ABS

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
loh

ABS

Unread post by loh »

In december was er een uitgebreide discussie over ABS-wel of niet. In die tijd was er bij mij (2.4JTD 1999) nog niets aan de hand.
Met die hopen sneeuw heb ik een paar maal nogal wat grote zware klonten sneeuw en modder aan de wielen gehad, ik woon nl. nogal buiten.
Op een gegeven moment brandde het ABS-lampje en deed het systeem het niet meer. Heeft er iemand een idee wat er de oorzaak van kan zijn en
hoe dat te onderzoeken en evt. te repareren. Het principe van ABS ken ik. Een sensor detecteert op een gekartelde naaf of aandrijfas(voor).
Het is niet waarschijnlijk dat er iets met de electronische besturing van het systeem aan de hand is omdat die altijd ook in de sneeuw goed gefunctioneert heeft. Ik hoop dat er iemand iets weet. Vast bedankt
Loh rode 2.4JTD 1999 met zwarte Poltronafrau interieur
lanciathema.nl

Re: ABS

Unread post by lanciathema.nl »

Er is waarschijnlijk wel iets electronisch aan de hand. Bij de K van de tweede serie is de sensor op het lager verwerkt. Dit is een klein lipje. Het kan afbreken bij dergelijke calamiteiten onder de auto. Als 1 sensor niet meer werkt werkt het hele systeem niet meer. Dit is overigens eenvoudig uit te lezen door een garage.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
loh

Re: ABS

Unread post by loh »

Lanciathema,
Bedankt voor de tip, ik zal eerst eens laten uitlezen.
Loh
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”