Groot probleem....

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jasper

Groot probleem....

Unread post by Jasper »

Gisteren lekker aan het touren met de Fulf, grote herrie...
Het leek een lager te zijn, dus wiel eraf en ja hoor, speling! (lees: best veel...)
Ik heb de moer strakker aangedraaid en de herrie is weg.
Is het nu zo dat dat zich snel weer gaat herhalen?
Nog veeeel groter probleem...
Nadat ik uit was gestapt zag ik dat er een olie lekkage was, en niet zo'n beetje ook!
Heel het blok was van voor tot achter nat van olie onder de carb's.
Ik alles schoongespoten met remmenreiniger, (goeie tip, word alles brandschoon van!)
motor gestart en kijken wat er gebeurde.
Tot mijn verbazing kwam de olie ergens onder mijn startmotor vandaan, niet ergens bij een pakking of een
of andere aanhechting.
Startmotor verwijderd, de bolide aangedrukt en tot mijn verbazing zag ik het probleem.
Nu blijt op 3 punten het huis van het onderblok aan het scheuren te zijn, 3 kleine (heel kleine) haarscheurtje's laten de olie de vrije natuur in!
Geen idee hoe dit nu kan, er staat totaal geen spanning op dit deel zover als ik kan zien.
Heeft iemand van julie hier ervaring mee of er weleens van gehoord?
Ik heb het geschuurd en tijdelijk volgeprutst met Alu-epoxy en de lekage is weg.
Ik weet he, dit is natuurlijk niet een goeie oplossing.
Zeer binnenkort moet ik dus aan de slag om m'n reserve motortje te plaatsen (ben ik even blij dat ik die heb!)
Graag hoor ik jullie ervaring/advies,

Jasper. (bijna huilend)
Ron Linssen

Re: Groot probleem....

Unread post by Ron Linssen »

Nou Jasper ik voel met je mee. Lekker aan het toeren en vervolgens word je gedwongen om te sleutelen.

In ieder geval veel sterkte en succes.

Volgens mij kan je beter het reserveblok erin zetten. Ben je in een keer van alle af. Staat toch een behoorlijke druk op de scheurtjes.

Ron.
Huib

Unread post by Huib »

Da's balen als een doos met stekkers.

Veel wiellagers gaan kapot door het niet goed vastzetten van de asmoeren. Die moeten met 30kgm vast worden gezet.

Of je ze nog kan vertrouwen of niet is een moelijke vraag. Als zoiets voorkomt bij een helicopter zetten ze hier op Gilze Rijen er een nieuwe in. Als je morgen naar de start zou moeten van een rally, zou ik er ook zeker een nieuwe in zetten. Ik zet er in mijn eigen auto sowieso nieuwe in. Maar als je het aan wilt zien, ben je in ieder geval gewaarschuwd en bij het minst geringste lawaai naar de kant. Als ie vast loopt wordt het zaakje zo heet dat alles aan elkaar smelt.

Die scheurtjes in het krukashuis is vervelend. Ik ben daar nog geen scheurtjes tegen gekomen. Wel op ander delen. Het is toch allemaal heel oud aluminium. Ieder jaar neemt het risico dat het te oud is toe. Ik ben al aardig achterdochtig als ik een motor reviseer maar stink er toch nog wel eens in.

Het is ook weer gokken of je ze kunt laten zitten of een andere motor er in hangt. Als ik krap bij kas zit zou ik denk ik het toch wel laten zitten met die epoxy, er even van uitgaande dat het bescheiden scheurtjes zijn en geen japen.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Jasper

Een 'reserveblok' is niet persé een goed blok. Het heeft ooit een wagen verlaten met een reden. Was het omdat de wagen gort was, of omdat het blok gort was...........
Dus het blijft een gok dat reserveblok. Tenzij dat je de historiek er van weet, en liefst niet van horen vertellen, maar met eigen ogen gezien.

Misschien is het niet zo'n gek idee om bij een Fulvia-kenner eens langs te gaan. Hij kan misschien beter inschatten wat de ernst is. Wie weet is het met die alu-epoxy-toestanden wel prima opgelost. Of is er een drijfstang een eigen leventje beginnen leiden. Is dat geen plaats waar oliekanaaltjes doorlopen? Is de oliedruk te hoog? Misschien door een lekke koppakking of zo? Allemaal gruwelijke vragen met eventueel nog gruwelijkere antwoorden...

Maar niet van stapel lopen, hoofd koel en peinzen, nadenken en kleine controles doen.... Misschien het carter er eens afmikken?! Dit weekend wordt lekker weer, dus... werk aan de winkel.

Succes, good luck en bonne chance! (en hou ons op de hoogte)

Bart
Jasper

Unread post by Jasper »

Gelukkig gaat het met de epoxy aardig goed.

Het lekt niet meer en de oliedruk blijft weer mooi op peil.
Er lopen geen oliekanaaltje's achter (heb ik gechecked bij m'n reserve-blok.

Ik weet zover van het reserveblok dat ik hem in subframe met bak en al kocht van een schade-Fulvia.
De bak was van de motor afgebroken e ik vind veel sporen aan het blok dat ie niet zo heel lang geleden beet genomen is voor groot onderhoud.

Van het blok dat erin ligt weet ik dat ie veel olie verbruikt (+/- een liter per 800 km).
Verder presteerd dit blokje enorm goed en voelt alles lekker aan.
Ik denk dat ik voor het eerst even zo door blijf rijden en goed in de gaten houden wat er zoal afspeelt.

Jasper.
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Zoveel olie is wel erg veel hoor, ik zou daar wat aan doen. Zonde om het zo te laten, het wordt er niet beter op.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”