dan zonder rem- en stuurbekrachtiging een veilig heenkomen zoeken. Geen pretje! Diagnose was toen BDP-sensor vervangen (is dat hetzelfde als nokkenas-sensor) bij de officiele dealer kostte de sensor in 2007 EUR 29 + EUR 50 arbeidsloon (45 minuten) en BTW, totaal EUR 97. Voor dat geld wil je geen startproblemen of plotselinge uitvalverschijnselen, dus meteen vervangen zuo ik denken.
-
Het rare is, dat nadat ze liep, het lampje van de het brandsrofinjectiesysteem(rood) ging branden en ze bleef gewoon rijden.
Helaas volgens de garage is het niet de BDP sensor maar de nokkenas sensor.
Distr.riem moet eraf en dus vervangen worden ben ik bang.
Justin
Helaas volgens de garage is het niet de BDP sensor maar de nokkenas sensor.
Distr.riem moet eraf en dus vervangen worden ben ik bang.
Justin
Hmmm, het wordt een beetje verwarrend:
Is nou een B(ovenste)D(ode)P(unt) sensor hetzelfde als een 'nokkeas sensor'?
Zo ja, bedoelt de garage dan niet nokkenas-versteller? Dan moet idd de riem eraf, als alleen de 'sensor' stuk is, dan volgens mij niet, ook niet met een 2.0.
En ja, ook ik daar wel eens mee te maken gehad, uiteraard zeer ongelegen: sputteren en kuchen op de grote rotonde bij afslag R'dam Centrum A16, linker (binnenste) baan. Vind je katalysator ook niet leuk. Er is zelfs een 2e sensor erin geschroeft toen bleek dat de eerste vervanger ook niet goed was (garantie).
Is nou een B(ovenste)D(ode)P(unt) sensor hetzelfde als een 'nokkeas sensor'?
Zo ja, bedoelt de garage dan niet nokkenas-versteller? Dan moet idd de riem eraf, als alleen de 'sensor' stuk is, dan volgens mij niet, ook niet met een 2.0.
En ja, ook ik daar wel eens mee te maken gehad, uiteraard zeer ongelegen: sputteren en kuchen op de grote rotonde bij afslag R'dam Centrum A16, linker (binnenste) baan. Vind je katalysator ook niet leuk. Er is zelfs een 2e sensor erin geschroeft toen bleek dat de eerste vervanger ook niet goed was (garantie).
Nokkenassensor( fasesensor ) zit op de uitlaatnokkenas en de BDP zit op de krukas, althans niet letterlijk er op, maar daar meten ze aan.
Zonder fasesensor loopt de auto!!
Het duurt iets langer voordat de motor aanslaat als deze stuk is, maar amper merkbaar.(wel een storingslampje aan)
De BDP sensor meet het toerental van de motor/krukas en is echt nodig voor het laten lopen van de motor.
De nokkenasversteller zit op de inlaatnokkenas en is bedoeld om wat extra vermogen uit de motor de peuteren.
Als deze stuk is,klinkt de motor als een ouderwetse diesel.
Voor het vervangen van de fasesensor of de nokkensasversteller moet de distributieriem los.(dus vervangen)
De fasesensor zit achter het tandwiel van de uitlaatnokkenas gemonteerd en dat tandwiel moet dus aan de kant om die sensor te vervangen.
De nokkenasversteller zit aan het uiteinde van de inlaatnokkenas gemonteerd en op de nokkenasversteller zit het ander nokkenastandwiel weer gemonteerd.
Zonder fasesensor loopt de auto!!
Het duurt iets langer voordat de motor aanslaat als deze stuk is, maar amper merkbaar.(wel een storingslampje aan)
De BDP sensor meet het toerental van de motor/krukas en is echt nodig voor het laten lopen van de motor.
De nokkenasversteller zit op de inlaatnokkenas en is bedoeld om wat extra vermogen uit de motor de peuteren.
Als deze stuk is,klinkt de motor als een ouderwetse diesel.
Voor het vervangen van de fasesensor of de nokkensasversteller moet de distributieriem los.(dus vervangen)
De fasesensor zit achter het tandwiel van de uitlaatnokkenas gemonteerd en dat tandwiel moet dus aan de kant om die sensor te vervangen.
