motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130?
motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130?
Heren,
ik wil een 818.130 (1216cc, 1e S coupe 1965) blok vervangen door een 818.302 blok (naar horen zeggen een 1300cc blok 2e serie).
Past dit?
Zo niet dan wil ik het oude blok laten honen, heeft hier iemand ervaring mee? ik dacht zelf om er bussen in te laten zetten en dezelfde cilinders bij te bestellen.
Er zou misschien ook een overmaat zuiger in kunnen maar ik ben dan bang dat de compressie te laag wordt (bij 1300cc).
Weet iemand in de buurt van Haarlem nog een goed hoon-bedrijf?
Groeten,
Yvo van der Meulen,
Haarlem
ik wil een 818.130 (1216cc, 1e S coupe 1965) blok vervangen door een 818.302 blok (naar horen zeggen een 1300cc blok 2e serie).
Past dit?
Zo niet dan wil ik het oude blok laten honen, heeft hier iemand ervaring mee? ik dacht zelf om er bussen in te laten zetten en dezelfde cilinders bij te bestellen.
Er zou misschien ook een overmaat zuiger in kunnen maar ik ben dan bang dat de compressie te laag wordt (bij 1300cc).
Weet iemand in de buurt van Haarlem nog een goed hoon-bedrijf?
Groeten,
Yvo van der Meulen,
Haarlem
Re: motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130?
Er zit iemand in haarlem, iets met heide ofzo, ik weet hoe ik er moet komen maar ik weet geen straat en heb ook nog geen site gevonden ofzo. Misschien ga ik er vanmiddag wel naartoe ff kijken hoe het daar is, de man schijnt zeeer veel ervaring te hebben met motoren.
Re: motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130?
Dag Yvo,
De nummers van de blokken ken ik niet uit mijn hoofd, dus ik weet niet of de 310 een 2e serie blok is.
Het overzetten van een 2e serie blok is mogelijk.
Let wel je moet het een en ander aanpassen, immers, op het serie 1 blok zit een gelijkstroom dynamo, een 2e serie blok heeft een wisselstroomdynamo. Op de dynamo van de 1e serie zitten 2 snaren: 1 voor de waterpomp en 1 voor de ventilator. Op de 2e serie zit geen snaar voor de ventilator, deze is electrisch.
Dus moet je een electrische ventilator op de radiator zetten ( en aansluiten).
Als je bij het blok geen dynamo hebt moet je een vinden want de bevestiging van de 1e en 2e serie is wezenlijk verschillend. Het bevestigen van een gelijkstroomdynamo van de 1e serie op een 2e serie blok krijg je nooit goed weet ik uit eigen ervaring helaas.
Verder is de startmotor groter op de 2e serie. Die moet je er dan wel bij hebben. Die past verder goed.
Daarnaast heeft de 2e serie een electronische toeren teller, de 1e serie een mechanische. Dus ben je je toerenteller kwijt.
Maar het kan wel. We , Lolke en ik, hebben het gedaan bij zijn 1e serie. Daar hebben we het blok van een 2e serie in gezet. Alles behalve de toerenteller werkt prima.
succes.
groet,
Henri
De nummers van de blokken ken ik niet uit mijn hoofd, dus ik weet niet of de 310 een 2e serie blok is.
Het overzetten van een 2e serie blok is mogelijk.
Let wel je moet het een en ander aanpassen, immers, op het serie 1 blok zit een gelijkstroom dynamo, een 2e serie blok heeft een wisselstroomdynamo. Op de dynamo van de 1e serie zitten 2 snaren: 1 voor de waterpomp en 1 voor de ventilator. Op de 2e serie zit geen snaar voor de ventilator, deze is electrisch.
Dus moet je een electrische ventilator op de radiator zetten ( en aansluiten).
Als je bij het blok geen dynamo hebt moet je een vinden want de bevestiging van de 1e en 2e serie is wezenlijk verschillend. Het bevestigen van een gelijkstroomdynamo van de 1e serie op een 2e serie blok krijg je nooit goed weet ik uit eigen ervaring helaas.
Verder is de startmotor groter op de 2e serie. Die moet je er dan wel bij hebben. Die past verder goed.
