Beste Kappa-tifosi,
mijn 2.4LS loopt op zich weer als een zonnetje (zie thread over kleptiming en gereedschap voor nokkenassen stellen).
Vooralsnog lijken zuigers en drijfstangen hun close encounter met de 20 kleppen goed te hebben doostaan.
Het loopt nog mooier als voorheen, ik blijf het een blok met een hele mooie karakteristiek vinden.
Het starten is echter een stuk minder (dit was ook al het geval vanaf een maand vóór de crash).
Als ik start komt het toerental eerst op ca. 1200 rpm, en zakt dan in 15 tot 20 seconden terug tot zo'n 400 á 500 rpm, en net dat je denkt dat ie er mee nokt, springt het toerental ineens weer naar zo'n 1200 rpm.
Net of er een klepje opent en extra benzine toegevoerd wordt.
Daarna daalt het toerental opnieuw weer.
Dit herhaalt zich nog een paar keer waarbij het laagste toerental wel steeds iets hoger komt te liggen.
Tussendoor gas geven helpt niks, wegrijden lukt niet, met een beetje jutteren kan je wel het toerental naar zeg 2000 rpm krijgen en houden.
Na ongeveer anderhalve minuut is de situtie pas acceptabel en kan ik redelijk normaal wegrijden.
En zodra er overgeschakeld wordt op gas is er helemaal niets meer aande hand.
Er zit een Vialle G3 gasinstallatie in.
Wie kent dit fenomeen en hoe kom ik er weer vanaf?
alvast bedankt,
Bennie
starten met horten/stoten op benzine, gas geen probleem
Re: starten met horten/stoten op benzine, gas geen probleem
Hoi Bennie,
Misschien zijn het de sensoren?
Zie topic: http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 851&t=2851
Succes!
Misschien zijn het de sensoren?
Zie topic: http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 851&t=2851
Succes!
Nicolas,
dank voor je reactie.
Dat topic had ik ook gezien, echter lijkt een iets ander probleem dan dat van mij.
Welke sensor zou het om gaan?
Bennie
dank voor je reactie.
Dat topic had ik ook gezien, echter lijkt een iets ander probleem dan dat van mij.
Welke sensor zou het om gaan?
Bennie
Gezien je een gasinstallatie hebt kunnen dat verschillende sensoren zijn. De kans dat deze niet goed werken lijkt mij in deze situatie misschien onwaarschijnlijk. Maar een grote kans, zeker met het gebruik van gas en benzine, is dat de injectoren niet goed werken. Het reinigen van de injectoren zou de oplossing kunnen zijn. Bovendien is het relatief goedkoop. Misschien dat een reinigingsadditief voor in de benzine (uit de auto-onderdelenzaak) uitkomst kan bieden?
Hoe dan ook, ik ben geen expert op dit gebied maar het klinkt als een injectorenprobleem. Maar misschien dat iemand anders op dit forum je meer kan vertellen.
In ieder geval succes!
Hoe dan ook, ik ben geen expert op dit gebied maar het klinkt als een injectorenprobleem. Maar misschien dat iemand anders op dit forum je meer kan vertellen.
In ieder geval succes!
zou eventueel aan de luchtmassa meter kunnen liggen
zit bij de luchtfilter, kijk ook eens onder de vierkanten plastic (onderdeel van de luchtslang welke naar je carb loopt) waar een handje op staat daaronder zit een pijp kijk eens of die niet afgebroken is dan pakt hij valse lucht
gr luc
zit bij de luchtfilter, kijk ook eens onder de vierkanten plastic (onderdeel van de luchtslang welke naar je carb loopt) waar een handje op staat daaronder zit een pijp kijk eens of die niet afgebroken is dan pakt hij valse lucht
gr luc
Een soortgelijk probleem had mijn Kappa 2.4i met Vialle G3 ook, en toen heeft een kerel van http://www.carcarewallinga.nl/ een kastje vervangen (geen idee wat het is of doet) met een felgele "this side up" sticker erop.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. (waarschijnlijk niet)
Ik hoop dat je er wat aan hebt. (waarschijnlijk niet)
Teun, ik heb de auto bijna 3 weken bij de officiële dealer gehad en ze hebben geen oorzaak of oplossing kunnen vinden. Alles is nagelopen, mechanisch is er niks mis.
Trouwens, ook hun zijn in de weer geweest met onderdelen van de sloop (computer, luchtmassameter, gasklephuis) op trial-and-error basis...
Ook met het gassysteem gaszijdig afgekoppeld geen verandering.
Ik heb Wallinga gebeld maar toen ik vertelde dat "met zonder gas" het probleem er nog steeds was, toen was het antwoord dat men dan helaas niks kon betekenen.
Kan je nog eens nagaan welk kastje je precies bedoelde? Ik heb niet zo'n stickertje kunnen vinden.
Ik zag in een andere thread "bijna afslaan" in een reactie van Alessandro iets over over resetten van parameters, zou dat hier ook kunnen spelen?
Alvast bedankt, groeten,
Ben.
Trouwens, ook hun zijn in de weer geweest met onderdelen van de sloop (computer, luchtmassameter, gasklephuis) op trial-and-error basis...
Ook met het gassysteem gaszijdig afgekoppeld geen verandering.
Ik heb Wallinga gebeld maar toen ik vertelde dat "met zonder gas" het probleem er nog steeds was, toen was het antwoord dat men dan helaas niks kon betekenen.
Kan je nog eens nagaan welk kastje je precies bedoelde? Ik heb niet zo'n stickertje kunnen vinden.
Ik zag in een andere thread "bijna afslaan" in een reactie van Alessandro iets over over resetten van parameters, zou dat hier ook kunnen spelen?
Alvast bedankt, groeten,
Ben.