Allereerst de beste wensen voor 2007 voor iedereen!
Laat ik ook direkt maar een wat vreemd probleem voorleggen:
Mijn Kappa (2.4 uit '95 met 217dkm) heeft onlangs nieuwe remschijven en blokken gekregen op de voorwielen.
Aan de linkerzijde was de remschijf namelijk behoorlijk 'hol' gesleten. Nu, na zo'n 800 km. met de nieuwe remmen, merkte ik dat de auto bij hard remmen behoorlijk opzij trekt.
Bij de garage (ik kom al meerdere jaren bij de KwikFit garage in Naarden omdat ik goed te spreken ben over de behulpzame medewerkers daar) hebben ze de remmen goed bekeken, en geconstateerd dat de remzuiger aan de linkervoorzijde niet goed terug naar achteren gaat bij het loslaten van de rem.
Met andere woorden, de rem loopt aan linksvoor, dit verklaart het inslijten ook. Je kon zelfs op de nieuwe schijven al zien dat het slijtagepatroon niet goed gaat door het aanslijten. Op deze manier gaan je blokken en schijven er snel aan natuurlijk!
Ze hebben daar van alles geprobeerd om de oorzaak van het probleem vast te stellen. De schijven en blokken zijn er af gehaald en de boel is schoongemaakt en goed gesmeerd te kijken of de zuiger ergens vuil is of klemzit, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Het rubber afdekhoesje rond de zuiger ziet er ook prima uit. Als de auto op de brug staat met de wielen los is duidelijk te zien dat het wiel rechtsvoor soepel rond draait, en links kost het enige kracht omdat je het wiel door de rem heen moet draaien.
Wanneer je de rem intrapt komt de zuiger door de remkracht er prima uit, maar hij moet bij het loslaten van de rem op eigen kracht weer terug gaan, en dat gebeurt dus niet voldoende.
Aangezien er geen vuil in de zuiger zit, en die goed gesmeerd is, kan daar het probleem niet liggen. Rechtsvoor is er zoals gezegd ook niks mis, het is alleen links. Bij de Kwik-Fit denken ze dat het 2 dingen kunnen zijn, maar dat kunnen ze niet met zekerheid zeggen.
1) De remslang bestaat uit meerdere lagen, waaronder een soort gevlochten hulsel in de leiding (voor stevigheid, welke voorkomt dat de rubber slang uitzet onder druk, net zo als bij een tuinslang) Het zou kunnen dat dit omhulsel deels los is gekomen en in de weg zit aan de binnenkant van de slang. Hierdoor ontstaat door vernauwingen een soort fuik, of een trechtereffect, waarbij de olie de ene kant op goed stroomt, maar terug de stroming belemmerd word, waardoor de zuiger niet goed terug schuift. Dit is echter een gok.
2) Een beschadigde remklauw. Met het blote oog is er echter niets zichtbaar.
Voordat ik overga tot het vervangen van de remslang, om dit uit te kunnen sluiten (het probleem hoeft dus niet opgelost te zijn hierdoor), vroegen ze zich bij de garage openlijk af of het nog aan iets anders kan liggen, want ze weten niet goed waar het probleem door wordt veroorzaakt.
Hier ligt de vraag voor jullie: Hebben jullie nog andere ideëen wat het kan zijn, of wat het kan oplossen?
Groet,
Stefan
Remzuiger vraag
Re: Remzuiger vraag
Gewoon naar een goede Lancia dealer gaan, die hebben verstand van zaken.
De kans dat het aan de remslang ligt is natuurlijk niet zo groot, het zal de zuiger zelf wel zijn. Is er iets aan de remslang te zien?
Ik ben vanmiddag bij de Lancia dealer geweest in Amsterdam.
Volgens hen waren de blokken niet juist gemonteerd, althans bij de kwik-fit hebben ze de blokken niet ingevet aan de randen en aan de voorkant, waardoor de blokken te stroef in de remklauw zitten, waardoor de remmen piepen, en volgens hen behoren (lancia) blokken aan de randen een schuine rand te hebben, zodat ze niet met de rand tegen de remschijf drukken.
