Fulvia gangbaar maken
Fulvia gangbaar maken
De fulvia van mijn vader staat al heeeel lang bij ons in de garage, nu wil ik hem in elkaar gaan zetten met een bevriende lancia monteur.
Wat zijn nu zoal de punten waar we op moeten letten gezien de tijd dat ze stil gestaan heeft?
-banden uiteraard
-remmen? bewegen nog, maar misschien rubbers vervangen?
-hoofdremcilinder?
-remleidingen?
-wiellagers?
-benzine leidingen?
-hoe kan ik het beste controleren of er nog rommel in de tank zit (er zit nog steeds benzine in de tank)
mvg groet een enthousiaste lancia liefhebber!
Wat zijn nu zoal de punten waar we op moeten letten gezien de tijd dat ze stil gestaan heeft?
-banden uiteraard
-remmen? bewegen nog, maar misschien rubbers vervangen?
-hoofdremcilinder?
-remleidingen?
-wiellagers?
-benzine leidingen?
-hoe kan ik het beste controleren of er nog rommel in de tank zit (er zit nog steeds benzine in de tank)
mvg groet een enthousiaste lancia liefhebber!
Re: Fulvia gangbaar maken
Om me even tot het laatste punt te beperken - je kunt de benzinemeter-zender-unit op de tank (onder de mat in de kofferbak) verwijderen. Ik heb zelf nogal gedoe gehad met het weer benzine-dicht maken van het spul, de rubbers die gebruikt zijn kunnen gaar zijn. De grote ronde rubber rond de unit is bij MW te bestellen, het kleintje niet en wordt onherroepelijk huisvlijt. Dit even als waarschuwing vooraf. Als de unit verwijderd is, kun je perfect met een zaklamp de bodem bekijken. Ik had in elk geval geluk - als nieuw.
Anderen zijn beter thuis in je eerder genoemde punten, hoewel mijn auto op alle punten ook aan de beurt is geweest...
Anderen zijn beter thuis in je eerder genoemde punten, hoewel mijn auto op alle punten ook aan de beurt is geweest...
Ik denk dat wij een pompje aan het uiteinde van de benzine leiding gaan hangen (bij de motor) en dan de hele tank leegzuigen.
Lijkt me een makkelijker plan waar minder nadelen aan kleven.
Lijkt me een makkelijker plan waar minder nadelen aan kleven.
Onder de tank is ook een inbus-bout die je met een Allen-tip van pijpsleutel van de originele sleutelset los kunt krijgen. Geen gedonder met dichtingen en zo, misschien dat er alleen een (standaard te vinden) koperen ring in moet. Achter de bout is een gaasje dat als filter dient; deze kan redelijk vol zitten met troep.
No offense, maar die bevriende Lancia-monteur, heeft die ook verstand van Fulvia's, anders voegt het feit dat ie bij Lancia werkt niet echt veel toe. Wel fijn dat je een bevriende monteur hebt, dat maakt wel verschil. (Er zijn hier weinig mensen enthousiast over de Lancia-organisatie in Nederland. Dat komt onder andere doordat sommigen bij een dealer aankomen die vervolgens vraagt wat een Fulvia is, of met een eerste serie Delta die toch pas 16 jaar oud is, en je verteld wordt dat ze voor die ouwe dingen "natuurlijk" geen onderdelen meer hebben.)
Maar goed:
Loopt ie nog wel?
Kijk ook even of je koelsysteem in orde is, thermostaten, radiateur en of het nergens lekt. Voor de rest heilig ik graag het principe: if it ain't broken, don't fix it. Onderhoud daargelaten natuurlijk. Ik denk dat je snel genoeg ziet of je remleidingen nog goed zijn, en de rest van het remsysteem is ook vrij eenvoudig na te gaan door het simpelweg te testen.
Zorg in elk geval wel dat je die tank in orde hebt, bespaart je een hoop ellende. En het koelsysteem!!
Leuk in ieder geval dat je er weer een op de weg gaat brengen. Daar horen ze thuis! Succes!
Maar goed:
Loopt ie nog wel?
Kijk ook even of je koelsysteem in orde is, thermostaten, radiateur en of het nergens lekt. Voor de rest heilig ik graag het principe: if it ain't broken, don't fix it. Onderhoud daargelaten natuurlijk. Ik denk dat je snel genoeg ziet of je remleidingen nog goed zijn, en de rest van het remsysteem is ook vrij eenvoudig na te gaan door het simpelweg te testen.
Zorg in elk geval wel dat je die tank in orde hebt, bespaart je een hoop ellende. En het koelsysteem!!
Leuk in ieder geval dat je er weer een op de weg gaat brengen. Daar horen ze thuis! Succes!
Deze monteur heeft eerder een oude Alfa in elkaar gezet, bij onze Fulvia moet alleen de motor, bak en interieur weer erin en dan rijdt hij.
Het is een Italiaan net als ik zelf trouwens, en hij weet veel over oude Lancia's. Mijn vader heeft ook nog heel veel aan zijn 2 Fulvia's gesleuteld. Dus ik denk dat we er wel uit komen, zo niet dan horen jullie het!
Saluti!
Het is een Italiaan net als ik zelf trouwens, en hij weet veel over oude Lancia's. Mijn vader heeft ook nog heel veel aan zijn 2 Fulvia's gesleuteld. Dus ik denk dat we er wel uit komen, zo niet dan horen jullie het!
Saluti!
Zojuist heb ik de dop eruit gedraait en met een via een filter de benzine eruit laten lopen, er kwam circa 40 liter uit. Bijna of helemaal vol dus. Dat is goed want dan kan de tank niet verweren, dat bleek ook want er zat geen enkele vuiltje in de tank!
Nu de remmen controleren. De schijven draaien nog, is het nu verstandig om de remmen evengoed uit elkaar te halen?
Ciao! Giancarlo
Nu de remmen controleren. De schijven draaien nog, is het nu verstandig om de remmen evengoed uit elkaar te halen?
Ciao! Giancarlo
Mijn vader wilt graag dat de remleidingen vernieuwd worden.
Als de leidingen nog hard zijn is het dan strikt noodzakelijk? Of is schoonblazen voldoende?
Als het noodzakelijk is waar kan ik dan aan nieuwe remleidingen komen en wat is de prijs???
Mvg Giancarlo
Als de leidingen nog hard zijn is het dan strikt noodzakelijk? Of is schoonblazen voldoende?
Als het noodzakelijk is waar kan ik dan aan nieuwe remleidingen komen en wat is de prijs???
Mvg Giancarlo
Lees even op het Fulvia-forum, (niet dit onderdelen gezocht en aangeboden gedeelte). Het ging er een tijd geleden over. Sommigen hebben toen met staal omvlochten leidingen gemonteerd, ik geloof naar tevredenheid.
Gouden raad van tante kaat:
radiator er uit en wegbrengen naar de radiatorboer om af te persen.
Naar alle waarschijnlijkheid zal het ding blazen, dus aan vervanging toe zijn.
Waterpompjes zijn ook dikwijls ziek en helaas duur.
radiator er uit en wegbrengen naar de radiatorboer om af te persen.
Naar alle waarschijnlijkheid zal het ding blazen, dus aan vervanging toe zijn.
Waterpompjes zijn ook dikwijls ziek en helaas duur.