achterraambediening stuk

Discussie en vraagbaak over Thesis
75recaro

achterraambediening stuk

Unread post by 75recaro »

Vanavond merk ik dat de achterraam wat openstond, probeer hem dicht te doen maar doen niets. Met wat hulp valt de raam ineens naar beneden. Raammotor hoor ik wel maar raam beweegt niet meer. Iemand een idee wat er stuk kan zijn?
mvg

Kees
de Wit

Re: achterraambediening stuk

Unread post by de Wit »

Klinkt als een gebroken glijsteen ;-) . Lybraforum staat er vol mee, had alleen bij ene Thesis dit niet verwacht...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
krammer

Unread post by krammer »

Denk dat ik het weet, omdat ik het zelf ook heb..
De ruit ligt aan de onderzijde in een metalen U-strip. De ruit zit in dit strip 'klem' in een U-rubber dat precies tussen de stip en de ruit past. Ik heb eens een kijkje genomen hoe dat er uit ziet aan de binnenzijde. Je kan de ruit dan gewoon weer terug duwen in het rubber. Dan lijkt alsof ie weer vast zit, maar bij mij is is naderhand toch weer losgeschoten. Je zal zien dat dat gebeurt wanneer de motor de ruit naar beneden trekt (de strip beweegt omlaag) maar de ruit blijft dicht zitten. Dat kan je zomaar per ongeluk doen of je kinderen hebben zitten spelen met de knopjes.. Dus je hebt niets in de gaten totdat op een later moment de ruit vanzelf naar beneden zakt (en dan regent het, beloof ik je..).

Je kan de ruit gewoon weer vastzetten door de motor omhoog te laten bewegen. (en niet meer naar beneden).
Definitieve remedie is het binnendeurpaneel uit te bouwen en de ruit aan de strip in het rubber vast te lijmen. Op zich geen zware klus
Dat ga ik dus binnenkort even doen! Als je hulp wilt kan je me een berichtje sturen, OK? Hugo
75recaro

Hugo, enig idee wat de bevestigingspunten zijn van het deurpaneel
mvg

Kees
krammer

Unread post by krammer »

he je een PB gestuurd, Hugo
gergely

Unread post by gergely »

Hugo,

zou je die informatie ook hier op het forum willen 'delen'? Op die manier kunnen we er allemaal ons plezier aan beleven.
Alvast dank.
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
75recaro

Alles los gehaald, blijkt dat de staalkabel in de raammotor verward zat, staalkabel geknakt en kunstof deel wat het raam op en neer beweegt hierdoor kapot getrokken is.
Bij Tuynder onderdeel besteld maar krijg te horen dat voor mijn auto dit niet meer leverbaar is. er zijn blijkbaar 2 onderdeelnummers hiervoor en is het andere , een 'd-versie' nog leverbaar maar ze kunnen niet zeggen of deze identiek hetzelfde is aan het eigenlijke onderdeelnummer. Iemand ervaring
mvg

Kees
krammer

Unread post by krammer »

mensen, ik zit altijd een beetje te twijfelen of ons forum gebruikt moet worden om werkplaats 'achtige' instructies te geven, vandaar dat ik bij twijfel uitwijk naar een PB.:
Overigens blijkt het dus niet te gaan om het loszitten van de ruit, maar een defecte kabel. Maar in ieder geval moest het paneel worden uitgebouwd. Dus hier volgt de tekst over het uitbouwen die ik als PB aan Recaro stuurde..

- haal het kleine rubber dopje aan de binnenkant van de deurklink/binnenzijde (achter de handle waarmee je de deur opent) eraf met een klein schroevendraaiertie: dat is een! Het is een inbusbout..
2): wip de buitenzijde van het binnendeurgreep er af (zit geklemd). Nu worden wederom 2 inbusbouten zichtbaar. Voor dat je alles los draait moet je zorgen dat het binnenpaneel ondersteund kan worden aan de onderzijde. Dit om ervoor te zorgen dat 2 dunne draadjes (1x raambediening, 1 x bewaking raamlijst of zoiets..) niet worden losgetrokken als het paneel naar beneden valt.
3) Losmaken paneel: met een bot mes of zo het paneel uit de klemmen aan de onderzijde loswippen (stuk of 6) en beetje naar voren bewegen. Daarna naar boven bewegen en hij schiet los. Nu zit ie nog vast met het kabeltje van de slotbediening en de genoemde 2 electriciteits draadjes (beter is eerst de - pool van de accu even lost te maken...).
Als het paneel los is dan de isolatie verwijderen zonder deze te scheuren. Nu kan je het raammechanisme zien.
Succes Hugo
mvmersbergen

Unread post by mvmersbergen »

Er is een speciale tool te koop om bekleding los te halen. Staat in Eper en kost maximaal 15 euro
75recaro

Bij Tuynder onderdeel besteld maar krijg te horen dat voor mijn auto dit niet meer leverbaar is. er zijn blijkbaar 2 onderdeelnummers hiervoor en is het andere , een 'd-versie' nog leverbaar maar ze kunnen niet zeggen of deze identiek hetzelfde is aan het eigenlijke onderdeelnummer. Iemand ervaring
mvg

Kees
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”