Ruitenwisser motor achter

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
wietze

Ruitenwisser motor achter

Unread post by wietze »

Dag Lancia liefhebbers,

Ik heb onlangs een lancia Y 1.2 uit 1999 gekocht. Het enige probleem dat de auto heeft is dat de achter-ruitenwisser arm ontbrak. De verkoper vertelde mij dat het niet moeilijk is hier een nieuwe arm op te zetten.
Inderdaad kan ik voor weinig geld een ruitenwisser arm bij de dealer halen. Alleen is mij opgevallen dat als ik de achter-ruitenwisser aan zet er niks gebeurt met het mechanisme achter.

Ik twijfel dus of het motortje nog wel werkt of goed aangesloten is. Ik wil het motortje bekijken maar weet niet hoe ik zonder schade het plastic deel aan de binnenkant van de achterklep kan verwijderen. Er zit één schroef. Als ik deze los schroef zit het deel nog vast aan diverse ophangpunten zonder schroeven.

Weet een van jullie misschien of het motortje specifiek een lancia onderdeel is of dat deze in andere auto's ook wordt gebruikt. Misschien kan ik via een sloopbedrijf een exemplaar vinden. Nieuw zijn de motortjes 244.40 EURO inclusief BTW.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Wietze
gerrit

Re: Ruitenwisser motor achter

Unread post by gerrit »

IK HEB ER EEN PAAR LIGGEN O655725907 MVG GERRIT
Koen

Unread post by Koen »

Die "diverse ophangpunten" : gewoon lichtjes :) - wat harder :? - nog harder :X trekken aan de afdekking van de achterklep.
Het zijn zo van die plastic pluggen, die wel eens afbreken.
Als de afdekking uiteindelijk verwijderd is, kan je de ruitewissermotor openen (wijst zichzelf uit) en nieuw vet in doen. Dikwijls is het vet te hard geworden / geen goede smering meer.
Anderzijds (eigenlijk kan je dat al proberen) : de achterklep openen en op verschillende hoogte kijken / luisteren of de motor nog draait (contact voor achterruitwisser dus aan).
Indien dit op een bepaalde kofferklep-opening het geval is, heb je een kabelbreuk in de buurt waar de kabels uit de carosserie komen (linksachter, bovenaan). Komt regelmatig voor.
En hoeft de motor niet open.

Edit : Kabels voor de ruitewissermotor (laten) uitmeten kan uiteraard ook (en geeft beter resultaat).

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
wietze

Unread post by wietze »

Bedankt voor de goede tips!!! Ik ga ermee aan de slag

groeten Wietze
wietze

Unread post by wietze »

Loshalen ging prima. Een beetje extra kracht zetten en slechts 1 van de plastic pinnen gemold.

Na een korte blik op het motortje geworpen te hebben, bleek het stekkertje van de stroomtoevoer niet in het motortje te zitten. :D
Een very easy fix dus. Nu alleen nog een nieuwe arm kopen en klaar is kees.

Nogmaals bedankt voor de tips en bij het volgende probleem zal ik me zeker weer tot dit forum wenden!

groeten Wietze
Koen

Unread post by Koen »

en slechts 1 van de plastic pinnen gemold
Bravo (tu) :)
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”