Nu met en na de hevige sneeuwval van de afgelopen maand trekt mijn 1.9JTD SW op de snelweg behoorlijk naar links toe.
Ook bij het remmen is er een neiging naar links te trekken te bemerken, maar dat is niet te vergelijken met op de snelweg als ik het stuur ietsjes los laat. Verder is er bij het nemen van een flauwe bocht naar links en bij lage snelheden een krakend en bonkend geluid er bijgekomen (centraal onder het motorblok).
De banden moeten sowieso vervangen worden en uitlijnen moet ook een keer worden gedaan. Dit was al bij de laatste grote onderhoudsbeurt geadviseerd (zomer 2009). Ook geadviseerd om in elk geval de remblokken achter te vervangen.
Mogelijke oorzaak van het trekken naar links kan te maken hebben met de remmen en banden (+ uitlijnen). Mij is tevens verteld dat een mogelijke oorzaak kan zijn de wiellager.
Heeft iemand hiermee ervaring ?
Gaarne jullie adviezen.
Dank allen.
Remblokken/uitlijnen met nieuwe banden/wiellager
-
Re: Remblokken/uitlijnen met nieuwe banden/wiellager
Het kan ook een schokdemper zijn die aan een zijde slechter is, vrieskou doet niet goed aan schokdempers. Kijk eens of er ergens olie lekt aan de dempers? Een slecht wiellager zorgt voor speling op het stuur en vooral een joelend geluid in het interieur.
Oh ja, dit nog:
als je de dempers wil testen door op de carosserie boven op de wielkast te drukken moet je erg goed opppassen want anders krijg je een deuk. Druk zo kort mogelijk tegen de voorruit op de carrosserie of op de voorbumper, de wagen mag bij het terugveren niet meer dan 2 keer naschommelen.
als je de dempers wil testen door op de carosserie boven op de wielkast te drukken moet je erg goed opppassen want anders krijg je een deuk. Druk zo kort mogelijk tegen de voorruit op de carrosserie of op de voorbumper, de wagen mag bij het terugveren niet meer dan 2 keer naschommelen.
Die van mij had een draagarmrubber , die aan kant verder versleten was dan aan de andere kant.
Merkte het vooral met accelereren/decelereren , wellicht ook in die richting even kijken ?
Merkte het vooral met accelereren/decelereren , wellicht ook in die richting even kijken ?
Lybra 2.0 LX 2000
-
Uiteindelijk is gebleken dat de stuurkogel links vervangen moest worden en daarna meteen ook laten uitlijnen.
Daarvoor nog 4 nieuwe Michelin EnergySavers erop laten zetten.
Zelfs zonder vervanging van de stuurkogel en uitlijnen was het geluid en het trekken naar links verdwenen.
Daarvoor nog 4 nieuwe Michelin EnergySavers erop laten zetten.
Zelfs zonder vervanging van de stuurkogel en uitlijnen was het geluid en het trekken naar links verdwenen.
Mag ik weten wat jouw verbruiksgemiddelde is met die Michelin's? Ik heb ook 4 Energy savers, bij mij is het rond de 6.2 l/100km.