Hallo iedereen,
Als voorbereiding op onze FFF weekend zeer binnenkort ben ik mijn coupeeke nog eens helemaal aan het nalopen. Wat mij steeds meer iriteert en wat volgens mijn mening ook steeds heviger wordt is het ploffen in de uitlaat. Mogelijke oorzaken die ik kan bedenken zijn:
uitlaat niet dicht ==> gecontroleerd is wel zo
Onsteking niet op tijd ==> heb onlangs nog de 123 van Huib gemonteerd en tijdstip afgesteld met een stroboscooplamp dus.....
Heeft iemand nog andere ideeen????
in hoeverre kan de afstelling van carbs nog een rol spelen?
Coupeeke loopt overigens gewoon goed.
Ploffen in uitlaat
Re: Ploffen in uitlaat
ik heb dat ook wel eens gehad, bij mij bleek het een tussenschot in de uitlaatpot te zijn waardoor te weinig tegendruk met ploffen tot resultaat.
Anders kontaktpunten nazien, Maar je hebt de ontsteking al vervangen,
Bougies? + kables controleren.
Zijn zo maar wat dingen die ik kan bedenken.
Succes.
Anders kontaktpunten nazien, Maar je hebt de ontsteking al vervangen,
Bougies? + kables controleren.
Zijn zo maar wat dingen die ik kan bedenken.
Succes.
-
heb je dit met stationair lopen?
wellicht toch een verkeerd afgestelde mengeselschroef.
de motor warm laten draaien,zeker weten dat de compressie en de bougie en elektrodenafstand en het ontstekingstijdstip goed zijn.
ook de sychronisatie van beide carbuateurs moet goed zijn
dan per carburateur de mengselschroef verdraaien totdat het hoogste toerental is bereikt(wel binnen de 800-900 toeren blijven,anders bij stellen)
als dit bereikt is,de mengesel schroef een 1/4 slag terug draaien.
dit bij alle mengeselschroeven uitvoeren,en nogmaaals de mengselschroeven bij langs gaan om te kijken of er nog iets te verbeteren valt.
hierna moet het goed zijn,en heb je een CO van ongeveer 2-3%,wat goed is.
veel succes.
bert
wellicht toch een verkeerd afgestelde mengeselschroef.
de motor warm laten draaien,zeker weten dat de compressie en de bougie en elektrodenafstand en het ontstekingstijdstip goed zijn.
ook de sychronisatie van beide carbuateurs moet goed zijn
dan per carburateur de mengselschroef verdraaien totdat het hoogste toerental is bereikt(wel binnen de 800-900 toeren blijven,anders bij stellen)
als dit bereikt is,de mengesel schroef een 1/4 slag terug draaien.
dit bij alle mengeselschroeven uitvoeren,en nogmaaals de mengselschroeven bij langs gaan om te kijken of er nog iets te verbeteren valt.
hierna moet het goed zijn,en heb je een CO van ongeveer 2-3%,wat goed is.
veel succes.
bert
-
Jasper
De barones had ook dit geweldig leuke geluidje: dit met gare motor en carbs.
Na de montage van de motor van zagato (sommige autos worden donoren van belangrijkere wagens) en de montage van topgereviseerde carbs was dit probleem van de baan.
Zelfs geen klein plofje meer.
Ik denk dat het in de carbs moet gezocht worden: het rubber blok tussen carbs en inlaat en alle pakkingen tussen blok en carbs....
Ik heb geen 123ontsteking, gewoon de ouwe meuk van de barones er op staan, dus daar ligt het niet aan. De zelfde uitlaat hangt nog onder de maffia-get-a-way-car.
Klepjes die niet meer 100% staan gesteld is het ook niet; de laatste veldslag die ik met baronesjes motortje leverde bestond uit lekke koppakking, kleptiming en klepstellen werd netjes gedaan, maar plofjes waren er (gelukkig) niet uit.
Klein truukje: spuut met draaiende motor eens remmenreiniger op het rubberblok en de pakkingen in die regio. Als het toerental stijgt zit je al zeker met een lek. Dat kan je moeiteloos zelf herstellen. (nieuwe pakkingen - nieuw rubber blok of met de bus tec7 je rubberblok terug sealen.
Ik zou me er niet aan storen. Het is een karaktertrekje van je Italiaans lief op rubberzolen.
Tot 4 september!
Bart
Kan je het op cd branden? Dan kan ik het afspelen tijdens de rit!
De barones had ook dit geweldig leuke geluidje: dit met gare motor en carbs.
Na de montage van de motor van zagato (sommige autos worden donoren van belangrijkere wagens) en de montage van topgereviseerde carbs was dit probleem van de baan.
Zelfs geen klein plofje meer.

Ik denk dat het in de carbs moet gezocht worden: het rubber blok tussen carbs en inlaat en alle pakkingen tussen blok en carbs....
Ik heb geen 123ontsteking, gewoon de ouwe meuk van de barones er op staan, dus daar ligt het niet aan. De zelfde uitlaat hangt nog onder de maffia-get-a-way-car.