Daarnaast heeft de 2e serie een electronische toeren teller, de 1e serie een mechanische. Dus ben je je toerenteller kwijt.
Maar het kan wel. We , Lolke en ik, hebben het gedaan bij zijn 1e serie. Daar hebben we het blok van een 2e serie in gezet. Alles behalve de toerenteller werkt prima.
succes.
groet,
Henri
Re: motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130?
Even om spraakverwarring te voorkomen. Zelf versta ik onder "blok" het cilinderblok, dwz dat gietijzeren ding tussen kop en voet waar de zuigers in lopen. Sommigen gebruiken het woord "blok" voor de hele motor. Voor dat laatste geval geeft Henri al antwoord. Let op dat de dynamo steun aan het cilinderblok zit. Je hebt dus een dynamo probleem in geval je de hele motor overzet en ook als je enkel het cilinderblok gebruikt.
Een 302 cilinder blok pas niet op een 818.130 carter. Sowieso zijn de 3 bouten achter anders (M10 bij 302 en M8 bij 130).
Ik weet niet of bussen plaatsen mogelijk is. Ik heb het nog niet gezien.
Als je grotere zuigers plaatst en je handhaaft dezelfde krukas en drijfstangen dan neemt je compressie iets toe.
Zie ook mijn posting http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 352&t=2352
Een 302 cilinder blok pas niet op een 818.130 carter. Sowieso zijn de 3 bouten achter anders (M10 bij 302 en M8 bij 130).
Ik weet niet of bussen plaatsen mogelijk is. Ik heb het nog niet gezien.
Als je grotere zuigers plaatst en je handhaaft dezelfde krukas en drijfstangen dan neemt je compressie iets toe.
Zie ook mijn posting http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 352&t=2352
Re: motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130? +tik
Heren,
In de eerste instantie bedoelde ik het hele motorblok overzetten. Echter de startmotor mis ik wel hierbij, en het is een behoorlijke operatie. ik hoorde dat de versnellingsbak niet zou passen (4-bak en 5 bak).??
Mijn tweede optie (alleen het cilinderblok met zuigers en cilinders) overzetten lukt dus niet. Helaas.
Als ik het nu overzie, wil ik de oude (slechte cilinderblok) naar een revisie bedrijf brengen, de grootste cilindermaat laten meten, kijken of daar nog een overmaat zuigers bij te krijgen zijn, en dan toch maar uit laten honen.
Zou de harde metalen tik daarmee verholpen zijn? Het klonk echt als een piston-pen lager, maar die heb ik gemeten en die zijn het niet. De krukas lagers heb ik ook gemeten, zijn het ook niet. De tik komt ook niet bij de kleppen vandaan, maar echt uit het cilinder-blok. Verder draait er erg weinig meer rond daar in de buurt. De nokkenas ketting spanner heb ik ook al vervangen door een van de 2e serie (sterkere langere veer).
Een zuiger en cilinder hebben echt behoorlijke slijtsporen (langs groeven) en een andere cilinder heeft behoorlijke pitten. volgens mij moet een kantelende zuiger meer klinken als een schrapend geluid.
Wat zou de harde metalen tik anders kunnen zijn?
groeten Yvo.
ps. wie heeft het nummer van Giancarlo, hij heeft me gebeld maar zijn nummer niet ingesproken.
In de eerste instantie bedoelde ik het hele motorblok overzetten. Echter de startmotor mis ik wel hierbij, en het is een behoorlijke operatie. ik hoorde dat de versnellingsbak niet zou passen (4-bak en 5 bak).??
Mijn tweede optie (alleen het cilinderblok met zuigers en cilinders) overzetten lukt dus niet. Helaas.
Als ik het nu overzie, wil ik de oude (slechte cilinderblok) naar een revisie bedrijf brengen, de grootste cilindermaat laten meten, kijken of daar nog een overmaat zuigers bij te krijgen zijn, en dan toch maar uit laten honen.
Zou de harde metalen tik daarmee verholpen zijn? Het klonk echt als een piston-pen lager, maar die heb ik gemeten en die zijn het niet. De krukas lagers heb ik ook gemeten, zijn het ook niet. De tik komt ook niet bij de kleppen vandaan, maar echt uit het cilinder-blok. Verder draait er erg weinig meer rond daar in de buurt. De nokkenas ketting spanner heb ik ook al vervangen door een van de 2e serie (sterkere langere veer).
