ET waarde van velgen

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Pieter

ET waarde van velgen

Unread post by Pieter »

Ik kan voor mijn Lancia Kappa uit 1995 de volgende velgen kopen.
# Velgmaat : 7,0 x 16 inch
# Et : 46
# Steek : 5 x 108 mm

Nu vroeg ik mij af of de ET waarde van 46 kan voor deze lancia. Via de wielengids wordt er een ET waarde van 35 geadviseerd. Maar wat betekent dit verschil eigenlijk en gaat mij dit problemen opleveren bij de montage?
M.J. Evers

Re: ET waarde van velgen

Unread post by M.J. Evers »

De ET-waarde is de afstand tussen de middellijn van de velg en de achterkant van de velgen waar de bouten doorheen gaan.
Een Kappa heeft een lage ET-waarde van circa 31-34. Een hogere ET-waarde betekent dat de velgen meer naar binnen in de wielkast vallen. In jouw voorbeeld dus circa 1,5cm per wiel. Feitelijk maak je de sporing achter 3 cm smaller.
Ik zou dat niet doen. Bij latere kappa's zijn de wielen zelfs nog verder naar buiten geplaatst; nog lagere ET-waarde. Wanneer je spreekt over een ET-waarde van 46 zul je waarschijnlijk Volvo velgen op het oog hebben. Ik denk dat je beter niet een hogere ET-waarde zou moeten rijden dan 35.
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Hoi Pieter,

In oude postings is hier al heel wat over te vinden. De velgen voor een Kappa hebben een ET-waarde van 31. Dat is in combinatie met de lancia-steek geen veelvoorkomende waarde voor lm-velgen. Je zult dus nog even verder moeten zoeken.

Met een andere ET-waarde gaan rijden heeft een negatief effect op het weggedrag en levert een grotere slijtage op van wiellagers en fuseekogels.

Succes!
al

Unread post by al »

Je kan er ook spacers tussenzetten om de et maat aan te passen. Zijn er in allelei dikten. Of je maakt ze zelf als je op je werk de beschikking hebt over de juiste apparatuur.
Percy

Unread post by Percy »

Spoorverbreders zijn wel duur als je goede koopt. En dan bedoel ik met spoorverbreders met centreernaaf erop.
En je moet langere bouten hebben. Dus al met al een dure grap.
Ik heb nog wat setjes liggen van 10mm en 15 mm met centreernaaf. Kosten me totaal zo'n 200 euro incl. bouten.
Dus volgens mij kun je beter andere velgen zoeken.
Trouwens, de breedte van de velgen (aantal J) heeft ook weer invloed op hoever ze naar buiten komen.
Pieter

Unread post by Pieter »

Bedankt voor alle informatie. Zie toch maar af van de koop van deze velgen.
Mijn huidige velgen zijn 16 inch steek 5 x 108 . Maar ze zijn aardig versleten en de kwaliteit is ook niet denderend. Wil wel weer 16 inch onder mijn auto omdat ik dan de ( bijna nieuwe ) banden kan overzetten.

Ben nu opzoek naar een paar nieuwe of tweedehands velgen maar kan bij verschillende bandencentra alleen nog de MAX hornet verkrijgen in 16 inch, 5x 108, ET 35. Kosten 600 euro ( nieuwprijs) per set.
Dat vind ik wel een beetje veel geld. Maar meer keuze is er niet. Ben dus wel aangewezen op een paar tweedehands.

Het moet bij 350 euro wel ophouden. Dus als iemand voor die prijs een paar goede 16 inch velgen voor mijn lancia kappa'95 weet dan houd ik mij aanbevolen.
al

Unread post by al »

Waarom laat je ze niet stralen en spuiten.?

http://www.velgenalsnieuw.nl/
M.J. Evers

Unread post by M.J. Evers »

Kijk hier eens:
http://cgi.ebay.de/Fiat-Alfa-LANCIA-Kap ... dZViewItem
Kun je de aankoop van nieuwe banden ook nog uitstellen....
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Düsseldorf is wel te doen..
Percy

Unread post by Percy »

Moet je wel winterbanden hebben als je naar Duitsland wil.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”