Van de week heb ik van Tina, m'n 1ste serie Fulvia coupe, de waterpomp en oliepomp gedemonteerd voor inspectie.
Drie jaar geleden heb ik de motor gereviseerd. Intussen is er 140.000 km mee gereden.
De oliepomp had ik ook gereviseerd. De speling tussen de rotors was toen 0,05 mm. De speling is nu 0,10 mm. Over de duim is de slijtage dus 0,05 mm per 140.000 km. De speling mag 0,12 mm zijn. Er had dus nog 0,02 mm slijtage bij mogen komen. Als de slijtage lineair is met het aantal gereden kilometers had er nog 56.000 km mee gereden kunnen worden. Je zou kunnen zeggen dat de oliepomp een 200.000 km onderdeel is. Dit is erg uit de losse pols. Het is ook de vraag of de originele pompen een zelfde lage beginwaarde van 0,05 hadden als mijn pompen. Als je aan de veilige kant wilt blijven kun je zeggen om de 150.000 km vervangen. Ik heb een nieuwe dwz gereviseerde pomp gemonteerd.
Ik had drie jaar geleden ook een nieuwe waterpomp gemonteerd waarvan ik het kogellager (zonder merknaam) uit voorzorg had vervangen door een NSK lager. De bekende lagerboeren zijn SKF (zweeds), FAG (Duits) en NSK (Japans). Het lager was nog prima. De mechanische seal echter was vrijwel aan zijn einde. Dat was ook al te zien aan de smurrie op de dikke slang naar de radiator. Vroeger vonden we de waterpomp een 100.000 km onderdeel. Dat lijkt aardig te kloppen als je aan de veilige kant wilt blijven. Ik heb een nieuwe waterpomp gemonteerd maar wel weer uit voorzorg eerst het lager vervangen. In dit geval een SKF lager.
Waterpomp en oliepomp
-
Re: Waterpomp en oliepomp
hoi Huib,heeft de motor op vol of half synthetische olie gedraaid?
ik laat de laatste jaren,met name klassieke jaguars (pre 80) draaien op 5W40 vol syntheet, zonder enige complicatie's.
ben eigenlijk wel benieuwd wat er in gezeten heeft.
de waterpomp keering heeft hier ook in meer of mindere mate mee te maken.
de huidige oliepompen lopen een motorleven lang mee,dus is de beoogde 200.000 km een heel net resultaat.
ik wilde er eerst ook niet aan,maar de huidige vol synthetishe olie gaat uitstekend in (goede motoren) van pre 80.
ook in de fulvia's heb ik nog geen klachten gehad.
heb er 3 lopen,maar zonder problemen.
mvg.
bert kok
ik laat de laatste jaren,met name klassieke jaguars (pre 80) draaien op 5W40 vol syntheet, zonder enige complicatie's.
ben eigenlijk wel benieuwd wat er in gezeten heeft.
de waterpomp keering heeft hier ook in meer of mindere mate mee te maken.
de huidige oliepompen lopen een motorleven lang mee,dus is de beoogde 200.000 km een heel net resultaat.
ik wilde er eerst ook niet aan,maar de huidige vol synthetishe olie gaat uitstekend in (goede motoren) van pre 80.
ook in de fulvia's heb ik nog geen klachten gehad.
heb er 3 lopen,maar zonder problemen.
mvg.
bert kok
Re: Waterpomp en oliepomp
Bert
De motor is ingereden op 5W40 volsyntheet van Shell. Die is na 7500 km vervangen door 10W60 volsyntheet met 3 esters van Millers. Die gebruik ik nog steeds. Ik ververs zo om de 30.000 km. Olieverbruik was en is nihil.
Er is geen speciale reden waarom ik de motor inreed op 5W40 van Shell. Ik had op dat moment geen 10W60 op voorraad.
Ik zie ook geen probleem voor het gebruik van een volsyntheet. Als de motor "vuil" is ververs ik wel eerder. De kosten voor synthetisch kunnen dan flink oplopen, zeker als de motor ook nog olie zuipt. In dat geval lijkt me goedkopere olie, vaak verversen en bijvullen een betere oplossing.
Ik denk ook zeker dat de slijtage op de oliepomp mede wordt beinvloed door de kwaliteit van de olie. Ook hoeveel vuil van de verbranding er in komt. De oliepomp zit immers voor het filter. Ik denk ook dat de slijtage niet geheel lineair is met het aantal gereden kilometers. Immers, als er slijtage begint op te treden is de druk minder en ook het gepompte debiet. Als ik boven zei, het is een schatting over de (wel heel natte) duim.
Ik zie niet zo hoe de olie wat te maken kan hebben met de water seal van de waterpomp. Kun je dat uitleggen.
De motor is ingereden op 5W40 volsyntheet van Shell. Die is na 7500 km vervangen door 10W60 volsyntheet met 3 esters van Millers. Die gebruik ik nog steeds. Ik ververs zo om de 30.000 km. Olieverbruik was en is nihil.
Er is geen speciale reden waarom ik de motor inreed op 5W40 van Shell. Ik had op dat moment geen 10W60 op voorraad.
Ik zie ook geen probleem voor het gebruik van een volsyntheet. Als de motor "vuil" is ververs ik wel eerder. De kosten voor synthetisch kunnen dan flink oplopen, zeker als de motor ook nog olie zuipt. In dat geval lijkt me goedkopere olie, vaak verversen en bijvullen een betere oplossing.
Ik denk ook zeker dat de slijtage op de oliepomp mede wordt beinvloed door de kwaliteit van de olie. Ook hoeveel vuil van de verbranding er in komt. De oliepomp zit immers voor het filter. Ik denk ook dat de slijtage niet geheel lineair is met het aantal gereden kilometers. Immers, als er slijtage begint op te treden is de druk minder en ook het gepompte debiet. Als ik boven zei, het is een schatting over de (wel heel natte) duim.
Ik zie niet zo hoe de olie wat te maken kan hebben met de water seal van de waterpomp. Kun je dat uitleggen.