Een zuiger en cilinder hebben echt behoorlijke slijtsporen (langs groeven) en een andere cilinder heeft behoorlijke pitten. volgens mij moet een kantelende zuiger meer klinken als een schrapend geluid.
Wat zou de harde metalen tik anders kunnen zijn?
groeten Yvo.
ps. wie heeft het nummer van Giancarlo, hij heeft me gebeld maar zijn nummer niet ingesproken.
Re: motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130? +tik
Probleem met de startmotor en bak zou nog op te lossen zijn met overzetten van vliegwielhuis en vliegwiel. Moet je wel een busje draaien voor het toplager. Blijft de bevestiging op het carter. Ik ben er zelf niet voor om 1e en 2e serie spullen door elkaar te gebruiken. Je blijft het tegenkomen en anders de volgende eigenaar wel.
De zuigers zijn 76mm. Martin Willems heeft std 1300 zuigers (77,0mm) in de aanbieding. Het ding loopt als een speer als je hem op boort naar 77,00. Je moet wel iemand hebben die exact onder de juiste hoek kan boren. Er wordt meer verkeerd dan goed geboord. De speling aanhouden voor de 302/303 en eventueel corrigeren voor aanslag in de koelkanalen.
De zuigerveren die er op zitten moet je goed bekijken. De topveer moet verchroomd zijn, de middelste gietijzer (zelf gebruik ik met neus). Voor de olieveren gebruik ik de laatste tijd ook verchroomde met platte aandrukveer.
Ik heb geen idee waar het getik vandaan komt als het niet de pistonpenbussen zijn. Of het moet een gebroken veer zijn. Let op als er nieuwe pistonpenbussen in gaan. Het vereist speciale apparatuur om de bussen exact parallel aan de drijfstanglagers te boren. Geen bronzen bussen plaatsen maar brons met stalen buitenmantel.
Zitten de groeven op 2?
Vergeet niet de krukas schoon te maken. In de regel komt er een hele machinefabriek uit. Kan ook geen kwaad om de lijnboring en de grondboring van de hoofdlagers te checken.
Heb je de originele voetpakking nog? Die zijn van bruin papierachtig materiaal net als de pakkingen van de bak. Als je hem nog hebt kun je dan de dikte opmeten?
Cruciaal is de oliepomp. Origineel hadden de 1216cc motoren een pomp met 25mm rotors. Dat is te weinig. Die had al vervangen moeten zijn door een pomp van 30mm. Als er nog een 25mm pomp op zit moet je die vervangen en de tuimelaarassen heel goed nameten
De zuigers zijn 76mm. Martin Willems heeft std 1300 zuigers (77,0mm) in de aanbieding. Het ding loopt als een speer als je hem op boort naar 77,00. Je moet wel iemand hebben die exact onder de juiste hoek kan boren. Er wordt meer verkeerd dan goed geboord. De speling aanhouden voor de 302/303 en eventueel corrigeren voor aanslag in de koelkanalen.
De zuigerveren die er op zitten moet je goed bekijken. De topveer moet verchroomd zijn, de middelste gietijzer (zelf gebruik ik met neus). Voor de olieveren gebruik ik de laatste tijd ook verchroomde met platte aandrukveer.
Ik heb geen idee waar het getik vandaan komt als het niet de pistonpenbussen zijn. Of het moet een gebroken veer zijn. Let op als er nieuwe pistonpenbussen in gaan. Het vereist speciale apparatuur om de bussen exact parallel aan de drijfstanglagers te boren. Geen bronzen bussen plaatsen maar brons met stalen buitenmantel.
Zitten de groeven op 2?
Vergeet niet de krukas schoon te maken. In de regel komt er een hele machinefabriek uit. Kan ook geen kwaad om de lijnboring en de grondboring van de hoofdlagers te checken.
Heb je de originele voetpakking nog? Die zijn van bruin papierachtig materiaal net als de pakkingen van de bak. Als je hem nog hebt kun je dan de dikte opmeten?
