Waar op letten bij aanschaf 2ehands?
Waar op letten bij aanschaf 2ehands?
Hallo,
Ik, momenteel bestuurder van een Citroen Xantia, overweeg over te stappen naar een Lancia Kappa, maar ben daar niet erg mee bekend.
Ik heb hiervoor wel een Alfa 164 3.0V6 gehad, die heerlijk reed, en heb sindsdien bovengemiddelde aandacht voor italiaanse auto's. Desondanks een Xantia als tussenstop, rijdt ook lekker, maar in een andere klasse!
Kan iemand mij vertellen waar ik in het bijzonder op moet letten bij Kappa's? Aandachtspunten? Ik neem aan de electronica? Dat was bij de Alfa althans wel gevoelig. Hebben jullie tips waar ik bij het bezichtigen/proefrijden op moet letten?
Ik hoop jullie binnenkort als Lancia Kappa rijder te kunnen begroeten!
Vr.gr.
Stefan
Ik, momenteel bestuurder van een Citroen Xantia, overweeg over te stappen naar een Lancia Kappa, maar ben daar niet erg mee bekend.
Ik heb hiervoor wel een Alfa 164 3.0V6 gehad, die heerlijk reed, en heb sindsdien bovengemiddelde aandacht voor italiaanse auto's. Desondanks een Xantia als tussenstop, rijdt ook lekker, maar in een andere klasse!
Kan iemand mij vertellen waar ik in het bijzonder op moet letten bij Kappa's? Aandachtspunten? Ik neem aan de electronica? Dat was bij de Alfa althans wel gevoelig. Hebben jullie tips waar ik bij het bezichtigen/proefrijden op moet letten?
Ik hoop jullie binnenkort als Lancia Kappa rijder te kunnen begroeten!
Vr.gr.
Stefan
Re: Waar op letten bij aanschaf 2ehands?
Op het risico af rijders van oudere kappa's over me heen te krijgen is mijn 1e gedachte: het interieur. Ik hou niet van het oudere two-tone interieur met het dashboard in licht en donker, met de mat houten middenconsole. Oudere kappa's (die van mij is bj 2000) hebben een 1-kleurig (donker) kunststof dashboard met hoogglans middenconsole.
Verder zijn de lm-velgen en de portiersloten nogal gevoelig.
Anderen kunnen je misschien meer technische tips geven.
Succes met speuren,
Robert
Verder zijn de lm-velgen en de portiersloten nogal gevoelig.
Anderen kunnen je misschien meer technische tips geven.
Succes met speuren,
Robert
Hoi Robert,
Wat is het nu?
Is het nu hooglans of mat?
Is het nu two tone of enkel kleurig?
Graag duidelijk zijn in je berichtgeving.
Persoonlijk vind ik juist het two tone met mat hout veel mooier dan het "nieuwste" dashboard van de Kappa.
Maar in ieder geval, oud of nieuw, donker of licht, het blijft een geweldige auto !!
Groeten,
Anton.
Wat is het nu?
Is het nu hooglans of mat?
Is het nu two tone of enkel kleurig?
Graag duidelijk zijn in je berichtgeving.
Persoonlijk vind ik juist het two tone met mat hout veel mooier dan het "nieuwste" dashboard van de Kappa.
Maar in ieder geval, oud of nieuw, donker of licht, het blijft een geweldige auto !!
Groeten,
Anton.
Hoi,
1 kleur staat veel mooier. Die two tone kleuren en materialen zien er wat mij betreft wat goedkoop uit. Wel eens op het stuur en de pook letten. Mijn JTD heeft superzacht leer en dat is heerlijk. Ik heb een 2 liter gereden en die had dit niet (was een soort plastic) maar het leek wel erg op elkaar. Een 2,4 benzine heeft volgens mij altijd een leren stuur? en ook standaard airco wat ook onmisbaar is. De alcantara voorstoel kan niet veel hebben (altans beige) de mijne ziet er niet meer uit. En wat de wielen betreft zijn er wel gebruikte 17" te krijgen, dat ziet er al een stuk beter uit, bovendien rijdt het een stuk strakker. Mocht je een jtd overwegen : die zijn een stuk stiller als de benzine versies. 140 km/h bij 2900 tpm
1 kleur staat veel mooier. Die two tone kleuren en materialen zien er wat mij betreft wat goedkoop uit. Wel eens op het stuur en de pook letten. Mijn JTD heeft superzacht leer en dat is heerlijk. Ik heb een 2 liter gereden en die had dit niet (was een soort plastic) maar het leek wel erg op elkaar. Een 2,4 benzine heeft volgens mij altijd een leren stuur? en ook standaard airco wat ook onmisbaar is. De alcantara voorstoel kan niet veel hebben (altans beige) de mijne ziet er niet meer uit. En wat de wielen betreft zijn er wel gebruikte 17" te krijgen, dat ziet er al een stuk beter uit, bovendien rijdt het een stuk strakker. Mocht je een jtd overwegen : die zijn een stuk stiller als de benzine versies. 140 km/h bij 2900 tpm
Je neemt de Kappa toch gewoon zoals hij is. Als je een okkazie koopt, kan je toch niet kiezen ?
Vergeet niet dat de hout'look' plastiek is evenals de radiatorgril, maar da's niet erg. Het onderhoud is belangrijker.........
Vergeet niet dat de hout'look' plastiek is evenals de radiatorgril, maar da's niet erg. Het onderhoud is belangrijker.........
