How-to / projectje hulpveren
Posted: 06 Apr 2010, 19:03
Ik ben vaak met een flink bepakte SW onderweg en vond dat hij nogal wat 'doorhangt' aan de achterzijde
Gezien de goede ervaringen met 'hulpveren' bij andere auto's heb ik kort geleden ook hulpveren onder de lybra-SW gezet
Het is een relatief eenvoudig klusje, maar wat nadere uitleg en instructie is misschien wel handig voor andere forum-bezoekers
Via de normale IMG-systematiek blijkt je ook op dit forum gewoon direct foto's te kunnen posten, dus tijd voor een beeldverslagje
Ik heb de hulpveren via het web gekocht, ze zijn van Carsupport en het zijn de "standaard"-hulpveren ( type 26C01 )
... er is nog een zwaarder type voor als je bijv een gastank hebt EN vaak zwaar beladen onderweg bent ...
Gekocht via mobility-parts ( nee, geen belangen ) zijn ze 100 euro incl, een stuk goedkoper dan via de normale automaterialenzaak
Dit is de instructie die erbij zit :

Maar is het ook zo eenvoudig ?? Eigenlijk wel, als je weet hoe het moet ...
Zo ziet een hulpveer er uit :

Zorg voor :
1 goede dop- en ringsleutel 18 mm, en het liefst een zgn telescopische wielmoersleutel ( bijzonder handig, regelmatig bij bijv de LIDL voor 5 euro
)
2 stevige hydraulische krik, liefst 2 stuks
en.... 3 .... spullen om je draagarmen / subframe te ontroesten en opnieuw te coaten, zie verder
Werkwijze :
* begin de auto op te krikken onder het 'originele' krikpunt achter ( op de plaatjes gestart aan de rechter zijde ) en verwijder het wiel :

* de 1e uitdaging : maak de onderste schokbreker-bout los :



NB : hoezo 'roest':S , gelukkig nog oppervlakkig !!

Dat ding, mn de moer zit nogal onhandig en ook nog muurvast ; probeer niet de moer te lossen, maar draai hem los bij de bout aan de achterzijde ; hierbij komt die telescopische sleutel weer erg goed van pas, want daar kun je echt kracht mee zetten !!
Als de moer eraf is moet de bout eruit ; nu komt de 2e krik van pas, als je die onder de draagarm zet en iets opkrikt komt de bout "vrij" en kun je hem er zo uittrekken !

Krik nu de auto mbv de 1e krik onder het originele krikpunt zo hoog op, dat de schokbreker onder loskomt :

Je hebt nu genoeg ruimte om de hulpveer in de hoofdveer te draaien, maar voordat je dat doet : doe eerst de onderste 'kunststof' ring onder in het bevestigingsgat, als de hulpveer er eenmaal inzit, lukt dat nauwelijks meer ( zelf ook eerst verkeerd gedaan natuurlijk :S )

Draai nu de hulpveer via de 1 na bovenste winding in de hoofdveer :


.... klik hem in de onderste hulpring en breng tenslotte de bovenste ring aan ; bij voorkeur in de goede richting !

Krik mbv de 2e krik de draagarm weer zover omhoog dat de schokbreker met z'n onderste bevestiging exact centreert en duw de bout er weer in :


et voila ........ : gefixt !!!
:

en dan nog even links, dat gaat inmiddels inderdaad in een kwartier ...

EN ...... als je nou toch daar bezig bent ...... valt het op hoe slecht de coating van de achterbrug eigenlijk is : hij was er voor een groot deel afgebladderd en waar hij nog wel aanwezig was zat er een hele laag roest juist onder de coating !!!! ( = erkend zwak punt bij de lybra's )
Ik heb de coating vrijwel geheel ( voor zover mogelijk ) verwijderd en de boel lekker in de roestwerende verf gezet :

aan het begin van de zomer nog eens een echte laag bitumen er overheen en dan moet hij er weer een aantal jaren tegen kunnen ; scheelt in ieder geval een nieuw subframe / draagarmen bij de APK over een paar jaar
Resultaat :
De auto staat 'in rust' achter ca 2 cm hoger ( vind ik zelf veel frisser staan ) en zakt aanzienlijk minder door onder volle bepakking

