storing in het motomanagementsysteem

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Anton

storing in het motomanagementsysteem

Unread post by Anton »

Beste Kapparijders
Twee weken geleden in de file een te warme motor gehad door een niet goed vastzittende koelvloeistof slang (en dus te weinig koelvloeistof). Daarna een waarschuwing gekregen via " check" lampje dat het motormanagement niet werkt (hij staat in mijn kappa 2.0 van 1995 op duits " motorsteueranlage defect). Koeling is weer allemaal ok maar nu gaat te pas en te onpas het checklampje weer aan. Terwijl de auto als 1 speer rijdt. Wat zou dit kunnen zijn? Bij voorbaat dank!
Anton
Jur

Re: storing in het motomanagementsysteem

Unread post by Jur »

Dit is het niet-functioneren van de lambda sonde. Hij schakelt dan over op een noodprogramma. Op zich niet zo erg behalve bij een APK omdat hij dan niet aan de emissie-eisen voldoet.
Forte Fuel System Cleaner (middeltje) kan soulaas bieden én hij gaat zuiniger draaien.
Je kan de computer trouwens ook op Engels of Italiaans zetten hoor.
DJ

Re: storing in het motomanagementsysteem

Unread post by DJ »

met fuel-cleaner(prima spul hoor daar niet van) kun je volgens mij toch echt niet de lamda-sonde repareren,hooguit de injectors schoonmaken...of zit ik mis?

dirk-jan
Hans

Re: storing in het motomanagementsysteem

Unread post by Hans »

Als de Lambdasonde kapot is moet je hem natuurlijk gewoon vervangen.
Is niet zo moeilijk: sonde uit de uitlaat schroeven en nieuwe erin schroeven (kost fl. 248,-) kabeltje volgen totdat je het stekkertje tegen komt (voor LPi auto's weer een aftakking maken zoals in de oude kabel)
Anton

Re: storing in het motomanagementsysteem

Unread post by Anton »

de oplossing: het Forte product was niet bekend bij een speciaalzaak voor auto benodigdheden in Bussum (Eurami). Uiteindelijk maar de Wynns cleaner gekocht en dat in de tank gegooid. De kappa startte inmiddels ook niet echt lekker meer maar dat is nu na 1 tank met die Wynns fuel cleaner voorbij. Endin dank voor alle tips!
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”