Ypsi 1.1 zuipt veel en stottert

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Jsdelynn

Ypsi 1.1 zuipt veel en stottert

Unread post by Jsdelynn »

Ik heb mijn Ypsilon 1.1 nu al een paar maandje, en heb er alleen maar last van..
Dacht juist mijn geld in een goeie zuinige auto te hebben gestoken maar baal er nu al van..
Als ik rijdt dan begint ie ineens te te haperen..
Hij stottert en na een tijdje nog een keer,.
Ook zuipt ie als een ketter. Ik heb er gister voor de verandering Euro 98 ongelood ingegooid want ik dacht daar knapt mijn motor wel van op,
Heb er 10 liter ingegooit en heb er nog geen 50 kilometer mee gereden en het lampje slaat nu alweer op oranje.
Ik weet van mijn autootje dat hij wel een zwakke accu heeft want toen het laatst zou erg aan het vriezen was starte hij na een half uur draaien ineens niet meer.. Hij sloeg niet uit maar ik deed hem uit en zette even 5minuten mn radio aan en wou de auto weer starte en toen deed hij het niet meer, vanaf die tijd geen problemen meer gehad met de accu, wel zei de garage dat ik een nieuwe accu moet kopen(90euro)
Voordat ik alles wil gaan vervangen(bougies,kabels,zo'n temperatuurdingetje van de olie,accu en ook de kachel,want die is ook kapot maar ook is er tijd voor de distributieriem volgens mij 90875km is de stand en de riem is nog nooit vervangen)
Maar wil eerst weten wat er mis is met die auto.. waarom die hapert en waarom hij veel verbruikt..
Als dat allemaal een makkelijke goedkope oplossing heeft dan wil ik ook al mijn geld er in pompen en derest vervangen,
Als alles te duur is of gewoon te hopeloos voor mijn budget dan verkoop ik mijn Ypsi...

Alvast bedankt voor de antwoorden.
groetjes Jeanette
de Wit

Re: Ypsi 1.1 zuipt veel en stottert

Unread post by de Wit »

1 op 5 ? Dat zuipt onze 2.0 Lybra nog niet eens (1400 kilo met volle tank) als ik er 180 mee jaag ..
Het lijkt haast of er ergens een automatische choke oid blijft hangen. Stinkt hij ook erg naar benzine als je ermee gereden hebt?
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
kriekje

Unread post by kriekje »

Kapotte bobine komt wel eens voor bij zo'n motor.
Voor de rest weinig wat met je klachten te maken heeft.
Lambdasonde af en toe.
Het blijft alleen lastig om vanachter een toetsenbord iets te beoordelen...
Toch even je tijd steken in een bezoekje aan de vakman!
Koen

Unread post by Koen »

Om het verbruik te weten is het niet de goede methode, bij oplichten van het lampje, om 10 liter te tanken en de kilometers te tellen totdat het lampje terug brandt.
Bij mijn Y brandt het lampje bij een bocht, slecht wegdek, versnellen / afremmen, maar het gaat terug uit op vlakke weg bij constante snelheid. Pas als het permanent brandt, weet ik dat ik nog zo'n 100 km rijden.
Het lampje wordt aangestuurd door de vlotter in de benzinetank : zo'n vlotter is bij geen enkel merk 100 % correct !

Veel beter is : vol tanken bij dezelfde pomp (pistool schuin houden en enkele keren laten afklikken), minstens een halve bak leegrijden, terug vol op dezelfde / jouw eigen manier (best bij dezelfde pomp : die ken je al) en dan het gemiddelde berekenen.
Dit doe je minstens zo'n 4 à 5 keer (= 4 à 5 keer ruim halve of volle tank oprijden).
Dan pas kan je het gemiddelde redelijk nauwkeurig berekenen.

Doe je enkel (zeer) korte ritten (5 à 10 km of zelfs minder) ? Verbruik is dan hoger doordat de automatische choke het merendeel van de tijd in werking is. Ook de "computer" houdt daar op de 1 of andere manier rekening mee.
Bij een combinatie van snelweg en provinciale weg en weinig stoppen / vertrekken over een afstand van 40 à 60 km (in 1 stuk), moet je aan 6,5 tot 7,5 kunnen komen (mijn 1,2 8v heeft dat verbruik, de 1,1 kan misschien zuiniger zijn).

Ivm het stotteren : het was nooit goed de benzinetank "leeg" te rijden : slechte / vuile benzine, roest van de benzinetank.
Ik denk dat de Y een plastic tank heeft en de brandstof is veel zuiverder geworden, maar toch, zo weinig mogelijk "helemaal" leeg rijden.
Ook al zijn er mensen die geen verschil merken / van het tegendeel overtuigd zijn : als ik jou was zou ik bij een "merk" pomp tanken. 95 is goed, hoeft helemaal geen 98 te zijn en ook niet V-Power of iets dergelijk.
Zelf heb ik (akkoord al 20 jaar geleden) een tijd bij een 'witte' / merkloze pomp getankt met mijn vorige auto : verbruik lag ruim 1 liter hoger. Ben dan maar terug naar een 'merk'pomp gegaan.

Wat je nog zelf kan doen : bij een automaterialenzaak een busje injectorcleaner kopen en in je (volle) brandstoftank doen. Ook kan je overwegen om eveneens een product in de tank te doen (volgende volle tank !) die op 1 of andere manier het water uit de benzine / benzinetank 'verdrijft'.

Als uitsmijter : 90.875 km = groot onderhoud : o.a. vervangen van bougies, brandstoffilter, klepstelplaatjes controleren.
Als die dan nog stottert : inderdaad bougiekabels en bobines (laten) nakijken : een goede garagist kan dat zonder dat hij er direct een nieuwe inzet.

Koen

PS : wat bedoel je met :
zo'n temperatuurdingetje van de olie
? Bedoel je een thermostaat voor het koelwater ?
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”