Tenslotte : pas de koplampverstelling aan, die moet wat omhoog ; daarbij het achterste ( witte kunststof ) stelboutje rechtsom draaien ( inbus maat 6 )
Gezien de goede ervaringen met 'hulpveren' bij andere auto's heb ik kort geleden ook hulpveren onder de lybra-SW gezet
Het is een relatief eenvoudig klusje, maar wat nadere uitleg en instructie is misschien wel handig voor andere forum-bezoekers
Via de normale IMG-systematiek blijkt je ook op dit forum gewoon direct foto's te kunnen posten, dus tijd voor een beeldverslagje

Ik heb de hulpveren via het web gekocht, ze zijn van Carsupport en het zijn de "standaard"-hulpveren ( type 26C01 )
... er is nog een zwaarder type voor als je bijv een gastank hebt EN vaak zwaar beladen onderweg bent ...
Gekocht via mobility-parts ( nee, geen belangen ) zijn ze 100 euro incl, een stuk goedkoper dan via de normale automaterialenzaak
Dit is de instructie die erbij zit :

Maar is het ook zo eenvoudig ?? Eigenlijk wel, als je weet hoe het moet ...
Zo ziet een hulpveer er uit :

Zorg voor :
1 goede dop- en ringsleutel 18 mm, en het liefst een zgn telescopische wielmoersleutel ( bijzonder handig, regelmatig bij bijv de LIDL voor 5 euro

2 stevige hydraulische krik, liefst 2 stuks
en.... 3 .... spullen om je draagarmen / subframe te ontroesten en opnieuw te coaten, zie verder
Werkwijze :
* begin de auto op te krikken onder het 'originele' krikpunt achter ( op de plaatjes gestart aan de rechter zijde ) en verwijder het wiel :

* de 1e uitdaging : maak de onderste schokbreker-bout los :



NB : hoezo 'roest':S , gelukkig nog oppervlakkig !!

Dat ding, mn de moer zit nogal onhandig en ook nog muurvast ; probeer niet de moer te lossen, maar draai hem los bij de bout aan de achterzijde ; hierbij komt die telescopische sleutel weer erg goed van pas, want daar kun je echt kracht mee zetten !!
Als de moer eraf is moet de bout eruit ; nu komt de 2e krik van pas, als je die onder de draagarm zet en iets opkrikt komt de bout "vrij" en kun je hem er zo uittrekken !

Krik nu de auto mbv de 1e krik onder het originele krikpunt zo hoog op, dat de schokbreker onder loskomt :

Je hebt nu genoeg ruimte om de hulpveer in de hoofdveer te draaien, maar voordat je dat doet : doe eerst de onderste 'kunststof' ring onder in het bevestigingsgat, als de hulpveer er eenmaal inzit, lukt dat nauwelijks meer ( zelf ook eerst verkeerd gedaan natuurlijk :S )

Draai nu de hulpveer via de 1 na bovenste winding in de hoofdveer :


.... klik hem in de onderste hulpring en breng tenslotte de bovenste ring aan ; bij voorkeur in de goede richting !

Krik mbv de 2e krik de draagarm weer zover omhoog dat de schokbreker met z'n onderste bevestiging exact centreert en duw de bout er weer in :


et voila ........ : gefixt !!!


en dan nog even links, dat gaat inmiddels inderdaad in een kwartier ...

EN ...... als je nou toch daar bezig bent ...... valt het op hoe slecht de coating van de achterbrug eigenlijk is : hij was er voor een groot deel afgebladderd en waar hij nog wel aanwezig was zat er een hele laag roest juist onder de coating !!!! ( = erkend zwak punt bij de lybra's )
Ik heb de coating vrijwel geheel ( voor zover mogelijk ) verwijderd en de boel lekker in de roestwerende verf gezet :

aan het begin van de zomer nog eens een echte laag bitumen er overheen en dan moet hij er weer een aantal jaren tegen kunnen ; scheelt in ieder geval een nieuw subframe / draagarmen bij de APK over een paar jaar
Resultaat :
De auto staat 'in rust' achter ca 2 cm hoger ( vind ik zelf veel frisser staan ) en zakt aanzienlijk minder door onder volle bepakking

Tenslotte : pas de koplampverstelling aan, die moet wat omhoog ; daarbij het achterste ( witte kunststof ) stelboutje rechtsom draaien ( inbus maat 6 )