Hoog benzineverbruik
-
Ron
Hoog benzineverbruik
Hallo allemaal,
vandaag stond ik onderweg stil Oorzaak geen benzine meer. En dit terwijl op de dagteller 311 km stond. Nooit gedacht dat ik met een 40 litertank maar zo weinig kilometers kon rijden. En dit met de huidige benzineprijzen. Nu wist ik dat mijn Fulvia best wel een slokje luste. Het zuinigste wat ik met haar gereden heb is 1 op 9. Maar gezien de vorige kilometerstand van de dagteller is dit 1 op 7,8.
Nu heb ik aan de motor alles origineel. Originele solex carbs welliswaar gereviseerd. Misschien is daar wat fout gegaan. Was met een revisiesetje ?
Of is het gelegen in het feit dat ik een onder de auto banden heb met de maat 165/80. Wellicht dat die daar te weinig kilometers door aangeeft. Heb gemerkt met de laatste gezamelijke rit naar de Ardennen dat het maar 5 kilometer verschil uit maakte.
Wie weet het normale verbruik van de Fulvia. Heb al gehoord dat 1 op 10 of zelfs 1 op 11 te halen moet zijn.
Wie weet een mogelijke oorzaak ?
Groeten Ron.
vandaag stond ik onderweg stil Oorzaak geen benzine meer. En dit terwijl op de dagteller 311 km stond. Nooit gedacht dat ik met een 40 litertank maar zo weinig kilometers kon rijden. En dit met de huidige benzineprijzen. Nu wist ik dat mijn Fulvia best wel een slokje luste. Het zuinigste wat ik met haar gereden heb is 1 op 9. Maar gezien de vorige kilometerstand van de dagteller is dit 1 op 7,8.
Nu heb ik aan de motor alles origineel. Originele solex carbs welliswaar gereviseerd. Misschien is daar wat fout gegaan. Was met een revisiesetje ?
Of is het gelegen in het feit dat ik een onder de auto banden heb met de maat 165/80. Wellicht dat die daar te weinig kilometers door aangeeft. Heb gemerkt met de laatste gezamelijke rit naar de Ardennen dat het maar 5 kilometer verschil uit maakte.
Wie weet het normale verbruik van de Fulvia. Heb al gehoord dat 1 op 10 of zelfs 1 op 11 te halen moet zijn.
Wie weet een mogelijke oorzaak ?
Groeten Ron.
-
Huib Geurink
Re: Hoog benzineverbruik
165/80R14 is de juiste bandenmaat. Ik rijd gemiddeld 1 op 13 met Tina. Dat is denk ik moeilijk te halen met een 2e of 3e serie vanwege de bredere banden en de 5e versnelling. Jij zou 1 op 12 moeten kunnen halen tenzij je achternaam Munari is.
Komen de remmen vrij (worden de velgen warm) ?
Staat je ontsteking goed?
Staan de nokkenassen goed? Wat is de compressie?
Slijten de banden abnormaal?
En anders inderdaad de carburateurs.
Komen de remmen vrij (worden de velgen warm) ?
Staat je ontsteking goed?
Staan de nokkenassen goed? Wat is de compressie?
Slijten de banden abnormaal?
En anders inderdaad de carburateurs.
-
Peter.S
Hallo Ron,
Ik neem aan dat je daar al naar gekeken hebt, maar !
Kijk ook naar eventueele kleine lekkage's en zijn je 40 ltr ook daad werkelijk gebruikt(is de tank dan ook helemaal leeg).
Ik neem aan dat je daar al naar gekeken hebt, maar !
Kijk ook naar eventueele kleine lekkage's en zijn je 40 ltr ook daad werkelijk gebruikt(is de tank dan ook helemaal leeg).
-
Walter van Gruythuysen
Ron
Je kunt ook heel eenvoudig je teller checken met een TomTom. Dan deel je in ieder geval door het juiste aantal km.
