ABS en gladheid - irriterend
ABS en gladheid - irriterend
Nooit gehad, ABS. En ik vind het vervelend.
Bij het stoppen op gladde weg voordat ik de grote weg op reed trad het in werking. Ik durf bijna te zeggen dat door deze techniek ik doorglijdt. Het trillen zorgt voor minder grip en wanneer ik het zelf in de hand (voet) heb het rijden in sneeuw mij beter afgaat. Bij héél rustig remmen treed het niet in werking.
Bij het stoppen op gladde weg voordat ik de grote weg op reed trad het in werking. Ik durf bijna te zeggen dat door deze techniek ik doorglijdt. Het trillen zorgt voor minder grip en wanneer ik het zelf in de hand (voet) heb het rijden in sneeuw mij beter afgaat. Bij héél rustig remmen treed het niet in werking.
-
Re: ABS en gladheid - irriterend
Winterbanden?
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Ook daarmee heb je dat fenomeen hoor, als de ondergrond maar slecht genoeg is...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Is een optie. Beetje hopen dat de winter niet doorzet op deze manier.
Wees blij dat je in deze weersomstandgiheden een auto rijdt met ABS.
90% minder kans dat je in een bocht rechtdoor gaat of tegen een paal aan rijdt met je pas verworven Kappa!
-D
Ik zou zeggen verdiep je eens in de techniek ervan. Persoonlijk vindt ik het (qua veiligheid) de (auto) uitvinding van de vorige eeuw!
-
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antiblokkeersysteem
90% minder kans dat je in een bocht rechtdoor gaat of tegen een paal aan rijdt met je pas verworven Kappa!

Ik zou zeggen verdiep je eens in de techniek ervan. Persoonlijk vindt ik het (qua veiligheid) de (auto) uitvinding van de vorige eeuw!
-
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antiblokkeersysteem
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
Zoals velen vind ik dat ABS totaal niet werkt wanneer het onwijs glad is. Als je heel rustig remt, rem je harder af dan wanneer je ABS intreed. Wat logisch is want ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren als je te hard remt, maar omdat het zo onwijs glad is, blijft hij intreden waardoor je helemaal niet remt. Dus rustig remmen en rustig terug schakelen. Probeer het anders op een lege parkeerplaats met veel ruimte. Ken je ook gelijk een beetje spelen 

Het is heel simpel: als je ABS in werking treed, dan zijn je wielen al geblokkeerd (geweest ), dus te hard geremd.
Anders zou het niet in werking treden.
Ook als je dus winterbanden hebt en ABS, moet je gewoon rijden alsof die techniek er op zit.
Gewoon afremmen op de motor.
Eigenlijk moet je nóg harder op je rem trappen als het in werking treedt!!
De pomp haalt remvloeistof terug van je remmen, dus jij moet het er weer naar toe zien te trappen en dan gaat de pomp weer aan de gang enz.
Dus de bewering dat je minder grip hebt,klopt deels wel!
Anders zou het niet in werking treden.
Ook als je dus winterbanden hebt en ABS, moet je gewoon rijden alsof die techniek er op zit.
Gewoon afremmen op de motor.
Eigenlijk moet je nóg harder op je rem trappen als het in werking treedt!!
De pomp haalt remvloeistof terug van je remmen, dus jij moet het er weer naar toe zien te trappen en dan gaat de pomp weer aan de gang enz.
Dus de bewering dat je minder grip hebt,klopt deels wel!
Dank je voor deze info.
Na enige tijd rijden, wij kozen er voor om weer terug te gaan na het zien van de chaos deze middag, begon ik te wennen aan de auto in de sneeuw. Ik bleef heel rustig remmen zodat het systeem niet in werking trad.
De gladheid op de weg deed mij terugdenken aan de volgende discussie over gladheid.
Een zwaardere auto glijd makkelijker weg dan een lichtere auto.
Mijn vorige wagen woog rond de 1050 en ik had best wel grip op de situatie.
Maar ik kan mijn herinneren dat ik ooit in een zware Volvo dacht dat de auto minder snel weg zou glijden.
Dat was en is dus niet waar.
Er is een remedie voor maar welke kan ik mijn niet meer herinneren.
Na enige tijd rijden, wij kozen er voor om weer terug te gaan na het zien van de chaos deze middag, begon ik te wennen aan de auto in de sneeuw. Ik bleef heel rustig remmen zodat het systeem niet in werking trad.
De gladheid op de weg deed mij terugdenken aan de volgende discussie over gladheid.
Een zwaardere auto glijd makkelijker weg dan een lichtere auto.
Mijn vorige wagen woog rond de 1050 en ik had best wel grip op de situatie.
Maar ik kan mijn herinneren dat ik ooit in een zware Volvo dacht dat de auto minder snel weg zou glijden.
Dat was en is dus niet waar.
Er is een remedie voor maar welke kan ik mijn niet meer herinneren.
Smallere banden hebben ook een positieve invloed in de sneeuw.
Zoek maar eens een rallysauto op,die in de sneeuw,danwel op het ijs rijdt.
Lijkt wel een motorfietsband!!
Zoek maar eens een rallysauto op,die in de sneeuw,danwel op het ijs rijdt.
Lijkt wel een motorfietsband!!
-
Persoonlijk heb ik winterbanden 195 breed ,terwijl ik normaal op 225 rondtoer, in combinatie met abs een goede keus.
Grip is goed, ook met remmen. Vergeet niet dat ABS niet alleen zorgt dat de auto beter remt maar vooral om de auto bestuurbaar te houden.
Grip is goed, ook met remmen. Vergeet niet dat ABS niet alleen zorgt dat de auto beter remt maar vooral om de auto bestuurbaar te houden.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter