mijn elek ramen doen gek...
mijn elek ramen doen gek...
de ene keer doen het wel en de ander keer niet,en eentje gaat moeizaam omhoog...help
Re: mijn elek ramen doen gek...
Een Y , vermoed ik ? (dus eentje van '96 tot '03 gemaakt)
Mijn rechterraam gaat ook trager dan het linker omhoog. Als het koud is, nog trager dan anders.
Als ik beide tegelijkertijd omlaag doe, loopt het rechter zo'n 10 cm achter tov het linker.
Datzelfde rechterraam wou af en toe (nu al lang geleden, hout vasthouden...) niet naar omlaag. Dan klik ik een aantal keer met de schakelaar.... en plots lukt het wel.
Voor de rest kan ik je niet verder helpen : relais / contacten / draden / schema's .... ?????
Koen
Mijn rechterraam gaat ook trager dan het linker omhoog. Als het koud is, nog trager dan anders.
Als ik beide tegelijkertijd omlaag doe, loopt het rechter zo'n 10 cm achter tov het linker.
Datzelfde rechterraam wou af en toe (nu al lang geleden, hout vasthouden...) niet naar omlaag. Dan klik ik een aantal keer met de schakelaar.... en plots lukt het wel.
Voor de rest kan ik je niet verder helpen : relais / contacten / draden / schema's .... ?????
Koen
Met deze temperaturen (+/- 20 °C) : 5 cm achterstand bij openen, 8 cm achterstand bij sluiten, motor af.
't Is maar om volledig te zijn
't Is maar om volledig te zijn

Zoals ik al schreef : ik weet het niets af van electriciteit, relais, zekeringen en tutti quanti.
Ik heb alleen beschreven hoe het bij mijn wagen is. Al bijna 10 jaar...
Als het bij jouw wagen ongeveer hetzelfde is : leer ermee leven.
Of begin alles open te breken en te demonteren, spuit wat contactspray / olie / water / whatever op vanalles en nog wat. En hoop dat het in orde komt.
Geen enkele garagist heeft me ooit attent gemaakt op de trage rechterruit.
Geen modificatie, geen "oplossing".
Op het duitse forum is het trage raam ook al aan bod gekomen. Ook geen oplossing uit de bus gekomen.
Ik heb alleen beschreven hoe het bij mijn wagen is. Al bijna 10 jaar...
Als het bij jouw wagen ongeveer hetzelfde is : leer ermee leven.
Of begin alles open te breken en te demonteren, spuit wat contactspray / olie / water / whatever op vanalles en nog wat. En hoop dat het in orde komt.
Geen enkele garagist heeft me ooit attent gemaakt op de trage rechterruit.
Geen modificatie, geen "oplossing".
Op het duitse forum is het trage raam ook al aan bod gekomen. Ook geen oplossing uit de bus gekomen.
Hoi Lucas,
Is een bekend Yp-probleem. De oplossing is in de meeste gevallen op zichzelf eevoudig,want blijkbaar heb je er nog spanning op. Dus wrsch. niet het relais of een contactje (hoewel...dat kan ook nog). We gaan ervan uit dat de smering van het mechanisme de oorzaak is, Dat kan zover gaan dat de ramen helemaal niet meer open (of lastiger, dicht) gaan. kan zomaar opeens gebeuren. Voorbode is bijna altijd het trager en trager worden.
Bij mij ging links niet meer open en rechts tergend langzaam. Oplossing eenvoudig maar helaas arbeidsintensief (ervaren monteur doet er al snel een uurtje over). Deurbekleding eraf, en alle snaartjes, rolletjes en geleiders met WD-40 (oid) inspuiten. Dan komt alles weer op z'n pootjes terecht. Doen de ramen het nog wel dan kan je ook proberen in het geleidingsmechanisme bij geheel geopende ramen met een spuitbus (met slangetje eraan) de belangrijkste onderdelen "te raken". Werkte bij mij op rechts fantastisch! Links was ik al te laat, dus dat werd demonteren en ik kan je verzekeren: die italianen verzinnen constructies!!!! Veel geduld, goed kijken en succes ermee!
Is een bekend Yp-probleem. De oplossing is in de meeste gevallen op zichzelf eevoudig,want blijkbaar heb je er nog spanning op. Dus wrsch. niet het relais of een contactje (hoewel...dat kan ook nog). We gaan ervan uit dat de smering van het mechanisme de oorzaak is, Dat kan zover gaan dat de ramen helemaal niet meer open (of lastiger, dicht) gaan. kan zomaar opeens gebeuren. Voorbode is bijna altijd het trager en trager worden.
Bij mij ging links niet meer open en rechts tergend langzaam. Oplossing eenvoudig maar helaas arbeidsintensief (ervaren monteur doet er al snel een uurtje over). Deurbekleding eraf, en alle snaartjes, rolletjes en geleiders met WD-40 (oid) inspuiten. Dan komt alles weer op z'n pootjes terecht. Doen de ramen het nog wel dan kan je ook proberen in het geleidingsmechanisme bij geheel geopende ramen met een spuitbus (met slangetje eraan) de belangrijkste onderdelen "te raken". Werkte bij mij op rechts fantastisch! Links was ik al te laat, dus dat werd demonteren en ik kan je verzekeren: die italianen verzinnen constructies!!!! Veel geduld, goed kijken en succes ermee!
Hebben jullie ook dat de ramen dan wel open, maar dicht alleen in stappen gaan? Bij de Yp van mijn vriendin lopen de ramen dan in stappen van ongeveer 10-15 cm per keer omhoog. Als je het raam "helpt" door eraan te trekken terwijl je op de knop duwt, komt ie weer omhoog tot te volgende stap. Zou mooi zijn als dit ook te verhelpen zou zijn met wat wd-40, die heb ik nog genoeg namelijk!
Als je raam alleen nog maar in stappen omhoog gaat lijkt het er meer op dat er een tandje van een tandwiel mist ofzo, wanneer je dan het raam wat helpt, met omhoog trekken, dan pakt het tandwiel weer. Dat denk ik zomaar hoor, en dan zal wd40 niet veel nut hebben. Ik moet de raambediening van mijn Y10 ook nog eens aan gaan pakken, want aan de rechterzijde valt het raam uit de houder als ik hem meer dan 15cm omlaag doet en dan krijg je hem dus absoluut niet meer omhoog...
Ok, dan weet ik genoeg. Ik dacht al dat het ernstiger was, maar had nooit de moeite genomen er echt naar te kijken. Zal er binnenkort eens de bekleding afhalen, dan zie ik vanzelf wat het is. Ging er altijd vanuit dat het mechanisme kapot was, en dat vind ik te duur om te laten maken, maar nu we in Barcelona wonen is het misschien weer wel de moeite waard....
Hoi Bob,
Kan ook zijn dat het motortje afslaat bij te veel weerstand?
Kan me zoeiets bedenken wanneer het raam helemaal dicht is, het motortje daardoor af slaat.
Enfin, heb zelf een Punto en heb hetzelfde probleem. Heeft iets te maken met leeftijd van de auro en bediening want ook bij mij Alfa's begon dit euvel op te spelen naar mate de auto en dus raambediening ouder werd.
Succes!
Kan ook zijn dat het motortje afslaat bij te veel weerstand?
Kan me zoeiets bedenken wanneer het raam helemaal dicht is, het motortje daardoor af slaat.
Enfin, heb zelf een Punto en heb hetzelfde probleem. Heeft iets te maken met leeftijd van de auro en bediening want ook bij mij Alfa's begon dit euvel op te spelen naar mate de auto en dus raambediening ouder werd.
Succes!