Nieuw!

Discussie en vraagbaak over Lybra
Werner

Nieuw!

Unread post by Werner »

Hallo mensen, na diverse jaren kappa te hebben gereden een half jaar geleden de overstap gemaakt naar een ypsilon elefantino rosso. Was een erg leuk autootje maar toch wel een beetje onpraktisch gezien de ruimte (of het gebrek eraan) en het nogal sportieve weggedrag. Is best leuk voor een paar maandjes maar al snel mistte ik toch het comfort van de kappa's. Aangezien een kappa wel erg groot is heb ik me eens verdiept in de lybra, wat ik altijd al een eigenzinnige auto heb gevonden. Ik ben vorige week gaan kijken en heb een proefrit gemaakt in een lybra 1.8LX en was eigenlijk direct verkocht. Wat een prachtige wagen, vooral het interieur is echt schitterend! De auto rijdt echt een aantal klassen hoger dan de ypsilon en dat is ook niet zo gek. Maar wat me verbaasd is dat ie eigenlijk zelfs beter en comfortabeler rijdt dan een kappa naar mijn idee. Het ontwerp is ook wat nieuwer en dat merk je aan alles. Ik was dus helemaal verkocht en heb de ypsilon ingeruild. De lybra is een 1.8-16v VVT LX berlina uit 2001met bijna alles erop, bose geluidsinstallatie, climate control, alcantara, lm-wielen. Het enige dat ontbreekt is de cruise-control maar die schijnt achteraf in te bouwen te zijn? En geen neerklapbare achterbank???!!! Dat had ik dus niet gezien, is op zich geen ramp, maar handig is anders. Is dat nog om te bouwen?
Verder zou ik graag mijn mp3 aansluiten op de radio maar daar heb ik al voldoende topics over gezien dus daar eerst maar eens in verdiepen.

Tips zijn altijd welkom!

P.s. de nokkenasversteller moet vervangen worden samen met de distributie, zijn daar revisiesetjes voor of compleet vervangen?

Groet Werner
K 2.0-20v LS Aut. 2000
Y 1.2-16v Elefantino Rosso 1998
L 1.8-16v LX berlina 2001
Edno Bommel

Re: Nieuw!

Unread post by Edno Bommel »

HAHA Succses mee is een beste auto, is het een groene uit 2001?

Je hebt mijn oude Lybra gekocht!!!!

Die stoelen weer zo netjes te krijgen was best wel veel werk!!!

Ach ja wil je beetje historie weten over deze lybra?

- Ik kocht hem voor zo'n 2.400 euro in 2010
- voor 800.- heb ik het linke achterste spaatboord laten spuiten ivm roest!!!
De grarantiebewijs heb ik nog wil je hem hebben?
- er zit een nwe. achterruitpakking in omdat die ouwe lekte en de kofferbak altijd onder water stond!
- een nwe. Voorruit en nog vele kleine plastikdingen
- aan de bijrijders kant voor/achter zijn de raammechanisme vervangen
- het thermostaat, koelvloeistof en de leidingen van de stuurbekrachtiging en nog wat had ik laten vervangen had alle
rekeningen aan de dealer gereven.

De nokkenasversteller was al niet meer de beste als ik hem verkocht heb dus de d-riem ook niet meer en je bent al over de tijd dus dit moet nu echt snel gebeuren! Bij SSI rond de 500,- euro

Door de laatste eigenaar moeten de verpootlagers voor links en rechts gemaakt worden zijn die waren stuk!
En een nwe uitlaat moet er ook onder zitten die was lek bij de laatste eigenaar!

Ik heb nog heel leuke velgen voor de Lybra wil jij ze kopen 100.-euro

MVG

Edno

Edno
Werner

Unread post by Werner »

Hij is inderdaad vrij groen met het kenteken 25-??-??......klinkt herkenbaar zeker?
Fijn om te weten wie de vorige eigenaar was en om wat historie te weten van de auto. Het is zeker een mooie wagen, en het is dat je het nu zegt dat het achterscherm is gespoten want ik had het niet gezien. Goed werk dus! De bekleding ziet er inderdaad nog erg fraai uit voor de km-stand, hoe heb je dat zo netjes gekregen/gehouden? Het alcantara "pult" ook niet.
Ik ben er erg blij mee en hij rijdt heerlijk, ook na 2 kappa's en een ypsilon. De rekeningen waren er ook bij inderdaad, het enige waar ik mijn twijfels over had was de distributieriem en nokkenasversteller. Is goed te horen bij de start. Ik had al ingecalculeerd om dit te vervangen, volgende week vrijdag gaat het gebeuren, wil geen risico lopen :( Bij welke km-stand is ie voor het laatst gedaan dan? De dealer vertelde mij dat hij pas bij 240.000 weer gedaan moest worden maar dat lijkt me aan de ruime kant? De uitlaat is waarschijnlijk vervangen want die is goed, de veerpootlagers weet ik niet maar ik hoor nog niets tot zover.
Natuurlijk wil ik graag het originele garantiebewijs, heb je toevallig ook nog de code-kaarten voor de auto en voor de ICS radio? Die zaten er nl niet bij helaas. Ook de rode sleutel ontbreekt..... Als je die nog hebt hou ik me aanbevolen!

