Stroef schakelende Kappa bij koude start

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Koos

Stroef schakelende Kappa bij koude start

Unread post by Koos »

Sinds september ben ik in het bezit van een prachtige Kappa SW 2.0. Gekocht van de 1e eigenaar met 115.000 km en in goed onderhouden staat.

Ik heb 1 1/2 maand geleden de versnellingsbak-olie vervangen, met als gevolg een zeer stroef schakelende bak als 'ie koud is, vooral van en naar 2e versnelling. Als de bakolie warm is, schakelt de bak probleemloos. Vervolgens is de standaard voorgeschreven olie vervangen door een vol-systhetische olie 75W90, maar het probleem blijft hetzelfde, zelfs na toevoeging van een additief.

Heeft iemand ervaring met dit probleem en kent mogelijke oorzaak/oplossing?

Wie heeft er evt. een gebruikte bak (met opgave staat, km stand, power- of comfortdrive)?

Alvast bedankt voor de tips!

Koos.
Jur

Re: Stroef schakelende Kappa bij koude start

Unread post by Jur »

Yep! Ook gehad bij mijn K na het vervangen van de bak-olie. Was een typisch geval van naderhand ontluchten van de versnellingsbak. Daarna schakelde hij weer als een zonnetje.
Dit heb ik overigens laten doen bij de dealer dus ik weet helaas niet hoe dat ontluchten moet...
Suc6
al

Re: Stroef schakelende Kappa bij koude start

Unread post by al »

Dit probleem klinkt mij bekend. Maar er schijnt een peilstok in de bak te zitten. Als je die losdraaid is de bak dan ontlucht?. Ik dacht dat het slechte schakelen het probleem was van versleten koppeling (225.000 KM) maar dit ga ik ook proberen.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”