Collega lancisten,
Ik zit met een klein probleempje met de SW 2.0...
Ik heb inmiddels alle filters vervangen evenals de olie, ik heb nieuwe bougies geplaatst en het gasklephuis gereinigd.
Echter onder volle belasting (plankgas en dan boven de 4.000 toeren) hapert hij af en toe en mis ik wat power.
Zelf dacht ik aan het brandstoffilter, echter bij Tuynder wisten ze me te vertellen dat mijn wagen die niet heeft... ?
Blijft, in volgorde van meest plausibel, over: Lambda sonde, vacuümlekje in 1 van de slangen of verrotte injectoren. Ik heb geen foutcodes overigens, wel gehad, en die meldde iets vaags over de mengverhouding, na resetten niet meer terug gekomen.
Klopt het dat er geen brandstoffilter in mijn SW 2.0, bouwjaar mei 2001 zit?
Iemand ervaring met het probleem van inhouden onder vollast? En het liefst een oplossing natuurlijk (:P)
Ik hoop dat het vervangen van de lambdasonde e.e.a. oplost,
Afijn het algemene plaatje is wel duidelijk zo, en alle hulp wordt zwaar gewaardeerd!
Greetings,
HJ2
Inhouden onder volle belasting.
Re: Inhouden onder volle belasting.
Wij hebben iets vergelijkbaars gehad, alleen toen kwamen de foutcodes wel steeds terug en ging het oranje lampje van de motor continu branden. Beide lambdasensoren zijn uiteindelijk vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.
Ook hebben we een keer een scheur in de isolatie van 1 van de bobines gehad, tot 3000 toeren was er niets aan de hand, ik deed een inhaalpoging (trok door tot 5000 toeren) en toen was het feest : rood lampje , stotteren en inhouden en ook na resetten rood lampje boven 3000 toeren.
Bij de garage auto uit laten lezen en toen bleek de bobine van de eerste cilinder dus defect te zijn. Hier was ooit eens olie bijgekomen tijdens bijvullen en dit had de isolatie aangetast waardoor die ging inscheuren.
Ik zou dus ook , voor je de lambdasensoren vervangt, even je bobines nalopen. Deze zijn goedkoper als de lambda's
Ook hebben we een keer een scheur in de isolatie van 1 van de bobines gehad, tot 3000 toeren was er niets aan de hand, ik deed een inhaalpoging (trok door tot 5000 toeren) en toen was het feest : rood lampje , stotteren en inhouden en ook na resetten rood lampje boven 3000 toeren.
Bij de garage auto uit laten lezen en toen bleek de bobine van de eerste cilinder dus defect te zijn. Hier was ooit eens olie bijgekomen tijdens bijvullen en dit had de isolatie aangetast waardoor die ging inscheuren.
Ik zou dus ook , voor je de lambdasensoren vervangt, even je bobines nalopen. Deze zijn goedkoper als de lambda's

