Versnellingsbak olie vervangen of is mijn auto nu echt kapot

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
tessa5090

Versnellingsbak olie vervangen of is mijn auto nu echt kapot

Unread post by tessa5090 »

Beste Allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het tobben met mijn Ypsilon uit 1997.
Tot nu toe altijd alles laten maken en op een paar punten na is mijn auto eigenlijk als niet, zijn de laatste tijd zoveel onderdelen vervangen dat het niet meer mis kan gaan dacht ik, maar helaas.
Tijdens de extreme vorst van de laatste tijd merkte ik dat de lancia steeds moeilijker ging schakelen, beetje zitten googlen en las dat het wel eens voor kwam dat bij extreme nachtvorst je olie van je versnellingsbak dikker kon worden, dus dacht bij mezelf ACH zal wel overgaan.
Maar helaas, het lijkt wel of het steeds lastiger word, ik krijg hem soms bij stoplichten nauwelijks in zijn 1e of 2e versnelling. Heb de laatste tijd soms gewoon in zijn 3e versnellings bij het stoplicht weg moeten rijden.
Nou heb ik vandaag aan een aantal familie leden mijn probleem voorgelegt, de ene roept koppelingsplaten, de andere drukgroep kapot, en de ander weer versnellingsbak olie toevoegen-verversen.
Aangezien ik een meid ben, en maandag gewoon de drukke ochtendspits moet benaderen, ben ik nu wel een beetje gestresst! Omdat ik de meest enge verhalen hoorde.
Zou ik die versnellingsbak olie zelf kunnen toevoegen bij de lancia en kan ik dat morgen (zondag) gewoon bij een benzinepomp kopen?

Hoop dat jullie enig idee hebben wat het zou kunnen zijn en of jullie vinden of het de moeite is om hem eventueel te laten maken.
Staat nu 160.000 km op de teller en het lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk dat de versnellingsbak nu al kapot is?
Ik hoor graag jullie gedachten over dit probleem. super bedankt alvast!
Koen

Re: Versnellingsbak olie vervangen of is mijn auto nu echt kapot

Unread post by Koen »

Versnellingsbak is niet kapot.
Koppelingsplaat is ook niet kapot.

Oef : dat scheelt al wat euro's :)

Te weinig versnellingsbakolie : is ook in orde.
Verversen is niet zo duur :)

Het is gewoon de koppeling die versleten is.
Hoe ik dat weet ?
Heb hetzelfde voor gehad : moeilijk schakelen en uiteindelijk soms ook in 3e moeten vertrekken.
Wat tussentijds kan helpen : ouderwets "tussengas" geven = een beetje extra gas voordat je de koppeling intrapt en wil schakelen.

Kostprijs voor vervangen koppeling was zo'n 200 €, werk inbegrepen [size=small](5 jaar geleden ongeveer)[/size]
Laat ineens ook de versnellingsbakolie verversen (moet iedere 120.000 km).

[size=small](mijn koppeling begon vervelend te doen op zo'n 195.000 km, uiteindelijk vervangen op 207.000)[/size]

Koen

edit :
...en of jullie vinden of het de moeite is om hem eventueel te laten maken.
Staat nu 160.000 km op de teller...
Uiteraard is het de moeite om de koppeling te vervangen. Je vindt niet zo snel terug zo'n fijne auto als de Y :D
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
tessa5090

He Koen,

Super bedankt voor je reactie!
Maar kan je die versnellingsbakolie ook zelf verversen of vervangen?
Dus ik kan gewoon naar een garage gaan en vragen of ze dat willen vervangen of moet ik eerst hun laten kijken?
Ben natuurlijk een leek op het gebied van auto's dus was/ben zo bang dat me dan een oor aannaaien?

Heb je voor der rest nog tips?

Groetjes,
Koen

Unread post by Koen »

Ga eens horen bij een aantal Fiat of Lancia garages.
Beiden kunnen er aan werken : motorisch is het een Fiat Punto 1.
Diegene die de hele versnellingsbak of de koppelingsplaten (of beide) wil vervangen, kan je schrappen :)

Waar laat je nu onderhoud uitvoeren ? Hoor daar eens wat ze er van vinden.

Zelf de versnellingsbakolie vervangen : dat zal wel kunnen zeker ?
Ik heb dat nog nooit zelf gedaan, kan je dus niet verder helpen.
[size=x-small](en ik heb nog nooit naar het peil daarvan gekeken)[/size]

Koen

[size=small]PS : welke tips wil je nog horen ? :S
PS 2 : uit nieuwsgierigheid : wat heb je allemaal aan onderdelen aan de Y al laten vervangen / vernieuwen ?[/size]
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
tessa5090

He Koen,

Nou mijn vriend is zojuist met de groene rakker bij de garage geweest en het is helaas over en uit!
Drukgroep kapot, koppeling kapot, kortom er moet van alles in en is dag werk voor die knul. Echt een betrouwbare jongen dus denk dat hij wel gelijk heeft!
De kosten zouden tussen de 400 - 500 euro zijn en dat ga ik helaas niet meer uitgeven aan deze auto!
Als ie rijdt is het prima karretje maar als je kijkt wat ik eerder schreef allemaal vervangen hebt PFOEE...
Heb hem nu bijna 2 jaar:
Vervangen/ zal ook de slijtage onderdelen meenemen in me lijst haha:
- Radiateur
- thermostaat
- Die ven, die moet aanslaan als de motor te warm word was kapot
- Hendel van de lichten, dus mijn verlichting ging niet meer aan ( erg fijn als je ergens buiten Rotterdam staat)
- Remschijven
- Remblokjes
- Stuk nieuwe uitlaat
- Kabelboom door gebrand
- 4 nieuwe banden
- Schokbrekers voor
- Slot
- Hendel om je deur open te maken
- Achterbak slot gaat ook niet meer open nu.

Nou volgens mij was dat alles!?!? Als ik al me papieren erbij pak zal er vast en zeker nog iets bijkomen denk, maar dit is uit me hoofd.
Dus hoop dat je begrijpt dat ik er wel klaar mee ben en NOOIT meer een italiaanse car ga rijden, heb niets anders dan problemen gehad.
Hoop wel dat je dat begrijpt haha..... had hiervoor een Toyota en dan ding bracht me altijd overal zonder rare dingen of geluiden... .
Maar als de Lancia goed in zijn vel zat, was het zeker een heerlijk karretje...

-
Koen

Unread post by Koen »

Drukgroep kapot, koppeling kapot, kortom er moet van alles in en is dag werk voor die knul. Echt een betrouwbare jongen dus denk dat hij wel gelijk heeft!
De kosten zouden tussen de 400 - 500 euro zijn
Versnellingsbak en koppelingsplaten zijn dus nog in orde.
De prijs : vergelijkbaar met wat ik enkele jaren geleden betaalde (inflatie, index, etc erbijgeteld :) )

- radiateur : niet normaal
- Die ven, die moet aanslaan als de motor te warm word was kapot : niet normaal
- Hendel van de lichten, dus mijn verlichting ging niet meer aan : niet normaal, komt spijtiig genoeg meer voor bij de Y
- Hendel om je deur open te maken : niet normaal
- Kabelboom door gebrand : niet normaal
- Remschijven : normaal
- Remblokjes : normaal
- Stuk nieuwe uitlaat : normaal
- 4 nieuwe banden : normaal
- Schokbrekers voor : normaal, beter schokdempers die in orde zijn dan dempers die nét door de keuring komen
- thermostaat : af en toe vervangen kan geen kwaad, slijtgevoelig onderdeel bij ELK merk
- Slot : contactslot ? heb ik ook gehad op 200.000 km
- Achterbak slot gaat ook niet meer open nu : zelf te herstellen : bekleding verwijderen, vuil eruit halen, terug inoliën

Zo, even wat kleurtjes gebruikt :)
Zoals je ziet : een aantal van de kosten die je hebt gemaakt zijn "normaal".
Bij de Y, maar ook bij andere merken !

[size=small]Mijn vrouw koopt iedere 4 à 5 jaar een nieuwe auto en rijdt in die periode zo'n 100.000 à 120.000 km op de teller (vooral snelweg, telkens ritten van +/- 60 km)
Lees, sidder en beef :D :
De Peugeot 206CC : nieuwe schijven en remblokken op 60.000, nieuwe uitlaat op 80.000 km
De Opel Astra : brandstofleiding losgesprongen, riem alternator geknapt, vocht in de koplampen. Allemaal voordat hij 100.000 km had.
De Skoda Roomster : waar je de veiligheidsgordel inklikt : werkt slecht (75.000 km), achterruit vertoont verkleuring aan de lijm (loskomen ?)
Die wagens gaan dus de deur uit voordat ze 120.000 op de teller hebben.
De volgende problemen zijn voor de nieuwe eigenaar...
Zoals jij nu hebt gehad met je Y.[/size]

Mijn mening 8-) :)

Overweeg toch nog eens of je de Y laat repareren, volgens mij heb je het meeste gehad...:S;)

Koen

PS : cilinderkoppakking al vervangen ? Of is die kapot gegaan + daardoor radiator naar de Filistijnen geholpen ? (daarom niet jij, maar de vorige eigenaar ?)
Draagarmen achter ?
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
tessa5090

Tja sommige reparaties zullen best in orde zijn, maar zoals ik zeg als ik nu WEER zoveel geld uitgeef tja, waar gaat het eindigen.
Voor der rest zijn er namelijk nog meer punten waarvan ik EHHH is het wel de moeite waard.
Op dit moment:
Automatische deurvergrendeling werkt voor geen meter, gaat niet op slot. Dus als we samen weggaan klim ik eerst naar binnnen.
De deurhendel aan de binnenkant van de bestuurderskant is kapot, dus als ik uit wil stappen. Eerst raampje open dan hendel buitenkant opentrekken en dan weer dicht PFFFF....
Raam passagierskant is het motortje niet helemaal optimaal, gaat heel langzaam open en dicht
Scheur in de voorruit
Verwarming valt uit als ie stationair draait, bij rijden wordt ie gelijk weer warm, sta ik weer voor een stoplicht, valt ie weer weg.
Scheur in de achterbumper

Dus ik ga er geen geld meer aan uitgeven, snap je wel denk ik toch? Naast die 400 - 500 euro moeten er nog meer dingen gebeuren, dus ben denk voor rond 1500 euro helemaal klaar. En dat vind ik hem niet meer waard. Dus ik ga hem 1 deze dagen richting de sloop brengen. Wel zonde van me nieuwe schokbrekers a 350 euro totaal voorzijde. 3 maanden mee gereden haha... Ben niet zon handige harry anders had ik ze er zeker afgehaald, kan iemand nog veel plezier van hebben.