Velgen heb ik helaas niet nodig, ik vind deze ook fraai! Als je nog tips over de auto hebt hoor ik het graag van je!

Wat rij jij tegenwoordig dan? Y?

Groet Werner
K 2.0-20v LS Aut. 2000
Edno Bommel

Eigenlijk heeft de dealer wel gelijk met de 240.000km maar Fiat heeft dit termijn ingekoort op 60.000km omdat er zoveel motorschade geweest zijn.
Maar dit komt omdat dit motor bijna bouwgelijk is met TS motoren van Alfa die zijn fraai veel schade opgelopen.
Die Stoelen heb ik met een scheermes weer zo mooi gekregen maar is heel veel werk dus ga zuinig mee om!

Die codekaartjes en die rooie sleutel heb ik zelfs nooit gehad maar die heb je niet nodig op het ICS zit geen code op dus de accu afhalen is geen probleem en als het goed is moet je twee goede sleutlels gekregen hebben, alleen die iets ouwere daarvan was aan de binnenkant een schakelaar afgebroken die moet je op het printplaatje zetten en dan doet ie het weer!

Stuur maar je adres dan stuur de gagantie bewijs op!!!

MVG

Op dit moment rij ik een duitse weet niet hoelang ik dat blijf doen maar aangezien dat laatste week de motor van men Yps kapot is gegaan en niks beteres te vinden was moet het nu ff zo!!!

Ach besteed maar beetje aandacht aan de airco ( airco trogenaar vervangen en opnieuw afvullen ) de ruiten waren bij mij vaak beslaan wat ook komt dat nog het oude beluchtingssysteem inzit maar de eerste eigenaar heeft daar ook niks mee gedaan.
Werner

Unread post by Werner »

Hmm, jammer... ik had nog wel een mooie Yps voor je te koop gehad. 67.000 km Helaas is hij net ingeruild. Ook had ik nog een thema 2.0-16 SW gehad maar die is ook net weg.... heb het wagenpark weer een beetje ingekrompen.
Dat van de stoelen met een scheermes vind ik erg creatief, de bekleding ziet er echt goed uit.
Waar ik wel benieuwd naar ben en wat ik wel meer hoor is dat de ramen inderdaad beslaan? Met airco gebeurd dat toch juist niet?
Of is de airco-droger niet meer goed en moet die vervangen worden?
Verder rijdt de auto erg goed en vind ik hem comfortabeler dan een kappa, wel iets minder ruim. Ik ga dit weekend aan de slag met een blaupunkt stekkertje om te kijken of ik een aux-ingang kan maken op de ICS. De ICS staat inderdaad op "code" en de code is dus niet actief gelukkig!

Heb jij toevallig een handleiding voor het vervangen van de distributie?
Ik stuur je even een pm voor mijn adres, ivm het garantiebewijs, alvast erg bedankt!

Succes met je Yp, en hopelijk snel weer een italiaan...

Gr Werner
K 2.0-20v LS Aut. 2000
Edno Bommel

De aircotroger moet je wel even meenemen! Kost niks!!!

Het probleem bij de Lybra is juist niet dat de ramen met of zonder de airco beslaan, het probleem is dat t/m bouwjaar 2003 te kleine beluchtingsgaatjes verboud zijn, elke Lybra die bij Lancia in onderhoud was heeft daar een upgrade van gehad helaas was die jouwe niet altijd bij Lancia.

Ik had er wel weinig last van je moet maar weten hoe! Maar probeer het maar kom je wel achter, ik heb de airco bijna nooit gebruikt!

Kijk goed naar de roest dan heb je lang een mooie auto...kijk ook maar naar de uitlaat ben bang dat die alleen maar dichtgekit is, de laatste eigenaar had namelijk geen geld om hem te laten maken, daarom heeft hij hem ook ingeruild!

De rest komt per PN

PS: Een handleiding vind je op YOUTUBE

Daar is het wel van een ALFA 156 maar het principe is het zelfde neem je ook de balansasriemen mee of niet???

MVG
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”