Carello steunen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Willem Wittenberg

Carello steunen

Unread post by Willem Wittenberg »

Hallo,

Kan iemand mij helpen met het vinden van steunen voor verstralers op de Fulvia. Op foto's van de HF zie je vaak de Carello's Megalux gemonteerd, nu heb ik momenteel geen Carello geld en heb dus twee jaren 60 Hella's weten te bemachtigen. Maar voor de montage hiervan wil ik wel graag mooie en goede steunen voor het geval dat er eens geld in de portomonee blijft zitten en de Carello's er wel komen.

Willem
Lucas

Re: Carello steunen

Unread post by Lucas »

Dag Willem,

Carello's zijn mooi en blijkbaar kostbaar. Mooi alternatief en voor veel minder geld te koop zijn Cibie lampen. Zijn ook nog nieuw te koop. Naar ik meen zelfs via Huib.

Gr,

Lucas
Jasper

Unread post by Jasper »

Hoi Willem,

Zag net iets van jouw interesse op Ebay.
Zie deze link (als tie werkt)
http://cgi.ebay.nl/Coppia-fari-suppleme ... dZViewItem
Ramon

Unread post by Ramon »

Hey Willem,

Wij hebben steunen zelf gemaakt van de bevestigings-strips die binnenin je achterbumper zitten gelast. (als je nog een achterbumper hebt liggen die je niet meer gaat gebruiken) Een kant recht geslagen en iets korter gemaakt plus een gat erbij geboord. Past prima in het gat van de voorbumper. Wij hebben cibie's super-oscars die je dan dwars kunt plaatsen. (moet je alleen je lens een kwart-slag draaien)
De positie van de lampen vind ik mooi ten opzichte van je dimlicht en grootlicht. Je hebt tevens de gaten waar voorheen je voorbumper vastzat weer funktioneel gemaakt.

groet,

Ramon
indien gewenst mail ik je wel een fotootje
1600hf

Unread post by 1600hf »

Willem, dit zijn de fabrieks steunen van weleer:
http://www.lanciaracing.nl/parts/gr4lightmounts.jpg

In concept kan je dit goed maken van je oude bumpersteunen. Die komen echter niet zo ver naar binnen. Maar daar ook het probleem: monteer je grote super oscars ver naar de binnenkant van dit soort steunen, zorg dan je ze goed afsteunt. Door het trillen (op bijv onverhard), torderen de steunen de balk waaraan ze gemonteerd zitten (schuine ding naar je subframe toe). En die blijkt boterzacht te zijn.

Dus: ga inderdaad voor de oude bumpersteunen. Ik had dit vroeger ook:
http://www.lanciaracing.nl/images/c51_hf%20002.jpg

Toen ik super oscars wilde monteren moest ik echter verder naar voren. Zoals te zien.... Wel goede lamp: kan 130W in ZONDER dat het glas scheurt in regen of plassen. Zorg wel voor betere electra. Zie Huib's info op het forum. Anders gaat het mis.
Huib

Unread post by Huib »

Nu je het over 130W lampen hebt: weet iemand hoe het zit met Xenon HID lampjes ivm met de toelating voor Fiva rallies?
Het grote voordeel is dat ze vrijwel niks verbruiken en je zeker zoveel zo niet meer licht hebt als met 130W halogeen lampen.

Er is trouwens sinds kort een low power variant van de Xenon H1 uitvoering. Normaal gebruikt een Xenon HID lamp zo'n 35 Watt. De low power uitvoering gebruikt 25 watt en geeft nog steeds meer licht dan een 55W halogeen lamp. Dit is best wel interessant voor het dimlicht van S1 Fulvia's met gelijkstroomdynamo. Zeker als je veel in landen rijdt waar je overdag ook dimlicht moet voeren.
1600hf

Unread post by 1600hf »

Hoi Huib, bij de afgelopen horneland zag ik voor het eerst dat xenon OF er als xenon uitzient ligt niet toegestaan was. Ik ken een giulia die het heeft en het is toch ook wel erg non period...
Huib

Unread post by Huib »

Het hoeft er niet echt non period uit te zien.
De kleur van licht geeft men meestal aan met kleurtemperatuur. De Xenon setjes kun je krijgen met kleurtemperaturen van 3200 graden Kelvin (geelachtig) tot 12000 graden Kelvin (paars) met daarussen dan wit en blauw. Die met een lage keurtemperatuur verschillen niet zo heel veel van halogeen en hebben bovendien het hoogste rendement. De meeste gaan echter voor de hogere temperaturen onder het motto dat wit licht meer overeenkomt met daglicht en dus beter is. Dat is niet correct. Het is immers nacht en geen dag. 's Nachts werkt het oog beter met geel licht.

Net nog even wat gestudeerd. De echte lichtbron van de gasontladings lamp (Xenon HID) en van gloeidraden (halogeen lampje) zijn totaal verschillen. Bij een gloeidraad heb je het meeste licht in het midden. Bij een HID lamp is dat juist andersom. Als je dus een precisie lamp hebt, neemt de effectiviteit van het stralingspatroon meer af dan de lichtopbrengst toe neemt.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”