Cruciaal is de oliepomp. Origineel hadden de 1216cc motoren een pomp met 25mm rotors. Dat is te weinig. Die had al vervangen moeten zijn door een pomp van 30mm. Als er nog een 25mm pomp op zit moet je die vervangen en de tuimelaarassen heel goed nameten
Re: motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130? +tik
Huib,
Het is inderdaad zuiger nummer 2 die helemaal gaar is! Is daar een reden voor? En kan ie zo versleten zijn dat ie gaat tikken? De cilinderwand valt opzich nog mee (visueel). Heb inwendig niet kunnen meten.
Ik haal nu de 1300cc zuigers uit mijn reserve blok (2e serie) controleer deze, en laat deze in de 1216cc boren.
Het boek zegt bij de zuiger-cilinder speling van het 302/303/ 130 blok : 0,055-0,075, is dat niet VEEL te weinig, das nog niet eens een tiende?! dan loopt ie direkt vast volgens mij.
Wat is jou ervaring met de juiste speling? Wat moet ik aan houden?
De voetpakking is 0,41mm dik.
Ik ga de oliepomp checken, die van de 1300 kan er waarschijnlijk zo op. zou ie hierdoor wellicht te weinig smering hebben gehad?
groeten Yvo.
Het is inderdaad zuiger nummer 2 die helemaal gaar is! Is daar een reden voor? En kan ie zo versleten zijn dat ie gaat tikken? De cilinderwand valt opzich nog mee (visueel). Heb inwendig niet kunnen meten.
Ik haal nu de 1300cc zuigers uit mijn reserve blok (2e serie) controleer deze, en laat deze in de 1216cc boren.
Het boek zegt bij de zuiger-cilinder speling van het 302/303/ 130 blok : 0,055-0,075, is dat niet VEEL te weinig, das nog niet eens een tiende?! dan loopt ie direkt vast volgens mij.
Wat is jou ervaring met de juiste speling? Wat moet ik aan houden?
De voetpakking is 0,41mm dik.
Ik ga de oliepomp checken, die van de 1300 kan er waarschijnlijk zo op. zou ie hierdoor wellicht te weinig smering hebben gehad?
groeten Yvo.
Re: motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130? +tik
Yvo,
Ik heb de motor van mijn Facellia laten reviseren door Dymo Track (nu Track motortechniek) bij de cruquius. Kan je eens bellen. Ze hebben volgens mij wel ervaring met Fulvia motoren. Wel altijd druk daar, dus ze moeten wel tijd hebben om het in te passen.
David
Ik heb de motor van mijn Facellia laten reviseren door Dymo Track (nu Track motortechniek) bij de cruquius. Kan je eens bellen. Ze hebben volgens mij wel ervaring met Fulvia motoren. Wel altijd druk daar, dus ze moeten wel tijd hebben om het in te passen.
David
Re: motorblok: 818.302 uitwisselbaar met een 818.130? +tik
Meest waarschijnlijk is dat je een vastlopertje hebt gehad. Dat komt meestal door te hard rijden met nog niet doorgewarmde motor, of te lang te hard gereden, te weinig olie toevoer of fout mengsel. Statistisch is 2 meestal de klos. Ik vermoed door de bevestiging voor de dynamo. De thermische uitzetting is daardoor wat anders.
Zuigers hebben boven een iets kleinere diameter dan onder. Boven zetten ze meer uit door de warmte van de verbranding. Als alles op temperatuur is zit het allemaal net goed. De maat van de zuiger is de grootste diameter, dus ergens onderaan. De waardes in het boek staan er niet voor niets. Om aan de optimale waardes te komen heb ik veel leergeld betaald. Die houd ik dan ook voor mezelf.
Dank je voor de dikte van de voetpakking? Was het inderdaad zo'n brui "papieren" pakking? En hoe heb je hem gemeten?
Zuigers hebben boven een iets kleinere diameter dan onder. Boven zetten ze meer uit door de warmte van de verbranding. Als alles op temperatuur is zit het allemaal net goed. De maat van de zuiger is de grootste diameter, dus ergens onderaan. De waardes in het boek staan er niet voor niets. Om aan de optimale waardes te komen heb ik veel leergeld betaald. Die houd ik dan ook voor mezelf.
