Beste allen,
Dit jaar zal ik met familie en wagenpark naar Belgie verhuizen (hoogstwaarschijnlijk Gewest Brussel); dit wordt dan, na Frankrijk, Nederland en Zwitserland het vierde adres (en dito kentekenplaat) voor mijn Fulvia Zagato. Ik wend mij dus tot de Belgische / in Belgie verblijvende lezers van dit forum, om een en ander te weten te komen over bezit en beheer van klassiekers in dit land, zoals:
-bestaat er (zoals in NL en F) een aparte verzekering voor klassieke voertuigen, en wat zijn zoal de voorwaarden daarvan?
-bestaat er (als in F) mogelijk een aparte status voor klassiekers (de zgn "Carte Grise Collection") en zo ja welke beperkingen zijn daar dan aan verbonden?
-Is het vinden van overdekte en bereikbare parkeergelegenheid erg lastig (zoals in NL/Randstad)?
En andere zaken die ik nu over het hoofd zie. De invoer van de Lancia's Fulvia, Beta HPE en kappa zal in principe door het expeditiebedrijf worden gedaan, maar misschien zijn hier ook een paar addertjes onder het gras?
Hartelijk dank voor iedere informatie.
Thomas
Vragen over klassiekerbezit in Belgie
Re: Vragen over klassiekerbezit in Belgie
Beste Thomas ,
- als je in Belgie komt wonen moet je de wagen invoeren via een douanekantoor
- eventueel ook de wagen uitvoeren in CH
- alle Zwitserse papieren meenemen
- na invoer belgisch gelijkvormigheidsattest aanvragen circa 101 euro
- autokeuring circa 47 euro
- misschien kan de procedure iets anders zijn omdat CH geen EEG land is
-Indien je een andere gewone wagen verzekerd hebt in Belgie kan je via verschillende kanalen je wagen verzekeren :
* via bvb Lancia club belgio ( waar ik bij ben ) kostprijs circa 105 euro verzekering en lidgeld 40 euro
* via andere kanalen ....maatschappijen iets duurder
- je kan in Belgie de wagen inschrijven op 2 manieren
* als oldtimer met een O plaat zeer beperkt in bewegingsvrijheid straal van 25 of 30 km rond je woonplaats , enkle manifestaite , niet buitenland niet s 'nachts taks circa 30 euro
* als gewone plaat dan kan je rijden als een gewone ,normale auto taks circa 30 euro
Indien je wenst kan ik alle nodige info en adressen bezorgen
mvg
william
Lancia Club Belgio
beta spider 1979
williamsmet@telenet.be
- als je in Belgie komt wonen moet je de wagen invoeren via een douanekantoor
- eventueel ook de wagen uitvoeren in CH
- alle Zwitserse papieren meenemen
- na invoer belgisch gelijkvormigheidsattest aanvragen circa 101 euro
- autokeuring circa 47 euro
- misschien kan de procedure iets anders zijn omdat CH geen EEG land is
-Indien je een andere gewone wagen verzekerd hebt in Belgie kan je via verschillende kanalen je wagen verzekeren :
* via bvb Lancia club belgio ( waar ik bij ben ) kostprijs circa 105 euro verzekering en lidgeld 40 euro
* via andere kanalen ....maatschappijen iets duurder
- je kan in Belgie de wagen inschrijven op 2 manieren
* als oldtimer met een O plaat zeer beperkt in bewegingsvrijheid straal van 25 of 30 km rond je woonplaats , enkle manifestaite , niet buitenland niet s 'nachts taks circa 30 euro
* als gewone plaat dan kan je rijden als een gewone ,normale auto taks circa 30 euro
Indien je wenst kan ik alle nodige info en adressen bezorgen
mvg
william
Lancia Club Belgio
beta spider 1979
williamsmet@telenet.be
Hi ,
Bel me maar eens op zou ik zeggen . 056.604059
Oldtimer in Belgium vereist een éénmalige keuring en een éénmalige inschrijving .
De keuring is een lachertje ( enkel de remmen en een gevaardriehoek moeten in orde zijn ! )
De inschrijving ( éénmalig ) voor je Zagato is 68 Euro
de verzekering 78 € per jaar
Graag wat meer contact IVM je Zagato , ik heb er namelijk ook één !!
Groeten
Anton deja
Bel me maar eens op zou ik zeggen . 056.604059
Oldtimer in Belgium vereist een éénmalige keuring en een éénmalige inschrijving .
De keuring is een lachertje ( enkel de remmen en een gevaardriehoek moeten in orde zijn ! )
De inschrijving ( éénmalig ) voor je Zagato is 68 Euro
de verzekering 78 € per jaar
Graag wat meer contact IVM je Zagato , ik heb er namelijk ook één !!
Groeten
Anton deja
Hallo ,
Nog iets vergeten !!!
Wat heel interresant is in Belgium is dat de tweede oldtimer maar 15 Euro verzekering kost en de derde ook . De vierde is dan weer 78 € , nr 5 en 6 terug aan 15 € en zo gaat dat maar verder .
Erard verzekeringen zijn hiervoor de aanrader .
Beberkingen ? normaal mag je enkel in een straal van 50 km rond uw domicilie rijden en dat tussen zonsopgang en zonsondergang . Ofwel mag je ook verder rijden voor testritten of meetings of verkoopsafspraken . U begrijpt dat deze regels voor bedenkingen vatbaar zijn !
De praktijk leert ons dat de oldtimerliefhebbers deze politiewet beter kennen dan de ambtenaren in kwestie . Ik rij reeds 28 jaar oldtimer en ben nog nooit beboet vooreen misdrijf , terwijl ik eender wanneer en waar met de wagen rondtoer . Wat niet betekend dat je mijn voorbeeld moet volgen . De boete is maximaal 45 € bij een overtreding . Als je s'avonds rondrijd moeten uw lichten wel werken natuurlijk !!
De verzekering op oldtimers dekt net zoals een andere verzekering . Dus U mag eender wanneer in Europa rondrijden !
Nog iets vergeten !!!
Wat heel interresant is in Belgium is dat de tweede oldtimer maar 15 Euro verzekering kost en de derde ook . De vierde is dan weer 78 € , nr 5 en 6 terug aan 15 € en zo gaat dat maar verder .
Erard verzekeringen zijn hiervoor de aanrader .
Beberkingen ? normaal mag je enkel in een straal van 50 km rond uw domicilie rijden en dat tussen zonsopgang en zonsondergang . Ofwel mag je ook verder rijden voor testritten of meetings of verkoopsafspraken . U begrijpt dat deze regels voor bedenkingen vatbaar zijn !
De praktijk leert ons dat de oldtimerliefhebbers deze politiewet beter kennen dan de ambtenaren in kwestie . Ik rij reeds 28 jaar oldtimer en ben nog nooit beboet vooreen misdrijf , terwijl ik eender wanneer en waar met de wagen rondtoer . Wat niet betekend dat je mijn voorbeeld moet volgen . De boete is maximaal 45 € bij een overtreding . Als je s'avonds rondrijd moeten uw lichten wel werken natuurlijk !!
De verzekering op oldtimers dekt net zoals een andere verzekering . Dus U mag eender wanneer in Europa rondrijden !