Dit zou volgens hun de oplossing waarschijnlijk zijn, en ze hebben de remmen gereinigd (dit had de kwikfit ook al gedaan om het probleem trachten op te lossen) en de blokken afgevijld aan de randjes en boel ingevet.
De monteur heeft een stukje gereden en het probleem was volgens hem nu verholpen. Ik heb er zelf nu ook in gereden, en het probleem lijkt vooralsnog verholpen te zijn, al ontdekte ik nog wel een piep in de rem.
Ik ga even een paar dagen aankijken of het daadwerkelijk verholpen is, en dan proberen om de kosten te verhalen op de kwik-fit want ik vind dat dit niet had mogen gebeuren.
Nu mettertijd nog nieuwe koppelingsplaten denk ik, en een nieuwe rubber afdrichtring, want hij lekt daar olie, en dan zou alles goed moeten zijn en dan is ook zo'n beetje alles wel vervangen! Ik heb de auto pas 2 maanden en er nu al 1500 euro in moeten steken!
Wel jammer, maar ja, het rijdt zo lekker!
Stefan
Volgens hen waren de blokken niet juist gemonteerd, althans bij de kwik-fit hebben ze de blokken niet ingevet aan de randen en aan de voorkant, waardoor de blokken te stroef in de remklauw zitten, waardoor de remmen piepen, en volgens hen behoren (lancia) blokken aan de randen een schuine rand te hebben, zodat ze niet met de rand tegen de remschijf drukken.
Dit zou volgens hun de oplossing waarschijnlijk zijn, en ze hebben de remmen gereinigd (dit had de kwikfit ook al gedaan om het probleem trachten op te lossen) en de blokken afgevijld aan de randjes en boel ingevet.
De monteur heeft een stukje gereden en het probleem was volgens hem nu verholpen. Ik heb er zelf nu ook in gereden, en het probleem lijkt vooralsnog verholpen te zijn, al ontdekte ik nog wel een piep in de rem.
Ik ga even een paar dagen aankijken of het daadwerkelijk verholpen is, en dan proberen om de kosten te verhalen op de kwik-fit want ik vind dat dit niet had mogen gebeuren.
Nu mettertijd nog nieuwe koppelingsplaten denk ik, en een nieuwe rubber afdrichtring, want hij lekt daar olie, en dan zou alles goed moeten zijn en dan is ook zo'n beetje alles wel vervangen! Ik heb de auto pas 2 maanden en er nu al 1500 euro in moeten steken!
Wel jammer, maar ja, het rijdt zo lekker!
Stefan
Maar komt de remzuiger nu voldoende terug ? Afvijlen helpt inderdaad tegen piepen.
Maar als je binnen enkele weken terug met ingesleten schijven zit, hebben die van K-F daar toch niets verkeerd aan gedaan ?
Koen
Maar als je binnen enkele weken terug met ingesleten schijven zit, hebben die van K-F daar toch niets verkeerd aan gedaan ?
Koen
De vraag is of de remzuiger het probleem is, het kan ook door stroefheid gekomen zijn.
Ik moet het maar even aanzien, mocht het probleem niet verholpen zijn dan kan ik altijd bij de dealer gaan klagen dat ze het niet verholpen hebben, mocht het probleem wel zijn verholpen, dan kan ik proberen of ik iets met de kwik-fit kan regelen.
hoe dan ook, ik hoop dat het opgelost is. volgens mij draait het wel vrijer rond nu als je 'm met de hand rondraait (op de brug)
Ik moet het maar even aanzien, mocht het probleem niet verholpen zijn dan kan ik altijd bij de dealer gaan klagen dat ze het niet verholpen hebben, mocht het probleem wel zijn verholpen, dan kan ik proberen of ik iets met de kwik-fit kan regelen.
hoe dan ook, ik hoop dat het opgelost is. volgens mij draait het wel vrijer rond nu als je 'm met de hand rondraait (op de brug)