Dank je voor de dikte van de voetpakking? Was het inderdaad zo'n brui "papieren" pakking? En hoe heb je hem gemeten?
Nog even over de smering
Of de smering heeft gefaald kun je zien aan de uitlaattuimelaaras ter plekken van tuimelaars 1 en 4. Die liggen aan de laatste mem. De asdiameter moet tussen 15,975 en 15,985 mm zijn. Goed opletten en rondom meten. Vaak is hij maar aan een kant ingesleten. Door onderlinge verschillen in binnendiameter van de tuimelaars en vlakheid van hun zijkanten kan een probleem ook bij een van de andere tuimelaars zitten. De tuimelaars zelf zijn dan ook verdacht en kunnen misschien ovaal zijn gesleten. Als de asjes schade hebben en je hebt geen goede meer dan moet je ze maken van staal met een hardheid van tenminste 60 hrc. Originele asjes die ik op hardheid heb nagemeten zaten allemaal tussen de 63 en 64 hrc.
De maximale spelingen voor de oliepomp staan in het boek. De pakking voor het deksel mag niet meer dan 0,05 dik zijn. De pakkingen die in de pakkingsets zitten zijn veel te dik. De totale maximale speling tussen rotors en deksel is 0,07 mm. De speling tussen de rotors mag maximaal 0,12 mm zijn. Zo staat het in het boek. Maar let op. Die 0,07 max is in feite de som van de totale speling tussen rotors en bodem plus de speling tussen rotors en deksel. De speling tussen rotors en bodem is moeilijk vast te stellen en vereist speciaal gereedschap. Op het oog lijkt de bodem vlak te zijn maar dat is hij niet. De bodem dient eerst gevlakt te worden. Daarvoor moet je gereedschap maken om de pomp op te spannen in de slijpmachine. En je moet speciale binnenslijpstenen maken. Dan de rotors monteren en de speling tussen rotors en deksel incl pakking meten.
De pompen die ik reviseer hebben een speling tussen de rotors van 0,05 mm en de som van de speling tussen bodem - rotors en rotors - deksel is 0,03 Bij 2000 toeren staat de oliedrukmeter dan al dik over de helft en bij iets minder dan 3000 toeren op volle aanwijzing. Wat de volle aanwijzing is hangt af van het type oliedrukzender dat je hebt. Voor een 818.130 zou dat een Veglia 0 - 6 bar moeten zijn. Die 6 bar komt overeen met de volle schaal waar 50 bij staat. Bij net iets over de 6 bar gaat het overdrukventiel open waardoor de druk niet verder stijgt.
De maximale spelingen voor de oliepomp staan in het boek. De pakking voor het deksel mag niet meer dan 0,05 dik zijn. De pakkingen die in de pakkingsets zitten zijn veel te dik. De totale maximale speling tussen rotors en deksel is 0,07 mm. De speling tussen de rotors mag maximaal 0,12 mm zijn. Zo staat het in het boek. Maar let op. Die 0,07 max is in feite de som van de totale speling tussen rotors en bodem plus de speling tussen rotors en deksel. De speling tussen rotors en bodem is moeilijk vast te stellen en vereist speciaal gereedschap. Op het oog lijkt de bodem vlak te zijn maar dat is hij niet. De bodem dient eerst gevlakt te worden. Daarvoor moet je gereedschap maken om de pomp op te spannen in de slijpmachine. En je moet speciale binnenslijpstenen maken. Dan de rotors monteren en de speling tussen rotors en deksel incl pakking meten.
De pompen die ik reviseer hebben een speling tussen de rotors van 0,05 mm en de som van de speling tussen bodem - rotors en rotors - deksel is 0,03 Bij 2000 toeren staat de oliedrukmeter dan al dik over de helft en bij iets minder dan 3000 toeren op volle aanwijzing. Wat de volle aanwijzing is hangt af van het type oliedrukzender dat je hebt. Voor een 818.130 zou dat een Veglia 0 - 6 bar moeten zijn. Die 6 bar komt overeen met de volle schaal waar 50 bij staat. Bij net iets over de 6 bar gaat het overdrukventiel open waardoor de druk niet verder stijgt.