Dynamo

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jasper

Dynamo

Unread post by Jasper »

Ik heb een vraagje over het wisselen van mijn dynamo.
Omdat ik een andere motor in m'n Fulvia aan het bouwen ben stuit ik op het volgende vraagstuk.

Ik had een 1e serie motor in míjn 2e serie Fulvia zitten en ben er nu weer een 2e serie motor aan het inbouwen.
De motor zit er alweer in, alles klopt en past alleen zit ik met het volgende betreffende de Dynamo.
De eerste serie dynamo heeft een losse spanningsregelaar nodig die links van de motorruimte zit geplaatst.
Nu is mijn vraag of de 2e serie dynamo ook deze regelaar nodig heeft of dat de regelaar al in de dynamo zelf zit gebouwd.
Nu heb ik foto's van mijn vorige 2e serie Fulvia waarop ik kan zien dat daar wel een losse regelaar zit.
Mij is verteld dat bij de dynamo die ik wil inbouwen al een regelaar zit.
De dynamo die ik ga inbouwen (2e serie) heeft de volgende aansluitpunten: D-, D+, B+ en EXC.
De oude (1e serie): D-, D+ en DF.
De spanningsregelaar (de losse): D+, DF, B+ en 61. Van het 61 contact weet ik dat die van het controlelampje is.

In het electrische schema van de 2e serie zie ik dat de regelaar en dynamo appart zijn weergegeven (13 en 14), of dit betekend of ze ook echt LOS zijn weet ik dus niet.
Ook komen de aansluitpunten van mijn 2e serie dynamo niet overeen met de aansluitpunten op het electrisch schema.

Ik ben op t net al aan het rondkijken hoe dit nu zit maar een bevestiging van mijn vermoedens kan natuurlijk nooit kwaad!

Alvast bedankt en nog een fijn weekeind,

Jasper.
Ron

Re: Dynamo

Unread post by Ron »

Op mijn tweede serie heb ik destijds een electronische gezet. Zat in een zelfde behuizing als de mechanische. Dus van buitenaf niet te zien dat het een electronische is. De behuizing zit ook daadwerkelijk los van de dynamo apart onder het rechter spatbord gemonteerd.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”