Hallo mensen,sinds een paar dagen heb ik een vreemd probleem.
het geheugen van de verwarmingsinstallatie werkt niet meer.
als ik start staat verwarming op 24 graden en het systeem op full auto.
als ik alles instel naar mijn wens,bijv. 19 graden en eco gaat dit goed.
maar als ik later weer de auto start hetzelfde,weer alles op maximum temp en full auto.
iemand bekend met dit verschijnsel?
Ook heb ik het probleem dat af en toe mijn rechter richtingaanwijzer niet werkt.na de auto uitzetten en weer starten is dit over voor een paar dagen of zo,maar het komt wel weer terug.Ook werken dan de alarmlichten niet en sinds kort gaan die spontaan soms een paar keer knipperen en als ik dan de auto op contact zet en weer uit is het over.
kortom een vreemd gedoe en ik heb totaal geen verstand van electronica .
Ik kan natuurlijk naar een dealer gaan maar een rekening van xxx euro wil ik me liever besparen.
Paul.
elektrisch probleem
Re: elektrisch probleem
Hoi Paul,
Klinkt als of-ie zichzelf reset. Ik heb hetzelfde gehad met als oorzaak een slechte accu/massaverbinding. Daar zou ik eerst eens naar kijken. Wat die knipperaars betreft (maar ook de airco) zou het nog een relais kunnen zijn maar ook.....het contactslot. Gedoe met electrische verbindingen en overgangsweerstanden heeft vaak met massa te maken, maar het blijft een kwestie van zoeken. Eerst zelf maar eens alle relais eruit wippen en eropnieuw insteken, naar de accu kijken en aan de draden van het contactslot rommelen (niet te hard).
Oh ja, je hebt toch geen sleutelbos aan je contactsleutel hangen? want dat is killing voor het mechaniek!
Succes ermee Onno
Klinkt als of-ie zichzelf reset. Ik heb hetzelfde gehad met als oorzaak een slechte accu/massaverbinding. Daar zou ik eerst eens naar kijken. Wat die knipperaars betreft (maar ook de airco) zou het nog een relais kunnen zijn maar ook.....het contactslot. Gedoe met electrische verbindingen en overgangsweerstanden heeft vaak met massa te maken, maar het blijft een kwestie van zoeken. Eerst zelf maar eens alle relais eruit wippen en eropnieuw insteken, naar de accu kijken en aan de draden van het contactslot rommelen (niet te hard).
Oh ja, je hebt toch geen sleutelbos aan je contactsleutel hangen? want dat is killing voor het mechaniek!
Succes ermee Onno
Bedankt voor de tips Onno,ik ga dit meteen proberen en nee ik heb geen sleutels aan de contactsleutel hangen.
Ik hou je op de hoogte.
Ik hou je op de hoogte.
He Paul,
Wat Onno zegt is zeker de beste kans (Accu-polen goed schoonmaken!)
Heb ik al twee keer meegemaakt en dit was toen de oplossing.
Onder het zekeringenkastje links onder de motorkap (zwarte rechthoekige kastje) zit een aardeaansluiting (-) die ook vaak geoxideerd kan zijn als de auto altijd buiten staat.
Daarnaast ook eens kijken in de ruimte van de ruitenwissers (is ruimte waarin de ruiterwisserasjes + motor zitten) of hier veel bladeren en andere rotzooi ligt. Dit houdt vocht vast en kan ook storingen veroorzaken!
Sterkte.
Wat Onno zegt is zeker de beste kans (Accu-polen goed schoonmaken!)
Heb ik al twee keer meegemaakt en dit was toen de oplossing.
Onder het zekeringenkastje links onder de motorkap (zwarte rechthoekige kastje) zit een aardeaansluiting (-) die ook vaak geoxideerd kan zijn als de auto altijd buiten staat.
Daarnaast ook eens kijken in de ruimte van de ruitenwissers (is ruimte waarin de ruiterwisserasjes + motor zitten) of hier veel bladeren en andere rotzooi ligt. Dit houdt vocht vast en kan ook storingen veroorzaken!
Sterkte.