Klepjes die niet meer 100% staan gesteld is het ook niet; de laatste veldslag die ik met baronesjes motortje leverde bestond uit lekke koppakking, kleptiming en klepstellen werd netjes gedaan, maar plofjes waren er (gelukkig) niet uit.
Klein truukje: spuut met draaiende motor eens remmenreiniger op het rubberblok en de pakkingen in die regio. Als het toerental stijgt zit je al zeker met een lek. Dat kan je moeiteloos zelf herstellen. (nieuwe pakkingen - nieuw rubber blok of met de bus tec7 je rubberblok terug sealen.
Ik zou me er niet aan storen. Het is een karaktertrekje van je Italiaans lief op rubberzolen.
Tot 4 september!
Bart
Kan je het op cd branden? Dan kan ik het afspelen tijdens de rit!

[IMG]http://i62.tinypic.com/2sakz2g.png[/IMG]
Jasper,
Bij mijn weten komt dit omdat 1 (of meerdere) van de zuigers eigenlijk te arm verbrandt. Is gewoon backfire waarschijnlijk, en dat komt bij een arme verbranding voor = teveel zuurstof = teveel lucht/te weinig benzine. Heb ik bij mijn Fulvia ook wel gehad, en die zoog valse lucht aan door zijn carburateurrubber. In extreme krijg je dan zelfs vlammen uit je uitlaat (heb ik wel eens gehad bij een andere auto, ziet er wel machtig uit zo'n knal en steekvlam, maar voor je het weet gaat het dempingsmateriaal van je uitlaat eraan)
Dat kan dus heel goed komen door het aanzuigen van valse lucht bij het inlaatrubber, of het zit in je carburateurs. Maar als het erger wordt, denk ik dat je lang kan afstellen om het weg te krijgen, maar is er iets aan het slijten ofzo. Dus als je het weg hebt, zal het vast wel terugkomen als de slijtage groter wordt.
succes ermee!
David
Bij mijn weten komt dit omdat 1 (of meerdere) van de zuigers eigenlijk te arm verbrandt. Is gewoon backfire waarschijnlijk, en dat komt bij een arme verbranding voor = teveel zuurstof = teveel lucht/te weinig benzine. Heb ik bij mijn Fulvia ook wel gehad, en die zoog valse lucht aan door zijn carburateurrubber. In extreme krijg je dan zelfs vlammen uit je uitlaat (heb ik wel eens gehad bij een andere auto, ziet er wel machtig uit zo'n knal en steekvlam, maar voor je het weet gaat het dempingsmateriaal van je uitlaat eraan)
Dat kan dus heel goed komen door het aanzuigen van valse lucht bij het inlaatrubber, of het zit in je carburateurs. Maar als het erger wordt, denk ik dat je lang kan afstellen om het weg te krijgen, maar is er iets aan het slijten ofzo. Dus als je het weg hebt, zal het vast wel terugkomen als de slijtage groter wordt.
succes ermee!
David
Bedankt voor de wijze tips! Ik ben bang dat het die rubbers onder carbs zijn. Vanavond ff checken........
Ik hou jullie op de hoogte!
Gr. Jasper
Ik hou jullie op de hoogte!
Gr. Jasper
Ei van columbus Bert! inderdaad mengsel te arm. Mengselschroeven bijgesteld. Ploffen is voorbij!
Maar hoe weet je nu of het mengsel per cilinder gelijk is?
Gr. Jasper
Maar hoe weet je nu of het mengsel per cilinder gelijk is?
Gr. Jasper
Als de 4 mengsel schroeven gelijk reageren staan ze goed genoeg gelijk. Het is eigenlijk een kwestie van gewoon veel doen.
-
graag gedaan en hopelijk blijven de problemen weg.
wel is de fulvia gevoelig voor vele zaken,die reeds opgenoemd zijn.
een motor met een relatief hoog specifiek vermogen is daarom ook gevoelig voor elk detail.
als je zoals huib ook al aangaf,als geen verbetering kunt krijgen in het verdraaien van de mengesel schroeven,zit je voor elke cilinder precies goed.
hoogste toerental krijgen betekent op dat moment de beste verbranding/rendement.
dit is wel hetgene wat je het laatste doet nadat alle ander afstellingen gedaan zijn en er geen mechanisch probleem is.
bert
wel is de fulvia gevoelig voor vele zaken,die reeds opgenoemd zijn.
een motor met een relatief hoog specifiek vermogen is daarom ook gevoelig voor elk detail.
als je zoals huib ook al aangaf,als geen verbetering kunt krijgen in het verdraaien van de mengesel schroeven,zit je voor elke cilinder precies goed.
hoogste toerental krijgen betekent op dat moment de beste verbranding/rendement.
dit is wel hetgene wat je het laatste doet nadat alle ander afstellingen gedaan zijn en er geen mechanisch probleem is.
bert