De nokkenasversteller zit aan het uiteinde van de inlaatnokkenas gemonteerd en op de nokkenasversteller zit het ander nokkenastandwiel weer gemonteerd.
-
Kriekje,
bedankt
Klinkt zeer aannemelijk, maar wat ik bij mijn probleem niet begrijp is het volgende:
Motor sloeg echt niet aan. Brandstofinjectiesysteem lampje brandde en bleef branden.
Bij toeval volgens ANWB sloeg motor aan.
Garage las uit nokkenassensor storing.
Waarom sloeg motor niet aan( soms 5 sec. aangehouden om te starten alles draait, maar slaat niet aan)
Ben nu inmiddels 2 dagen verder, afkloppen op goed hout, lampje heeft niet meer gebrand en motor slaat steeds aan.??
Justin
bedankt
Klinkt zeer aannemelijk, maar wat ik bij mijn probleem niet begrijp is het volgende:
Motor sloeg echt niet aan. Brandstofinjectiesysteem lampje brandde en bleef branden.
Bij toeval volgens ANWB sloeg motor aan.
Garage las uit nokkenassensor storing.
Waarom sloeg motor niet aan( soms 5 sec. aangehouden om te starten alles draait, maar slaat niet aan)
Ben nu inmiddels 2 dagen verder, afkloppen op goed hout, lampje heeft niet meer gebrand en motor slaat steeds aan.??
Justin
Een niet werkende BDP sensor is als een motor die niet rond gaat , dus dan kun je daar geen storing op krijgen.
Blijft de storing van de fasesensor vreemd, misschien door het lange starten dat de motorregeleenheid daar toch iets mee 'doet' als zijnde storing?
Ik zou die BDP sensor ( laten ) vervangen, ding kost je de kop niet
Bovendien helpt de ANWB je maar 2x per jaar per kenteken, dus als je weer staat met hetzelfde probleem , heb je nog maar geen kans over voor wat anders...
Ik rijd zelf een Alfa JTD en 2 dagen voordat de BDP sensor het begaf, viel mijn cruisecontrole 2x uit, gewoon weer aangezet en klaar.
De 3e keer stond ik stil: cruisecontrol stopt ermee, toerenteller gaf 0 aan en viel de motor uit en dat binnen 2 seconden.
Het uitvallen van de cruisecontrole waren voortekenen...
Mijn schoonvader reed een Alfa 146 1.6 , ongeveer dezelfde motor als jouw 1.8, en ook daar een BDP sensor van vervangen na de klacht van het niet aan willen slaan.
Lees maar eens op divers forums over BDP sensoren van Italiaanse auto's, je bent niet de enige ,zowel diesel als benzine!!
Blijft de storing van de fasesensor vreemd, misschien door het lange starten dat de motorregeleenheid daar toch iets mee 'doet' als zijnde storing?
Ik zou die BDP sensor ( laten ) vervangen, ding kost je de kop niet
Bovendien helpt de ANWB je maar 2x per jaar per kenteken, dus als je weer staat met hetzelfde probleem , heb je nog maar geen kans over voor wat anders...
Ik rijd zelf een Alfa JTD en 2 dagen voordat de BDP sensor het begaf, viel mijn cruisecontrole 2x uit, gewoon weer aangezet en klaar.
De 3e keer stond ik stil: cruisecontrol stopt ermee, toerenteller gaf 0 aan en viel de motor uit en dat binnen 2 seconden.
Het uitvallen van de cruisecontrole waren voortekenen...
Mijn schoonvader reed een Alfa 146 1.6 , ongeveer dezelfde motor als jouw 1.8, en ook daar een BDP sensor van vervangen na de klacht van het niet aan willen slaan.
Lees maar eens op divers forums over BDP sensoren van Italiaanse auto's, je bent niet de enige ,zowel diesel als benzine!!
-
Bedankt voor de uitleg.
Is er een How to hoe de BDP sensor te vervangen?
Justin
Is er een How to hoe de BDP sensor te vervangen?
Justin