thermostaat

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Percy

thermostaat

Unread post by Percy »

Dit onderwerp is al heel vaak besproken, maar toch nog een paar vragen:

Mijn motor wordt ook niet echt warm (60/70 graden). Dit is eigenlijk al zolang ik de kappa rijd (bijna 3 jaar)
Nu heb ik toch een afspraak gemaakt bij auto Romeo in Nootdorp (bedankt Onno) omdat het hier niet duur is en je krijgt gratis vervangend vervoer.
Toch wil ik eigenlijk wel eerst zeker weten of de thermostaat wel zeker kapot is. Ik zie bij verschillende mensen die hem vervangen hebben dat de temperatuur daarna nog 60/70 graden is.
De kachel doet het gewoon alleen duurt het ongeveer 5/6 km voordat hij een beetje warm wordt.

Kun je het eigenlijk voelen aan een bepaalde slang ofzo als de thermostaat niet werkt?

Ik zou het zonde vinden van die 130 euro ofzoiets. Bij de lancia dealer in Den Haag kost het zelfs 240 euro!

alvast bedankt,

Percy
Nicolás

Re: thermostaat

Unread post by Nicolás »

Volgens mij is het volkomen normaal dat de temperatuur tussen de 70 en 90 graden schommelt. Dat de auto pas op temperatuur komt na 5 a 6 km lijkt me vrij logisch. Zeker aangezien Kappa motoren flinke motoren zijn (vanaf 2.0 l, 5 cil.) die dus tijd nodig hebben om warm te worden, lijkt me. De kachel is aan de motorwarmte gekoppeld dus als de motor goed op temp. is heb je volledige benutting van de verwarming. Ik begrijp ook niet waarom men de thermostaat vervangt alleen omdat de temp. iets lager is dan in het boekje vermeld staat. Als de temp. echt laag komt (ruim onder de 70 of ruim over de 90) nadat de auto flink heeft gereden, dan zou ik het vermoeden hebben dat er iets niet klopt.

Ik kan de temperatuurschommelingen in mijn Kappa wel verklaren. Als je dat niet kunt dan kun je altijd overwegen om er iets aan te doen toch?
.

Unread post by . »

Heb ook de thermostaat vervangen maar omdat de temp slecht na kilometers rijden op het 1e streepje kwam te staan. Bij mijn Kappa was de Thermostaat dus ECHT kapot. Was tevens te voelen aan de slang welke van de trhermostaat NAAR de radiateur loopt. Deze werd al warm kort nadat de Kappa gestart was. Mag niet mogen omdat de motor eerst warm moet worden voordat de warme koelvloeistof naar de radiateur loopt. Hoop dat ik je wat geholpen heb. Overigens is het vervangen gemakkelijk zelf te doen.

Suc6
Percy

Unread post by Percy »

Dank je. Ik heb er vandaag even op gelet, maar de naald komt net niet tot het 2e streepje. Dus dat is 57,5 graden.
Ik ga hem toch maar vervangen. Heb eigenlijk al een afspraak gemaakt, maar als het niet te moeilijk is scheelt dit weer 65 euro. Heb jij hem zelf vervangen? Heb je dan ook tips?

Volgens de monteur rijdt hij hierdoor ook duurder. Dat kan wel kloppen volgens mij want hij rijdt nu 1 op 8,8

Percy
Percy

Unread post by Percy »

Dank je. Ik heb er vandaag even op gelet, maar de naald komt net niet tot het 2e streepje. Dus dat is 57,5 graden.
Ik ga hem toch maar vervangen. Heb eigenlijk al een afspraak gemaakt, maar als het niet te moeilijk is scheelt dit weer 65 euro. Heb jij hem zelf vervangen? Heb je dan ook tips?

Volgens de monteur rijdt hij hierdoor ook duurder. Dat kan wel kloppen volgens mij want hij rijdt nu 1 op 8,8

Percy
.

Unread post by . »

Tja tips.....

Zet als 1e een bak onder je auto om de vloeistof op te vangen.
Haal de toevoer van de lucht weg en je ziet 'm zo aande rechterkant van je blok zitten thv je accu.
Accu heb ik overigens laten zitten, je komt er wat moeilijker bij maar ik moest wel want had de RODE sleutel niet bij me.....

Daarna 2 boutjes los draaien. Voorzichtig want deze kunnen afbreken. Wanneer ze muurvast lijken te zitten, stook dan voorzichtig met een brandertje het blok om de boutjes wat warm. Aluminium zet eerder uit dan de metalen boutjes waardoor ze wat ruimte krijgen.

Zelf had ik een stuk gereden en was het blok zelf al warm. In dat geval oppassen met de handjes, dat de vloeistof niet over je handen spoelt.

Enfin, thermostaat er af en de zijde van het motorblok voorzichtig met een Stanleymesje schoon maken. Niet krassen maar alsof je verf van een ruit afkrabt.
Nieuwe thermostaat er op en bijvullen.

Bij het vullen wel overigens rekening houden met het volgende!!

Rode koelvloeistof kan je NIET mengen met de blauwe. Er ontstaat dan een chemische reactie dat er voor zorgt dat de hele boel weggevreten wordt!!

Tevens de motor even goed warm laten draaien en de kachel op warm zetten terwijl je het niveau van de vloeistof in de gaten houdt, indien nodig bijvullen.
Kijk ook met een lamp bij je thermostaat & aansluiting op het blok, of deze ook goed dicht is.

Hou de komende dagen ook het peil in de gaten. Mogelijk dat er toch nog wat lucht in het blok zit en het peil zakt dan.

Weet niet of ik inmiddels te laat ben met mn tips omdat de repatratie al uitgevoerd is....

O; ja tel wel even bij de kosten van de thermostaat, ook de kosten van de koelvloeistof op.
Het is overigens beter koelvloeistof te halen bij een automaterialenzaak dan bij een 'G....ma dat zeg ik"./ Praxniks.... (Mag hier geen reclame maken ;) ! )

Succes
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”