Hoi Stefan,
Ik heb zelf een Kappa uit eind '99 (de update versie dus). Persoonlijk ben ik van mening dat, als je budget het toelaat, je zo nieuw mogelijk moet kopen. De styling vind ik net iets beter en moderner en hier en daar is de elektronica gemoderniseerd. Hoe dan ook, dat is een kwestie van smaak en budget. Wat belangrijker is dat je weet waar je rekening mee moet houden als je een Kappa koopt.
Zoals eerder genoemd de zwakke punten; de portiersloten (zie topic eerder van mij
), vering achter is erg zacht (2 zware personen achterin veroorzaakt al gauw een 'hangende kont', dus de wielen raken sneller de wielkasten. En ja, ook hier geldt dat de elektronica niet extreem goed is (al heb ik zelf niet al te veel problemen gehad hiermee).Verder is het een hele goede en sterke auto, ongeacht het bouwjaar. Vooral motorisch! Een plezier om in te rijden en bovenal stijlvol en lekker anders dan alle andere auto's. Verder moet je rekening houden met hetzelfde als elke andere auto; het reguliere onderhoud. Bedenk wel dat onderdelen en montage niet goedkoop zijn. Je kunt natuurlijk kleine klusjes wel goed zelf doen als je daar zin in hebt. Er zijn veel onderdelenmagazijnen (zoals tuynder.nl) die alles hebben voor de Kappa (en natuurlijk dit forum!).
Wat je ook gaat doen, zoek goed en neem de tijd, er zijn er echt wel genoeg. Koop naar mijn mening zo nieuw mogelijk (aantal km's maakt niet extreem veel uit, zolang de auto goed onderhouden is. De motoren kunnen een hoop km's aan). Een Kappa met aantoonbare onderhoudshistorie is altijd het beste. En tot slot, als je de keuze hebt, neem een 2.4 als je voor een benzineuitvoering gaat. Ik heb een 2.0 LS (155 pk) en dat gaat prima maar de 2.4 (175 pk) past net iets beter bij het gewicht van de auto.
Succes met je (eventuele) zoektocht!
Ik heb zelf een Kappa uit eind '99 (de update versie dus). Persoonlijk ben ik van mening dat, als je budget het toelaat, je zo nieuw mogelijk moet kopen. De styling vind ik net iets beter en moderner en hier en daar is de elektronica gemoderniseerd. Hoe dan ook, dat is een kwestie van smaak en budget. Wat belangrijker is dat je weet waar je rekening mee moet houden als je een Kappa koopt.
Zoals eerder genoemd de zwakke punten; de portiersloten (zie topic eerder van mij

Wat je ook gaat doen, zoek goed en neem de tijd, er zijn er echt wel genoeg. Koop naar mijn mening zo nieuw mogelijk (aantal km's maakt niet extreem veel uit, zolang de auto goed onderhouden is. De motoren kunnen een hoop km's aan). Een Kappa met aantoonbare onderhoudshistorie is altijd het beste. En tot slot, als je de keuze hebt, neem een 2.4 als je voor een benzineuitvoering gaat. Ik heb een 2.0 LS (155 pk) en dat gaat prima maar de 2.4 (175 pk) past net iets beter bij het gewicht van de auto.
Succes met je (eventuele) zoektocht!
> Is het nu hooglans of mat?
> Is het nu two tone of enkel kleurig?
>
> Graag duidelijk zijn in je berichtgeving.
>
Ha Anton,
Het is niet ingewikkeld:
oud = matte middenconsole + two-tone dashboard
nieuw = hoogglans middenconsole + 1-kleurig dashboard.
Maar je hebt gelijk: in beide gevallen een geweldige auto.
Groet,
Robert
Ik heb mijn 1998 Kappa vorig jaar juni gekocht van een particulier. Zonder onderhoudsboekje. En dat was een gok. De km.stand was lekker laag (met NAP) en is dat nu nog eigenlijk (133.000km).
Inmiddels heb ik zelf heel wat onderhoudshistorie opgebouwd. Een kleine 2000 euro aan kosten heb ik gehad. Nu is mijn Kappa in een hele goede staat.
Wat heb ik daar voor moeten laten doen:
nieuwe achterdemper uitlaat
nieuwe accu
nieuwe multiriem met rollen
nieuwe voorremmen (schijven en blokken)
nieuwe koppeling
nieuwe wieldoppen
Eigenlijk gewoon slijtageonderdelen en niets verontrustend.
Waar moet je dus op letten bij de aanschaf:
onderhoudshistorie!
Overigens is mijn Kappa te koop (uiteindelijk is alles te koop toch?).
Inmiddels heb ik zelf heel wat onderhoudshistorie opgebouwd. Een kleine 2000 euro aan kosten heb ik gehad. Nu is mijn Kappa in een hele goede staat.
Wat heb ik daar voor moeten laten doen:
nieuwe achterdemper uitlaat
nieuwe accu
nieuwe multiriem met rollen
nieuwe voorremmen (schijven en blokken)
nieuwe koppeling
nieuwe wieldoppen
Eigenlijk gewoon slijtageonderdelen en niets verontrustend.
Waar moet je dus op letten bij de aanschaf:
onderhoudshistorie!
Overigens is mijn Kappa te koop (uiteindelijk is alles te koop toch?).
Hoi Nicolás,
Hartelijk dank voor je uitgebreide en eerlijke advies! Dit is precies wat ik bedoel, hier kan ik wat mee!
Groet,
Stefan
Hartelijk dank voor je uitgebreide en eerlijke advies! Dit is precies wat ik bedoel, hier kan ik wat mee!
Groet,
Stefan
heb nog een stoffen interieur liggen voor de kappa dus als je alcatara versleten is is dit een goede optie
gr luc
0114 671555
gr luc
0114 671555