trekkracht van automaat

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
andre van Thillo

trekkracht van automaat

Unread post by andre van Thillo »

Hallo nog een vraag over mijn kappa 2.0automaat op lpg g3 . Ik heb de auto gekocht om een carevan van 1250kg te trekken maar de auto heeft moeite om een helling van 9%op te komen .Weet iemand soms een oplosing om daar wat aan te verbeteren? Ook de automaat werd na ong 15km klimmen warm. Ben erg nieuwsgierig wat anderen meegemaakt hebben?
Giancarlo

Re: trekkracht van automaat

Unread post by Giancarlo »

kun je hem niet in de sportstand zetten, of een hoogste versnelling selecteren?
andre van Thillo

geen sportstand aanwezig hogere versnelling trekt het niet.
Giancarlo

Unread post by Giancarlo »

als je de Selector hendel bv in zn 3 zet of 2 dan lijkt het me dat je voldoende trekkracht hebt..
Koen

Unread post by Koen »

Andre,

Als je een caravan trekt, is / zou het beter zijn om dit op benzine te doen (kleppen)
Bestaan hele discussies over op www.caravans.net
Ook al heb je een "moderne" gasinstallatie, dan nog heb je vermogenverlies als je rijdt op gas.
M.a.w. : probeer eens uit op benzine. Maar... wat bedoel je met "moeite om een helling op te komen" ?
Je kan een trekkrachtberekening uitvoeren op www.caravantrekker.nl
Indien de Kappa 2.0 automaat erbij staat..., anders een heleboel gegevens opsturen (versnellingsbakverhoudingen, gewicht, etc). Worden dan toegevoegd.

Voor de automaat heb ik al dikwijls gelezen, dat een oliekoeler soms aangeraden is.
www.kenlowe.com zou zo'n dingen leveren (heb dat ook maar gevonden... :-)
Anders bij de dealer vragen ?
Of is het andersom ? :-)

Koen
andre van Thillo

ok een oliekoeler zal mischien een oplossing zijn .Een helling oprijden op benzine heb ik gebrobeert en is hetzelfde als op gas .Ik denk dat het koppel niet helemaal geschikt is voor rijden met een caravan in de bergen.
Koen

Unread post by Koen »

Het koppel zal wel geschikt zijn om weg te rijden / vertrekken op een helling.
Het vermogen zal ook wel ruim voldoende zijn om een snelheid te halen en te behouden (vlak of helling).
Maar de verhoudingen van de automatische transmissie zullen eerder niet ideaal zijn om een aanhangwagen te trekken.
Maar : hoeveel reed je op die helling van 9 % ?
De helling na Luik (en andere autostrade-hellingen) heeft een percentage van ongeveer 5 %.

(Op caravantrekker staat wel een 2.0 handgeschakelde versie tussen, geen automaat. Geeft toch wel een indicatie of jouw wagen in de buurt zit ivm de prestaties. Of totaal niet.)

Koen
andre van Thillo

ok bedankt ik reed 50 km in de 2e versnelling maar ik hoorde dat mischien de olie van versnellingsbak te oud was. heb nu de olie laten verversen en we proberen het nog eens.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”