Stuurkolom schakelaar vaak stuk.

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Remy

Stuurkolom schakelaar vaak stuk.

Unread post by Remy »

Hallo allemaal,

Ik had een vraag over mijn lancia ypsilon elephante 1.1 uit 1998.

Ik heb vaak problemen met de verlichting.
Al 3 keer een nieuwe stuur kolom schakelaar gekocht en laten plaatsen maar na een tijd stopt mijn verlichting er weer mee.
Groot licht, richting en rem licht doet het nog wel maar mijn normale verlichting niet meer.
Elke keer t zelfde verhaal.

Kan het zijn dat er ergens iets zit dat ervoor zorgt dat de schakelaar telkens stuk gaat of staan die dingen er over het algemeen om bekend dat ze naar verloop van tijd stuk gaan?

Mvg,

Remy
Koen

Re: Stuurkolom schakelaar vaak stuk.

Unread post by Koen »

2e poging :X (door Netwerk error 1e reaktie kwijt)

Bij mijn Y is de stuurkolomschakelaar nog nooit vervangen (hout vasthouden - afkloppen - fingers crossed).
Op het NL en D forum is het nog maar 2 of 3 keer naar voor gekomen (waarvan jij dus 1 van de 3 bent).
Dus afvragen of dit een veel voorkomend probleem is : nee dus.

Vermits enkel de gewone lichten niet meer branden (en al de rest wel), kan je misschien beter eens alles laten 'uitmeten'.
Bij mijn Y heb ik ooit voorgehad dat het linkerdimlicht niet brandde (enkel standlicht).
Na uitmeten bleek dat de kabel voor de hoogteregeling van de lichten een fout contact maakte met de handrem (ter hoogte van het 'wieltje').

Niet dat toevallig hetzelfde fout zit bij jouw Y, maar eens laten uitmeten is m.i. een betere oplossing dan telkens de stuurkolomschakelaar te vervangen.

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
teigetje

Re: Stuurkolom schakelaar vaak stuk.

Unread post by teigetje »

Hoi Remy,

Ik heb een paar maanden geleden ook mijn stuurkolomschakelaar laten vervangen omdat mijn voorlichten niet meer werkten.
Als je een beetje aan de handel wiebelde dan deed ie het soms nog wel, maar als ik dan richting aangaf viel het licht weer uit.

Na vervanging van de schakelaar door een 2e-hands van internet is het dus een tijdje goed gegaan maar nu doen mijn achterlichten en dashboardverlichting het niet als de schakelaar in de verste stand staat. Als hij in de middelste stand staat doen mijn achterlichten en dashboard verlichting het wel als ik een btje aan de handel wiebel.
Heel vreemd allemaal vind ik.

Ik vroeg me nu dus af het probleem bij jou nu is opgelost en wat je gedaan hebt om het op te lossen.
Ik ben van plan om weer een schakelaar op internet te zoeken en deze te laten monteren, maar misschien is er een andere betere oplossing.

Groetjes,
Cindy
jdebeer

Re: Stuurkolom schakelaar ruitenwisser kapot ?

Unread post by jdebeer »

Gisteren een andere Ypsilon gekocht. Bijna helemaal in orde. Op de werking van de ruitenwissers na.
Werkt alleen in de snelste stand en de handmatige wiiserstand. En zodra ik de schakelaar loslaat stopt de ruitenwisser ook.
Tevens werkt de achterruitenwisser niet, alleen bij het loshalen van de stekker klikt er wel een "relais". Er staat dus wel spanning op.
Deze combinatie van storingen geeft mij de indruk dat de schakelaar in de stuurkolom kapot is, of er een stekker niet lekker is.
Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat de voor- en achterruitenwisser beiden zowat tegelijk kapot zijn.
Is er toevallig iemand die een mogelijke oplossing kan bedenken of dit probleem ook heeft gehad ?
Alvast bedankt.
Ik heb overigens mijn andere Ypsilon te koop.
http://link.marktplaats.nl/363012677
Laat even weten dat je van het Lancia-forum komt, dan heb je een streepje voor.
Menno

Re: Stuurkolom schakelaar ruitenwisser kapot ?

Unread post by Menno »

je hebt een PB
Menno

Lancia lybra 2.0 20v lx 2000
Lancia ypsilon 1.2 8v LS 2001
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”