Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over de temperatuurmeter. Ik merk dat de fan al aanslaat wanneer de
temperatuurmeter pas op 1/4 e staat en het wijzertje net thv de onderzijde het (hand)remlampje
staat. Ik vraag mij dus af of het metertje wel correct is. Op welke meterstand slaat bij
jullie de fan aan?
Groeten Marcel
Temperatuurmeter
Re: Temperatuurmeter
Nu : meter staat mooi in het midden (zeg "op 3 uur") na een tijd rijden. Fan draait niet.
Fan draait pas als wijzer op "1 of 2 uur" staat.
Ik kan het niet exact zeggen, want bij deze temperaturen (een graad of 5 à 6) geraakt de motor niet zo warm.
Zelfs stationair niet. (in de zomer lukte het wel om de temperatuur dan te laten stijgen).
Tot enkele maanden (of al meer dan 1 jaar ?) geleden stond de wijzer "op 4 uur" bij normale bedrijfstemperatuur.
Dat was ook de goede motortemperatuur : nagemeten door garage, omdat ik ook twijfelde.
Wanneer de fan begon te draaien, herinner ik me niet meer.
Heel vroeger, pas gekocht / in het begin, was de situatie zoals "nu".
De aanduiding van de temperatuur wijzigt dus soms.
En 'herstelt' zich vanzelf ?
Tenzij de huidige garage de sensor heeft gereinigd die jij beschreef (voordat je het bericht wijzigde
).
Koen
Fan draait pas als wijzer op "1 of 2 uur" staat.
Ik kan het niet exact zeggen, want bij deze temperaturen (een graad of 5 à 6) geraakt de motor niet zo warm.
Zelfs stationair niet. (in de zomer lukte het wel om de temperatuur dan te laten stijgen).
Tot enkele maanden (of al meer dan 1 jaar ?) geleden stond de wijzer "op 4 uur" bij normale bedrijfstemperatuur.
Dat was ook de goede motortemperatuur : nagemeten door garage, omdat ik ook twijfelde.
Wanneer de fan begon te draaien, herinner ik me niet meer.
Heel vroeger, pas gekocht / in het begin, was de situatie zoals "nu".
De aanduiding van de temperatuur wijzigt dus soms.
En 'herstelt' zich vanzelf ?

Tenzij de huidige garage de sensor heeft gereinigd die jij beschreef (voordat je het bericht wijzigde

Koen
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Re: Temperatuurmeter
Hoi Koen,
Ja, heb het inderdaad gewijzigd omdat dat van die sensor niets te maken had met de vraagstelling
Heb dat dus weggehaald in de tekst. Kwam er zelf achter toen ik het luchtfilter bekeek. De sensor bleek dus in het filterhuis los te zitten,
waardoor hij het klepje daar niet meer bediende.
Maar goed, mijn fan slaat al aan als de wijzer nog niet eens op de helft staat, zie foto. Denk dat de meter zelf niet helemaal oké is,
denk dat de sensor die de fan aanstuurt wel oke is want op deze temp.stand heb ik gewoon warme lucht in de auto.
Ik hou het in de gaten.
Groeten,
Marcel.
Ja, heb het inderdaad gewijzigd omdat dat van die sensor niets te maken had met de vraagstelling

Heb dat dus weggehaald in de tekst. Kwam er zelf achter toen ik het luchtfilter bekeek. De sensor bleek dus in het filterhuis los te zitten,
waardoor hij het klepje daar niet meer bediende.
Maar goed, mijn fan slaat al aan als de wijzer nog niet eens op de helft staat, zie foto. Denk dat de meter zelf niet helemaal oké is,
denk dat de sensor die de fan aanstuurt wel oke is want op deze temp.stand heb ik gewoon warme lucht in de auto.
Ik hou het in de gaten.
Groeten,
Marcel.
- Attachments
-
- temp meter y.jpg (104.46 KiB) Viewed 176 times