Temperatuur blijft schommelen en soms kookt hij over....

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Jur

Temperatuur blijft schommelen en soms kookt hij over....

Unread post by Jur »

Toch is het nog niet over. De thermostaat is vervangen, het koelsysteem is ontlucht, gechecked op lekkage en gisteren stond ik met 130 graden op de teller 3 liter koelvloeistof bij te vullen. Geen plasje, geen verstopping, het enige zichtbare is een temperatuurmeter die als een weegschaal tussen de 70 en 100 graden blijft schommelen. Elke keer weer spannend of hij terugloopt bij 100, of dat hij doorschiet naar 130.
Héél vervelend en de garage weet het ook niet.
Mijn voorstel (van dit forum) om de kachelradiateur eens te bekijken was op zich prima, maar dat komt op wéér een middagje sleutelen in de garage.
HELP?
Jur
Rik

Re: Temperatuur blijft schommelen en soms kookt hij over....

Unread post by Rik »

"Klinkt" misschien als een defecte koppakking...al aan gedacht cq. naar laten kijken?
Jur

Unread post by Jur »

Ja, als eerst eigenlijk maar er komt geen water uit de uitlaat en ook de radiator borrelt niet bij het starten.
De waterpomp lijkt mij ook niet omdat de onderste slang ook gewoon heet wordt.
Jur
Rik

Unread post by Rik »

Ok, Even voor de zekerheid; hij kookt dus soms of is je meter / temp. sensor misschien niet goed?
-
Afijn, ik kan me nog herinneren uit mijn Fiat tijd van vroeger dat je de motor op bedrijfstemperatuur moet brengen en "flink" gas moet geven (dop er al af) en als dan na enige seconden wachten het reservoir gaat borrelen de koppakking stuk is. Zoals jij zegt bij "starten" heeft er niet veel mee te maken voor zover ik het nog weet...Wat voor Kappa heb je? en km. stand?
martin

Unread post by martin »

Denk toch dat het tijd gaat worden on de cilinderkop af te persen !!
Jur

@Rik en Martin

Unread post by Jur »

De sensor is goed want hij wordt ook echt heet en toen de vloeistof weg was (3 liter!!!) gaf hij kookpunt aan.
Het is een 3L V6 met 178.000 op de teller, altijd binnen gestaan en uit 1996.

Wat Martin zei, de cilinderkop afpersen, wat houdt dat in eigenlijk?
Ik pers al jaren niemand meer af....
Jur
Rik

Re: @Rik en Martin

Unread post by Rik »

Afpersen is controleren onder druk op scheurvorming. Google er maar eens op,
De V-6 ken ik niet. Zit toch net even allemaal anders. Weet wel dat 1x een goeie koker en als je pech hebt ben je meteen de l.....Koppakking lek en soms scheurvorming in de kop (aluminium)
Klinkt wel een beetje zorgelijk allemaal. 'k zou even wachten tot Martin morgen misschien weer even online is. Die heeft er 10x meer verstand van als mij....
Corrado-Ex-Roma

Re: @Rik en Martin

Unread post by Corrado-Ex-Roma »

Dit lijkt een gevalletje van een niet goed werkende ventilator. Daarvoor zijn twee mogelijke oorzaken:
1) Bovenan de radiator links zit een multistekker op de "doos" met 2 thermosensoren. Die besturen de lage en hoge stand van de koelventilator. Vaak is deze aansluiting helemaal verrot en groen uitgeslagen door water. De ventilator werkt dan niet of niet goed (alleen lage stand) en zodra je stilstaat gaat ie koken.
2) De stekker van de ventilator zelf. Euvel is hier ook geen contact door waterschade, alles groen uitgeslagen etc. Oorzaak is dat deze stekker aan de bovenkant van het "stopcontact" ligt en er dus vocht in kan blijven staan.
Kenmerk in beide gevallen is dat zolang je blijft rijden, en er voldoende rijwindkoeling is, het probleem zich niet voordoet. Remedie in beide gevallen is alles goed schoonmaken, uitkrabben van de "stopcontacten" met een fittingschroevendraaier oid. en als de stekkers kapot zijn deze vervangen door gewone vlakstekkers. Deze stekkers zijn niet los te koop, ik heb hetzelfde probleem gehad en er is aleen een complete kabelboom te koop, beetje overkill dus. Alternatief is een goede stekker op de sloop vinden em die met een deel van de kabels afkinippen en vervolgens aan de kabelboom in je auto breien, of losse vlakstekkers in de autoshop kopen en erop klemmen. En neem gelijk goeie, Bosch ofzo wel duurder maar ook beter dan de merkloze (gamma oid.).
Suc6.
Jan_Hobo

Unread post by Jan_Hobo »

Jur,

Heb ik ook gehad tijdens mijn vakantie maar zonder dat er koelvloeistof verdween.. Bleek dat bij mij de tweede sensor "doorgezakt" was en dus kapot in het zwarte zekeringen kastje in de motorruimte naar aanleiding van ruimte welke was ontstaan in de stekkertjes van de koelwatersensor op de radiateur incl. kleine vonkjes en wegsmelten van omhulsel/bedrading.

Tijdens het rijden waren er geen problemen maar in de file op de autobahn rond Hamburg is dit heel vervelend. Zolang het koud genoeg is dan is de eerste stand van de ventilator voldoende maar zodra het warm wordt dan is de tweede stand noodzakelijk, ook voor de climate.

In bezit van Kappa 1995, km 171000, 2 liter
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Hoi Jur,

Klinkt niet best. Is er nergens een spoor van die 'verdwenen' koelvloeistof. Via de overloop van het expansievat?

Paar jaar geleden had ik een Punto met een kapotte koppakking. Ook die borrelde niet. De temperatuur liep razend snel op en de kachel wilde niet meer warm worden.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”