Hoe haal ik de startmotor uit m'n Appia?

Discussie en vraagbaak over Appia, Aurelia, Aprilia, Ardea, Astura, Augusta, Belna, Artena, Dilambda, Lambda en ouder
Huib Geurink

Hoe haal ik de startmotor uit m'n Appia?

Unread post by Huib Geurink »

Hoe haal ik de startmotor uit een S3 Appia berlina?
De draden zijn los. De moer van de onderste bevestiging is er af. Maar ik zie geen mogelijkheid om bij de bout (maatje 14) aan de bovenkant te komen.
Huib Geurink

Gevraagd: startmotor Appia

Nou, de startmotor is er uit.
De neus is afgebroken en het ding is totaal uitgefikt.
Kan iemand mij aan een andere helpen?
Henri Finkers

Re: Gevraagd: startmotor Appia

Unread post by Henri Finkers »

Hallo Huib,

Jan van Eck, een oud fiat en lancia dealer uit Deesd, heeft zelf een Appia cabrio (in restauratie en 1 van de 2 in nl?) en werkt nu nog alleen maar aan oldtimers. Nadat hij is gestopt (pensioen) heeft hij zijn magazijn met héél veel oldtimer onderdelen opgeslagen. Wellicht dat hij je verder kan helpen. Als je me avonds belt kan ik je zijn mobiele nummer geven. Mij kun je bereiken op 06-0652314847.

Groet,
Henri
Huib Geurink

Dank je Henri, maar ik heb intussen twee goede startmotoren. Ik kon de onderdelen die doorgebrand / afgebroken waren op de kop tikken. Er groeiden wel haren op, maar Leo Scheltema heeft er intussen de originel startmoter weer perfect in orde gemaakt. Ik heb er in Brussel ook nog een op de kop getikt. Die ligt nu bij Leo voor een revisie.

De meest voorkomende oorzaak van het uitbranden van startmotoren is dat het contact slot blijft hangen zodat de Bendix niet terug komt. Ik zal een dezer dagen een simpel schakelingetje op de site zetten dat er voor zorgt dat:
a) de startmotor altijd meteen uitschakelt zodra de motor loopt
b) verhindert dat er gestart wordt als de motor loopt.
jan freie

Unread post by jan freie »

huib,
is inderdaad zeer curieus als dat gebeurt, met mijn jade-groene fulviaatje (nu van Bob) twee keer meegemaakt dat de startmotor spontaan aansloeg. bleek een contact kwestie te zijn binnen het slot zelf. hopelijk heeft bob er geen last meer van gehad
roger

Unread post by roger »

Hallo,

De man uit Dreesd heeft die toevallig nog onderdelen van een Appia Cabrio ?? Ik zoek nog steeds naar originele zetels en deurpanelen.

Thanks,
Roger
Post Reply

Return to “NL90 De A- Lancia's en ouder”