Ja en het wordt al gekker.
richtingaanwijzer rechts en alarmknipperlichten doen niets,richtingaanwijzer links wel kan dit dan aan het relais liggen,omdat links wel werkt.verwarmingsgeheugen soms wel soms niet en nu wordt ook de kmteller gereset na contact af.
dagteller staat op 422 telt netjes op als je rijdt ook de hectometers.na de rit en contact af en weer op,teller weer op 422 km.
ik begin te vrezen dat het toch iets anders is dan een zekering of slechte massa.
ik heb alle zekeringen en relais eruitgehaald en lichtjes geschuurd,zowel binnen als onder de motorkap.
ook de accupolen en klemmen schoongemaakt ook de massa punten aan de carosserie.
maar ik blijf zoeken.
richtingaanwijzer rechts en alarmknipperlichten doen niets,richtingaanwijzer links wel kan dit dan aan het relais liggen,omdat links wel werkt.verwarmingsgeheugen soms wel soms niet en nu wordt ook de kmteller gereset na contact af.
dagteller staat op 422 telt netjes op als je rijdt ook de hectometers.na de rit en contact af en weer op,teller weer op 422 km.
ik begin te vrezen dat het toch iets anders is dan een zekering of slechte massa.
ik heb alle zekeringen en relais eruitgehaald en lichtjes geschuurd,zowel binnen als onder de motorkap.
ook de accupolen en klemmen schoongemaakt ook de massa punten aan de carosserie.
maar ik blijf zoeken.
Hoi Paul,
Het wordt herfst, de blaadjes vallen en de elektriek raakt in een depressie......
Naast een draadbreuk "ergens" kan het ook nog een zekering/zekeringen zijn. Zowel in de zekeringkast onder het dashboard als (airco) die onder de motorkap (zwarte dekseltje). Die zekeringen zijn nog wel te vinden en aan de functies te "linken". Met een eventuele draadbreuk wordt het minder lollig. Vanwege het wisselende karakter van de klachten hou ik het voorlopig op iets dat de constante stroom bij contact-uit onderbreekt.
Stuurschakelaars?
Succes met het zoeken!
Onno
Het wordt herfst, de blaadjes vallen en de elektriek raakt in een depressie......
Naast een draadbreuk "ergens" kan het ook nog een zekering/zekeringen zijn. Zowel in de zekeringkast onder het dashboard als (airco) die onder de motorkap (zwarte dekseltje). Die zekeringen zijn nog wel te vinden en aan de functies te "linken". Met een eventuele draadbreuk wordt het minder lollig. Vanwege het wisselende karakter van de klachten hou ik het voorlopig op iets dat de constante stroom bij contact-uit onderbreekt.
Stuurschakelaars?
Succes met het zoeken!
Onno
-
Het zou dan ook wel eens de centrale regelkast kunnen zijn.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Ik ben nog aan het zoeken geweest en vond het volgende,als ik tegen het relais van de knipperlichten druk in de zekeringkast onder het dashboard gaan spontaan de alarmlichten knipperen.als je het relais beweegt hoor en voel je hem schakelen.
volgens mij hoort dit niet.
maar nu het volgende,ik wil een nieuw relais monteren verkrijgbaar bij mijn plaatselijke automateriaal shop.
Hella maakt deze relais en hebben dezelfde met 7 aansluitpennetjes.
Hella heeft ook een met 8 aansluitpennetjes.als ik op het zekeringskastje kijk zit daar een 8e aansluiting en volgens het schema in het handboek is deze 8e aansluiting ook in gebruik.
een heel verhaal,maar waar het om gaat welke moet ik nu hebben?
de mijne heeft 7 pennetjes en een origineel Alfa/Lancia serienummer.
kan het zijn dat er een verkeerd relais is gemonteerd in het verleden.(de alarmlichten heb ik eigenlijk nooit gebruikt dus ik weet niet of ze ooit goed gewerkt hebben)
volgens mij hoort dit niet.
maar nu het volgende,ik wil een nieuw relais monteren verkrijgbaar bij mijn plaatselijke automateriaal shop.
Hella maakt deze relais en hebben dezelfde met 7 aansluitpennetjes.
Hella heeft ook een met 8 aansluitpennetjes.als ik op het zekeringskastje kijk zit daar een 8e aansluiting en volgens het schema in het handboek is deze 8e aansluiting ook in gebruik.
een heel verhaal,maar waar het om gaat welke moet ik nu hebben?
de mijne heeft 7 pennetjes en een origineel Alfa/Lancia serienummer.
kan het zijn dat er een verkeerd relais is gemonteerd in het verleden.(de alarmlichten heb ik eigenlijk nooit gebruikt dus ik weet niet of ze ooit goed gewerkt hebben)
oke ik ben er uit dankzij telefoontje van Gerrit.
ga nieuw reais monteren en dan zien of het helpt.
ga nieuw reais monteren en dan zien of het helpt.