Alles is doorgemeten en men kan het euvel niet vinden. Opeens valt hij uit en is niet direct meer te starten.
Enige oplossing is thans voet op gaspendaal houden bij stoplicht en zo min mogelijk afremmen bij stoplicht. Volgens de garage (2 verschillende) niets mis met de auto. Het is een Y 1.4 met 75.000 op de teller van 10 jaar oud.
Wie heeft een tip voor mij?
valt uit bij bijv. stoplicht en na 5 minuten weer te starten.
Re: valt uit bij bijv. stoplicht en na 5 minuten weer te starten.
de electronische carburateur misschien?
Kan je iets meer info geven ?
Hoe valt de motor uit : zakt het toerental "gelijkmatig" om onder het stationaire toerental te komen en dan uit te vallen ? Of valt de motor ook uit als je bv. een toerental van zo'n 1000 toeren hebt ?
Niet direkt te starten : doet de startmotor niks / hoor je totaal niets ? Of wil de motor niet aanslaan, maar hoor je wel de startmotor ?
Ooit de stappenmotor vervangen bij mijn Y 1.2. Zo'n stappenmotor zou o.a. de toerentallen regelen. Kost aardig wat centen... Maar het kan ook de toerentalsensor zijn. Is wat goedkoper.
Vraag me niet waar dat allemaal zit : technisch kan ik een beetje volgen, mijn "hulp" steunt op ervaringen en garagefacturen
Koen
Hoe valt de motor uit : zakt het toerental "gelijkmatig" om onder het stationaire toerental te komen en dan uit te vallen ? Of valt de motor ook uit als je bv. een toerental van zo'n 1000 toeren hebt ?
Niet direkt te starten : doet de startmotor niks / hoor je totaal niets ? Of wil de motor niet aanslaan, maar hoor je wel de startmotor ?
Ooit de stappenmotor vervangen bij mijn Y 1.2. Zo'n stappenmotor zou o.a. de toerentallen regelen. Kost aardig wat centen... Maar het kan ook de toerentalsensor zijn. Is wat goedkoper.
Vraag me niet waar dat allemaal zit : technisch kan ik een beetje volgen, mijn "hulp" steunt op ervaringen en garagefacturen

Koen
Valt de motor ook uit als de motor warm is?
De Ypsilon 1,2 8V van mijn vrouw is een paar keer langs de kant moeten blijven staan omdat hij niet wilde starten. De startmotor draaide en alle riemen draaiden, maar niet aanslaan. Na een zekere tijd, soms een kwartuur, soms een uur sloeg hij direct weer aan en bleef de storing weken of maanden weg. De diagnose computer in de garage vond niets afwijkends. De ervaren garagist vermoede echter dat het probleem kwam van de toerentalsensor die verkeerde info doorstuurde naar het motormanagement. Na het vervangen van deze sensor (41 euro zonder BTW en zonder werk) is het fenomeen nooit meer voorgekomen. Een pluim voor de garage in Izegem.
Heren allemaal hartelijk bedankt.
Het gaat nu al twee weken goed nadat de toerentalsensor is vervangen. Zonder jullie was er nooit een oplossing gekomen. Nogmaals hartelijk dank en blijf vooral de tips ook aan andere doorgeven.
Het gaat nu al twee weken goed nadat de toerentalsensor is vervangen. Zonder jullie was er nooit een oplossing gekomen. Nogmaals hartelijk dank en blijf vooral de tips ook aan andere doorgeven.
Graag gedaan, ik ben blij dat je aan de tips en gissingen iets hebt gehad.
En dat het probleem is opgelost : zo'n Y rijdt gewoon leuk
Veel plezier nog met je Y.
Koen
En dat het probleem is opgelost : zo'n Y rijdt gewoon leuk

Veel plezier nog met je Y.
Koen
Heren,
Heb ook veel aan dit antwoord gehad.
Mijn Y-tje sloeg ook steeds slechter aan en op het laatst helemaal niet meer en viel soms uit bij remmen voor het stoplicht.
Vandaag de sensor vervangen en hij gaat weer als een speer.
Ben weer helemaal blij.
Bedankt,
Groetjes,
Cindy
Heb ook veel aan dit antwoord gehad.
Mijn Y-tje sloeg ook steeds slechter aan en op het laatst helemaal niet meer en viel soms uit bij remmen voor het stoplicht.
Vandaag de sensor vervangen en hij gaat weer als een speer.
Ben weer helemaal blij.
Bedankt,
Groetjes,
Cindy