brede bandjes

Discussie en vraagbaak over Lybra
jos gitmans

brede bandjes

Unread post by jos gitmans »

Goedemorgen,

De banden op mijn Lybra SW 1.9jtd waren aan vernieuwing toe. 195*65 15 inch.
Via via kon ik voor niet veel, zo goed als nieuwe banden krijgen 205*65 15 inch.
dit is maar 1 maatje breder en de velg kan het goed aan, alleen.....

Bij het maximaal insturen bij een hogere snelheid raakt de band het scherm aan de motorzijde.
Nu vraag ik me af of de banden bij volle belasting wel voldoende kunnen zakken in de achterschermen.

heeft hier iemand ervaring mee.
Jan Hoornstra

Re: brede bandjes

Unread post by Jan Hoornstra »

Je hebt de verkeerde maat! Deze banden zijn te hoog, ook je afrolmaat klopt niet meer dus je kilometer werkt niet meer nauwkeurig.
De goede maat is 205/60/15. 60 is het percentage van de breedte en dat is dus de hoogte van de band, 60% van 205 is meer dan 60% van 195 daardoor kom je in de problemen.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

Ehh flippo's

195/60/r15.....

195 is BREEDTE van de band.
60 de HOOGTE
15 velgmaat (15 inch)

oftewel... je BREEDTE is groter geworden...
afrolmaat (60) is het ZELFDE gebleven.
waarom loopt je band dan aan?
omdat hij (ietsjes) buiten de velg staat....................... en dus breder is, en daardoor tegen je binnenschermen aan kan lopen......
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
koen_

Unread post by koen_ »

flippo of niet, Hoornstra heeft vooral gelijk ;)

natuurlijk is 205/65 x 15 breder dan 195/65 x 15, maar vooral ook hoger, omdat de hoogte een percentage ( 65 in dit geval ) is van de breedte

dat wil zeggen dat de hoogte en de afrolomtrek iets toeneemt, dus om dezelfde hoogte / afrolomtrek te houden als de originele maat moet je inderdaad 205/60 x 15 hebben ( of 205/55 x 16, zoals standaard is bij de intensa/emblema )

ik heb zelf een emblema met 205/55 x 16 en daar loopt helemaal niets aan, dus waarschijnlijk zit het probleempje meer in de 'hoogte' dan in de 'breedte' van de band

overigens is het verschil niet erg groot ( ruim 2 % ) dus eigenlijk zou het best moeten kunnen, als je je maar realiseert dat je eigenlijk iets 'harder' rijdt bij dezelfde telleraanwijzing ; en de bonnen worden steeds hoger ?tt?

zie hier voor een zgn tire-calculator, daar kun je precies de juiste hoogteverhouding vinden voor een bepaalde breedtemaat :
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

.... als aanvulling hier een link waar e.e.a. nog wat nader wordt uitgelegd ....
http://www.online-velgen.nl/technische- ... at-kiezen/

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jos gitmans

Unread post by jos gitmans »

Heren,

Geen ruzie maken (:P)

Hoornstra heeft idd gelijk, heb ik helemaal niet aangedacht.

Ze lopen alleen aan ( in het voorscherm ) bij volledige aanslag en een flinke snelheid, nu zal dit in de praktijk niet voorkomen.
Maar, Koen vallen de banden bij jou bij volle belasting netjes in de wielkasten achter?? de breedte is namelijk wel gelijk.

Overigens mijn snelheidsmeters loopt nu exact gelijk aan de GPS.
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

Neem de flippo,s terug.
klopt je " rijdt " harder dan de teller....
maar....
auto rijdt op de teller 130.. op GPS 122....
wellicht trek je nu dat dan weer recht......
(standaard banden)
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
mirafiori

Unread post by mirafiori »

met mijn Kappa 2.0 heb ik 215/60 vr 15 bij 100 km/uur heb ik een afwijking volgens navi van 1 km..
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”