Walter
Je kunt ook heel eenvoudig je teller checken met een TomTom. Dan deel je in ieder geval door het juiste aantal km.
Walter
-
Ron.
Bedankt voor jullie bericht,.
Vandaag weer getankt bleek 38 liter eruit te zijn dus geen 40 liter. Scheelt alweer wat. Ga in ieder geval eens een keer met de tom tom rijden en kijken wat daadwerkelijk de afwijking is. Dan ga ik het lijstje van Huib eens doorlopen.
Wat mogelijk wel een oorzaak zou kunnen zijn is het vlotterniveau. Destijds wel afgesteld. Echter bij warmer weer gaat het stationare toerental omhoog.
1 op 10 moet toch haalbaar zijn. Ook ga ik alle leidingen eens na. Mogelijk dat er ergens een piepklein gaatje zit. Wat wel is, indien je langs de auto loopt is altijd een benzinegeur waarneembaar.
Groeten Ron.
Vandaag weer getankt bleek 38 liter eruit te zijn dus geen 40 liter. Scheelt alweer wat. Ga in ieder geval eens een keer met de tom tom rijden en kijken wat daadwerkelijk de afwijking is. Dan ga ik het lijstje van Huib eens doorlopen.
Wat mogelijk wel een oorzaak zou kunnen zijn is het vlotterniveau. Destijds wel afgesteld. Echter bij warmer weer gaat het stationare toerental omhoog.
1 op 10 moet toch haalbaar zijn. Ook ga ik alle leidingen eens na. Mogelijk dat er ergens een piepklein gaatje zit. Wat wel is, indien je langs de auto loopt is altijd een benzinegeur waarneembaar.
Groeten Ron.
-
Henri
Met mijn 1e serie Fulvia rijd ik met stevig doorrijden 1op 11 in de raly's en 1 op bijna 13 als ik 'normaal' rijd. Een tijdje geleden heb ik eveneens meegemaakt dat het verbruik opeens 1 op 6 ging worden en een benzine geur rook. Oorzaak de klepjes in de carburateurs waren versleten in combinatie met een niet juist onstekingstijdstip. Is nu weer verholpen door andere carburateurs en ontstekingstijdsrip juist af te stellen. Afgelopen zondag nog de 6 uuur van Breda gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,3.
(overigens 3e geworden met Lolke Koopmans als navigator).
groet,
Henri
(overigens 3e geworden met Lolke Koopmans als navigator).
groet,
Henri
-
Huib Geurink
Dan ben je een goed chauffeur Henri als je bij de rallies 1 op 11 haalt. Maar dat wisten we al.
-
Ron.
Proficiat Henri,
welke klepjes in de carburateur bedoel je. De carbs van mij heb ik gereviseerd met een revisiesetje. Alle membraampjes e.d. zijn vernieuwd.
Groeten Ron.
welke klepjes in de carburateur bedoel je. De carbs van mij heb ik gereviseerd met een revisiesetje. Alle membraampjes e.d. zijn vernieuwd.
Groeten Ron.
-
Bart Verbeek
Ron
Heeft een Fulvia geen benzinetank van 38L?
succes met je zoektocht Ron!
groetjes
Bart
Heeft een Fulvia geen benzinetank van 38L?
succes met je zoektocht Ron!
groetjes
Bart
-
Peter Coolsma
38 liter staat op de dop... Zou het kunnen dat er stiekem iets meer in gaat? Heb 'm zelf nog nooit leeggereden, check het verbruik a.d.h.v. de pompstand en de dagtellerstand.
...nou wijken de km-tellers bij mij waarschijnlijk (want ook de snelheidsmeter) zo'n + 5% af. Hou ik eigenlijk geen rekening mee...
...nou wijken de km-tellers bij mij waarschijnlijk (want ook de snelheidsmeter) zo'n + 5% af. Hou ik eigenlijk geen rekening mee...