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
thanks!
Als ik half gas rijdt, doorloop ik keurig het toerenbereik zonder mankementen.
Als ik het gas helemaal intrap gaat het een beetje mis. Waarschijnlijk dus toch de lambda sondes, of, als het echt mis is, de gasstandsensor, waar ook wel eens problemen mee zijn als ik zo het forum lees.
Bobines zien er goed uit, die heb ik nagelopen toen ik de bougies heb verwisseld.
Groetend,
HJ2
Als ik half gas rijdt, doorloop ik keurig het toerenbereik zonder mankementen.
Als ik het gas helemaal intrap gaat het een beetje mis. Waarschijnlijk dus toch de lambda sondes, of, als het echt mis is, de gasstandsensor, waar ook wel eens problemen mee zijn als ik zo het forum lees.
Bobines zien er goed uit, die heb ik nagelopen toen ik de bougies heb verwisseld.
Groetend,
HJ2
En de luchtmassameter ????
Suc6 Gerben
Suc6 Gerben
Die heb ik nog niet verwisseld, lijkt me prijstechnisch ook een van de laatste opties. Bovendien verwacht ik dan ook met half gas problemen, niet alleen onder vollast?
Greets,
HJ2
Greets,
HJ2
Goedendag;
Ik las in dit topic iets over scheuren in de isolatie van de bobines,ik had hier een vraag over.
Als je de 8 torx schroeven hebt losgedraaid en je het deksel wegneemt ,kijk je op de bobines....
Ik kijk bij mij op enkele plekken rechtstreeks op de rode dunne kabeltjes die aan de bobines zitten,dit omdat de plastic isolatie op enkele plekken gescheurd is.
Is dit ook slecht voor de ontsteking,of anderzins slecht voor de motor...het lijkt me dat een kabelbreuk zo sneller plaatsvindt(b.v. tijdens wisselen van bougies)??
Ciao
Ik las in dit topic iets over scheuren in de isolatie van de bobines,ik had hier een vraag over.
Als je de 8 torx schroeven hebt losgedraaid en je het deksel wegneemt ,kijk je op de bobines....
Ik kijk bij mij op enkele plekken rechtstreeks op de rode dunne kabeltjes die aan de bobines zitten,dit omdat de plastic isolatie op enkele plekken gescheurd is.
Is dit ook slecht voor de ontsteking,of anderzins slecht voor de motor...het lijkt me dat een kabelbreuk zo sneller plaatsvindt(b.v. tijdens wisselen van bougies)??
Ciao
Gisteren ging het storingslampje weer branden. inmiddels gaf die geen kryptische omschrijving m.b.t. het mengsel, maar kreeg ik een keurige fout van de lambdasensor. Inmiddels een nieuwe opgehaald (Tuynder ligt practisch om de hoek).
Ik laat het resultaat nog ff weten.
Edit: Sensor inmiddels vervangen (10 min. werk met passend gereedschap). Problemen lijken verholpen!
Ik laat het resultaat nog ff weten.
Edit: Sensor inmiddels vervangen (10 min. werk met passend gereedschap). Problemen lijken verholpen!
Top, fijn om te zien dat het opgelost is
-D

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
Beste Forummers,
Nou, de 2e sensor heeft dus niks opgelost.
Gerben had het goed!
Vanmiddag had ik wat meer tijd om me in de lancia te verdiepen. Na nogmaals mijn problemen tegen het licht te hebben gehouden (toerental, warm, koud, gasstand enz). En te kijken welke componenten er allemaal in de keten zitten, heb ik besloten eerst de LMM eruit te trekken. Dit had onmiddellijk resultaat, de wagen liep veel gelijkmatiger onder belasting / volgas. Hierna heb ik de LMM eruit gehaald en zag dat deze vuil was. Bovendien leek me een contact met de temperatuurvoeler niet helemaal jofel. deze heb ik met een tangetje goed vastgezet in zijn contactpunten. Na het intern reinigen, contactspray op de connector en opnieuw inbouwen heb ik een totaal andere wagen. One happy camper here! Straks alleen nog even het CEL resetten.
Ik hoop niet dat dit een voorteken is dat de LMM het helemaal gaat begeven, we zullen zien.
Heel erg bedankt voor alle hulp!
Nu kan ik weer door aan de lotus
Groet,
Henk-Jan
Nou, de 2e sensor heeft dus niks opgelost.
Gerben had het goed!
Vanmiddag had ik wat meer tijd om me in de lancia te verdiepen. Na nogmaals mijn problemen tegen het licht te hebben gehouden (toerental, warm, koud, gasstand enz). En te kijken welke componenten er allemaal in de keten zitten, heb ik besloten eerst de LMM eruit te trekken. Dit had onmiddellijk resultaat, de wagen liep veel gelijkmatiger onder belasting / volgas. Hierna heb ik de LMM eruit gehaald en zag dat deze vuil was. Bovendien leek me een contact met de temperatuurvoeler niet helemaal jofel. deze heb ik met een tangetje goed vastgezet in zijn contactpunten. Na het intern reinigen, contactspray op de connector en opnieuw inbouwen heb ik een totaal andere wagen. One happy camper here! Straks alleen nog even het CEL resetten.
Ik hoop niet dat dit een voorteken is dat de LMM het helemaal gaat begeven, we zullen zien.
Heel erg bedankt voor alle hulp!
Nu kan ik weer door aan de lotus

Groet,
Henk-Jan
ok... ben een noob, maar heb ongeveer t zelfde met mijn 2.0
Waar zit de lmm????????????????????
(liefst met foto.)
Waar zit de lmm????????????????????
(liefst met foto.)
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs