Radiateur

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Walter van Gruythuysen

Radiateur

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Het radiatorblok van mijn coupe is inmiddels al weer 3 jaar geleden vervangen. Nu loop ik er tegen aan dat de kanalen nog prima zijn maar dat de horizontale warmte geleidings strips aan het verteren zijn. Normaal steken deze flinterdunne strips een paar mm voor de waterkanalen. Bij mij is dat geheel verteerd en ook deels omgebogen en zijn er reststukjes tussen de kanalen komen te zitten.

Ik heb het gevoel dat het koelend vermogen van de radiator hiermee minder wordt. Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en weet de oorzaak? Daarnaast overweeg ik dan nu maar het blok te vervangen. Wie kent een goed adres tussen Delft en Leiden?

Groet,

Walter
Ron

Re: Radiateur

Unread post by Ron »

Hoi Walter,

ik weet een adres in Limburg. Is een eind uit de buurt. Heeft destijds ook het blok van mijn radiator vervangen. Als je de radiator verstuurd (lichter dan 10 kg € 6,50) zal ik er voor zorgen dat e.e.a. afgehandeld wordt. Je bent hem alleen 1 of 2 kwijt.

Groeten Ron.
jojo

Unread post by jojo »

Iets verder weg dan delft ,maar dichterbij dan limburg.. Rotterdam spaansepolder (Radiateurenservice West)
Als je googled op radiateur zal je bij jou in de buurt vast ook wel wat kunnen vinden (diverse zaken afbellen kan flink wat schelen)
David

Unread post by David »

Of de andere kant op, Bijl Radiateuren in Haarlem, heb ik hele goede ervaringen mee.

Succes!
David
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Walter

Ik weet dat je een daily-driver bent, maar 3jaar voor een koperen radiator is wel heel erg weinig...

Voor die alu radiatoren zijn pekel, nattigheid en warmte niet de ideaalste combinaties, maar die koperen zijn normaliter toch veel solider?!

gr

Bart
Walter van Gruythuysen

Bart,

Ik vind het ook wel snel. Het kan aan een matige kwaliteit van het blok liggen, maar misschien zijn er ook andere redenen, vandaar mijn posting. Hij heeft in die 3 jaar (waarvan maar minder dan 2 jaar op de weg) wel een redelijk zwaar leven gehad met veel files, regen, zout, mist, altijd buiten en 50.000 km. Maar ja, daar moet hij wel tegen kunnen. Het radiateurblok in de berlina is ietsje ouder maar nog in nieuwstaat. Die heeft het wel iets minder zwaar gehad.

Kunnen radiateuren ook last hebben van electrische corrosie? Hij heeft wel een massa draad maar ik heb nooit de weerstand gemeten. Dat zou bovendien vreemd zijn op de uiteinden.

Vandaar de vraag waar er een goede kwaliteit geleverd wordt voor een redelijke prijs. Ik heb geen idee waar radiatorreparateurs hun inkoop doen, misschien komt wel alles uit 1 fabriek. Als daar wel verschillen in zijn zou ik dat wel graag weten.

Groet,

Walter
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Walter

De vernieuwing van de radiator is altijd een van de eerste dingen die ik doe bij een oldie. Ik laat er bij voorkeur steeds een nieuw net in hangen en het kader verstevigen. De radiatorboer bij mij om de hoek doet het nog steeds op de ouwe manier, met oog voor detail en vakmanschap. Het ding weegt als lood, maar is build to last!

Ik weet dat hij een aantal (2-3) fabrikanten heeft hiervoor en kan kiezen in een knoest van een cataloog.

Achteraf zet hij hem ook netjes in de zwarte verf, en dit voor ik dacht iets van 150€. Ik heb het ooit nog eens gepost, een jaar of 2 geleden hier opt forum denk ik.

Ik heb nooit een massakabel voorzien - en het ding hangt 100% in rubbers, misschien is net die massakabel de boosdoener? Een eventueel koelwatercontact heeft toch ook massadraadje, net als eventuele electrische fan's.

Maar een S1 fulvia (als de jouwe) heeft toch helemaal geen contact op de radiator? Dus ook geen massa nodig.

Nu dacht ik dat koper hoger op de lijst van edele metalen stond dan ijzer; dus het ijzer is hierin het opofferingsmetaal en niet het koper......

strange business....

Bart
Walter van Gruythuysen

Oei, dat van metalen moet ik opzoeken. Mijne heeft wel een electrische fan maar geen contacten. De fan zit volledig geisoleerd en wordt aangestuurd door een sensor in de waterpomp. Misschien maar die draad losmaken.

Natuurlijk moet je bij een restauratie direct beide radiateuren meenemen. Dat is bij de restauratie dan ook gedaan. Anders weet je zeker dat je om de haverklap een warme motor en koude voeten hebt.

Het gekke is dat de kanalen er nog uitstekend uitzien. Ik kan er natuurlijk ook gewoon mee gaan rijden en kijken wanneer hij koelend vermogen te kort komt. Ik zal het weekend nog eens kijken of ik de laatste restjes die een goede luchtstroom in de weg staan weg kan krijgen. Maar juist omdat ik hem dagelijks gebruik wil ik niet met een auto rijden met verborgen tekortkomingen (die ik weet). Dit is er wel zo een.

Walter
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Als de waterdoorstroming nog prima in orde is zou ik mer er niet zo druk over maken.

Zelf heb ik intussen wel weer de 89 graden thermostaat gemonteerd ipv die van 83 graden zodat het lekker warm wordt.
Jasper

Unread post by Jasper »

Hoi Huib,

Volgens mij scheelt dat wel ja die sensor...
Ik druk in de wintermaanden altijd mijn kachel-kabeltje wat verder in de kraan zodat hij de kraan iets verder opentrekt.
Met het koelen van de motor heb je tenslotte weinig moeite in die maanden. ;-)
Ik ben aan het sparen voor de electrische ontsteking, dat moet wel wat prettiger rijden zijn lijkt me, zeker als je er dagelijks mee rijd.
Ik ondervind dat je zonder veel bij moet stellen om het motortje lekker te laten draaien in deze maanden.
Kun je mij nog 1 maal vertellen wat een gehele set voor een 2e serie kost? (evt met nieuwe bobine..)

Driving in a winter-wonderland!

Jasper.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”