RIP LANCIA YPSILON 1997 SNIK SNIK SNIK haha
Marcel71

Unread post by Marcel71 »

Hoi Tessa, lullig voor je dat de Y het begeven heeft. Hier ook hetzelfde probleem.
Schakelen gaat steeds moeilijker. Ontkoppelen lukt niet en het is net schakelen als je
de koppeling niet intrapt. Wanneer de koppelingplaten versleten zijn is het andersom.
Je schakelt gewoon alleen het optrekken gaat met een hoop toeren en de auto komt langzaam
op gang. Enfin, de mijn heeft bijna 200.000km gelopen dus ook ik ga hem niet meer laten maken.
Jammer want het is een best karretje dat prima rijdt. Heb geen idee of je er de ruimte voor hebt,
haal anders de zaken er vanaf die nog goed zijn en laat hem dan weghalen door de sloop.
Velgen kan je wat voor vragen, evenals de uitlaat en kathalisator. Radiator is vrij nieuw liet
je weten dus die zou ik er ook uithalen. Dan alles op Marktplaats voor een prikkie en je hebt toch
wat centen terug van je Y die je kan gebruiken voor je aanstaande auto....

Sterkte!
kriekje

Unread post by kriekje »

Als ik je zo hoor over de kachel,dan zou je ook nog wel eens eens een defecte koppaking kunnen hebben.....
Je hebt gewoon dikke pech met de jouwe!!
Die van mijn vrouw heeft ook al de nodige euro's gekocht aan onderdelen ( ben zelf monteur, dus dan is het goed te behappen ).
Als we kijken naar de kosten per kilometer de afgelopen 6 jaar, dan kan je daar geen nieuwe auto voor rijden afschrijving meegerekend.
Misschien een Toyota ja, maar dan heb je geen apart gelijnde auto voor, maar een saaie Jap!
Maar goed, ik snap je insteek, ik heb zelf een oldtimer met de nodige kosten en daar is de maat ook mee vol!!
Gekocht voor 2900 euro 2,5 jaar geleden en in 2 jaar tijd er voor 2700 euro aan onderdelen in gegestoken
Dan tel ik mijn eigen uren niet mee, de laatste reparatie kosten meer dan 50 uur!!

groetjes,

Marcel
tessa5090

He Marcel,

Tja, jij ook gecondoleerd met de italiaan.
Jeetje ja is echt mega klote allemaal, beter begin van 2011 kan voor mij niet, beloofd nu al een top jaar te worden :S
Nou zoals boven beschreven heb ik nog meerdere problemen, en heeft het voor mij totaal geen waarde als ik hem opknap.
En een defecte koppakking is het niet hoor, is ook al naar gekeken maar op de ene of andere vage manier tijdens de vorst, bevriest er weer iets in dat koelsysteem. Vorig jaar deze tijd precies hetzelfde probleem, stond voor marconieplein in Rotterdam, heerlijk druk om 17±15 en ik hoorde me daar een knal. Dacht eerst een dat iemand een rotje afstook, maar toen ik op mijn dashboard keek was mijn tuut dus oververhit.
ANWB laten komen, en die heeft hem bijgevuld, dop van de koelvloeistof zat er nog op namelijk, super vreemd weer.
Hij zei ook dat het waarschijnlijke iets in de verwarming bevroren was en nu open klapte. Geen problemen meer gehad tot nu weer.... ( dan bedoel ik de verwarming) uitlaat, schokbrekers etc... niet mee gerekend.
Vind het ook mega zonde om hem zo bij de sloop af te leveren, de man van de ANWB vertelde ook dat hij maar weinig oude autootjes zag waarvan de motor zoooo mooi liep. En dat is het zeker wel, compleet afgesteld en al en hoop dus dat ik iemand blij kan maken met deze onderdelen.
Ben ook een motorrijder, dus helaas geen plek voor een auto erbij... Daar blijft mijn soes lekker staan :)-D
Ik zet hem gewoon t.e.a.b. op marktplaats en hoop gewoon dat iemand er blij van wordt, net als die nieuwe schokbreker is nog geen 4 maanden geleden super zonde, banden nog geen 1000 km...
Maar super bedankt voor jullie medeleven, ik rij nu in VW van mij mams, wordt ik iets blijer van!!!
GROETJESSSSSSSSSSS
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”