inhouden motor

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Frederik

inhouden motor

Unread post by Frederik »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een tijdje in het (blije) bezit van een A112 Junior uit '84.
Tot op heden heb ik geen echte/onverwachte/dure problemen met mijn autootje gehad en met een dikke smile rondgereden.
Nu ben ik echter dit weekend naar mijn partner in Vlissingen gereden (vanuit B Limburg, een 160km enkel ongeveer) en toen ik er bijna was (op een km of 15 na) begon ie ineens in te houden. Eerder spontaan te vertragen eigenlijk, want het toerental bleef constant. Naar de pechstrook begeven, ontkoppeld, met gaspedaal wat gespeeld (hij reageerde normaal op gas) wat op en af geschakeld en even gewacht (max 5 minuutjes) Toen weer geprobeerd of ie normaal optrok (dat deed ie) en op een hachelijke manier terug ingevoegd, want de auto's achter mij reden toch sneller dan ik in eerste instantie dacht en getoeter en geflikker was dan ook terecht mijn deel *schaam*.
Ik heb overigens niet te hard gereden (denk ik ?) want de snelheidsmeter is niet 100%, maar schat dat ik rond de 100 à 110 km/u gereden heb constant (afgaand op de rest van de rechter rijstrook) bij een toerental om en bij de 4100 à 4400 toeren (misschien lager als normaal want er ligt een 5 versnellingsbak in van een Abarth ipv een vierbak)
Ook mijn verwarming had kuren, warme/lauwe lucht werd afgewisseld met ijskoude buitenlucht. Kachelkraantje is recent vernieuwd en zie nergens lekkage.
Vandaag in het terugkomen naar huis ben ik zo (als eerder vermeld) dus vier keer even langs de kant moeten gaan staan om 'even te pauzeren' en vervolgens weer gewoon verder te rijden.
Of het inhouden/vertragen in verband staat met de eigenzinnige verwarming weet ik niet, maar voor de volledigheid heb ik het maar even vermeld.

Nu is mijn vraag dus of iemand enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn of ook deze ervaringen heeft gehad en er dus een verklaring voor weet.

Alvast heel erg bedankt en hopend op reactie,
Frederik
Bob Mesman

Re: inhouden motor

Unread post by Bob Mesman »

Ik heb zoiets ooit met mijn Fulvia gehad, bij mij lag het aan een erg vuil brandstoffilter, uiteindelijk door een roestige tank. Dat verhaal van je verwarming herken ik niet.
Bert

Unread post by Bert »

Heb je de kleur van de uitlaatgassen bekeken?
Als deze wit is kan het zijn dat je koppakking lek is.

Groet,

Bert
Frederik

Hellow,

Ik heb mijn wagentje ook al verdacht van een lekke kop (want ik zag ook 'witte rook') maar dat trok weg eenmaal op temperatuur, geen olie te bespeuren in de koelvloeistof én na het degelijk ontluchten van het hele spel moest ik ook geen koelwater meer bijvullen ook. Dus dat viel weg :-) (gelukkig)
Nu zijn de bougiekabels vervangen, heb nieuwe bougies en contactpunten ('platinnen' zeggen ze hier) die nog moeten geplaatst worden, maar het lijkt reeds in orde met die bougiekabels ?
Als het dat maar is :-)
Blijft nog over dat ze vrij onregelmatig loopt stationair (maar mag ik een lineaire en rustige loop verwachten na 22j en dit type motor ('84-Junior)?) en schommelt het toerental tussen de 900 à 1300 toeren/minuut. Soms wel soms niet, zit geen regelmaat in. Ook het verbruik is behoorlijk voor zo'n koekendoosje, onder de 7l/100km raak ik nooit.
Is dit normaal/herkenbaar en heeft mijn autootje gewoon last gehad van de toch wel behoorlijke winterprik, of is der iets anders aan de hand nog ?
Ben benieuwd overigens of die nieuwe bougies & 'platinnen' verbetering brengen.

Alvast bedankt voor het meedenken, mvg, Frederik
Koen

Unread post by Koen »

Mààr 7 liter voor een benzine-auto van 1984 ? Ik denk dat je héél tevreden mag zijn.
Heb zelf ooit (wel een japanner van 1300 cc) uit 1984 gehad : nieuw gekocht en een verbruik van 7 à 7,5 liter/100 km.
Mijn Y ('97) verbruikt op (alleen) snelweg zo'n 6,5 liter/100 km. Gemengd : ongeveer 7 à 7,5 liter/100 km.
Akkoord : gewichten en cylinderinhouden verschillen in vergelijking met jouw auto.
Als je nu nog dat stationair toerental in orde brengt, zal je gemiddeld verbruik nog dalen. Wie weet rij je dan zuiniger dan sommige nieuwe (kleine) auto's ?
Koen
Frederik

Hier ben ik weer :-)

Bij grondig nazicht naar aanleiding van boven beschreven situatie zijn we uitgekomen op een flinke koffielepel zand (?!) in de carburator. Geen idee hoe het er gekomen is, maar het is is nu weg en het inhouden ook :-)
Nu zit ik met volgend probleempje, mijn koelvloeistof blijft verdwijnen. Nu weet ik wel langs waar, maar niet waarom. Het lekt namelijk simpel weg via de radiatordop (specifieker langs dat 'overdrukventieltje' bovenop, dus niet langs de rand dop/radiator). De dop is nieuw sinds semptember.
Ik heb me al sufgepiekerd, maar de kop lijkt mij uitgesloten, er is nl geen plukje witte rook te bekennen uit de uitlaat, de waterpomp, tja, als de radiatordop eraf is is er duidelijk circulatie te zien, dus dat lijkt het me ook niet en het expansievat (en de leiding naar de radiator) zitten niet verstopt.

Heeft er iemand misschien suggesties ? Ik heb al zitten denken dat ik een verkeerde radiatordop gekocht heb (universeel) maar hij leek wel goed te passen. Ik weet het niet meer, ga er morgenavond eens naar laten kijken, maar extra ideën/suggesties blijven welkom :-)

Wederom alvast bedankt voor het meedenken,
Mvg, Frederik
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Heb je misschien ergens lucht in zitten?
Frederik

Bob,

Ik heb mijn autootje een weekend achtergelaten voor een grondig nazicht. Na controle blijkt de compressie op de cylinders nagenoeg perfect te zijn, waterpomp is ook ok, zitten geen leidingen verstopt en koelsysteem is nogmaals ontlucht.
Enige vaststelbaar feit blijft de (recente maar universele) radiatordop waardoor de koelvloeistof naar buiten gedrukt word. Voor de duidelijkheid nogmaals, niet langs de rand, maar door het 'ventiel' dat dicht gehouden word door een veer. Na vergelijking met de originele dop blijkt de nieuwe toch niet helemaal hetzelfde te zijn, dus misschien toch dat het aan die dop zelf ligt.
Dan maar op zoek naar weer een nieuwe (liefst originele) en dan zien we wel weer :-)
Mocht iemand nog iets gelijkaardig hebben voorgehad, dan hoor ik het graag, en alvast bedankt voor het meedenken,

Frederik
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”