groen goedje
groen goedje
Na het verwijderen van de Solexen van het inlaatspruitstuk vond ik tot mijn verbazing twee kanalen van het spruitstuk half verstopt met een groen/blauw kristalachtig goedje, het blok waar deze carbs vanaf komen heeft al jaren niet gelopen, wat zou het kunnen zijn??? en betekent dit dat de Solexen ook vol kunnen zitten, iemand enig idee, guB Henk
Re: groen goedje
Om precies te zijn: kristallen van een aluminiumzout gevormd uit alluminium en koelvloeistof. Kan de boel aardig verstoppen.
Groet, Hein.
Groet, Hein.
Dank Hein, dit moet toch iets betekenen, want hoe komt koelvloeistof net achter de vlinderkleppen van de Solexen????, ik moet erbij zeggen dat dit blok muurvast zit en er geen beweging in te krijgen is en deze motor heeft al jaren niet gelopen, wel altijd keurig droog en verwarmt weggezet in een garage, als ik alles eruit heb zal ik alles los sleutelen en kijken waar het vast zit, groet Henk
Henk,
Als je de bougie gaten los draait en er olie of iets van dien aart op doet dan kan dat via de zij
kant van de zuigerveren er langs. Dit een tijdje laten zitten en na tijdje voorzichtig proberen of je de
zuigers kan proberen te laten bewegen.
Gr,
Joop
Ps mocht je een ander blok nodig hebben ik heb er een paar liggen.
Als je de bougie gaten los draait en er olie of iets van dien aart op doet dan kan dat via de zij
kant van de zuigerveren er langs. Dit een tijdje laten zitten en na tijdje voorzichtig proberen of je de
zuigers kan proberen te laten bewegen.
Gr,
Joop
Ps mocht je een ander blok nodig hebben ik heb er een paar liggen.
Ik meen me te herinneren dat Flip uit ervaring spreekt. Mijn diagnose, toen de motor uit elkaar lag, was dat:
1 de motor juist gereviseerd was (afgeleid uit een aantal gietnummers) en de stoestand van lagerschalen en krukas. Waarschijnlijk wel jaren geleden maar 0km of daaromtrent geleden
2 de aanleiding voor de revisie een koelwaterprobleem was
3 de oorzaak niet was opgelost
4 de gereviseerde motor onmiddellijk weer een probleem had.
Is het een GTtje?
Als ie vast zit zijn in ieder geval zuigerveren en cilinderwanden aangetast. Als je de auto wilt houden is daar geen eer meer aan te behalen. Dus geen tijd verspillen, gewoon demonteren en desnoods met het russische gereedschap de zuigers uit de cilinders verwijderen.
Ik kan me voorstellen dat je bij een Lambda of Astura nog wel eens wat probeert. Maar met een Fulviaatje ga je in de regel toch wel kilometers maken.
1 de motor juist gereviseerd was (afgeleid uit een aantal gietnummers) en de stoestand van lagerschalen en krukas. Waarschijnlijk wel jaren geleden maar 0km of daaromtrent geleden
2 de aanleiding voor de revisie een koelwaterprobleem was
3 de oorzaak niet was opgelost
4 de gereviseerde motor onmiddellijk weer een probleem had.
Is het een GTtje?
Als ie vast zit zijn in ieder geval zuigerveren en cilinderwanden aangetast. Als je de auto wilt houden is daar geen eer meer aan te behalen. Dus geen tijd verspillen, gewoon demonteren en desnoods met het russische gereedschap de zuigers uit de cilinders verwijderen.
Ik kan me voorstellen dat je bij een Lambda of Astura nog wel eens wat probeert. Maar met een Fulviaatje ga je in de regel toch wel kilometers maken.
Je klinkt erg bemoedigend Huib, gelukkig heb ik de Russische hamer nog, de sikkel ligt al jaren op de schroot, mbt het aanbod van Joop, ik heb nog een goed 1216 blokje liggen, dat perfect past in een 67 GT, wel bedankt voor het aanbod.
Als de veren vast zitten en de zuigerwanden beschadigd zijn, kom je dan bij evt. revisie op nog hogere kosten?? dan een normaal versleten blokje.
Als de veren vast zitten en de zuigerwanden beschadigd zijn, kom je dan bij evt. revisie op nog hogere kosten?? dan een normaal versleten blokje.
In kosten maakt het in principe niet uit. Als je er tenminste vanuit gaat dat jij bij een revisie boort, hoont en overmaat zuigers plaatst. Misschien moet je twee maten groter maar dat maakt niet uit.
Er is wel aanleiding om alles driedubbel te controleren en te laten afpersen met 100 graden water onder druk. In ieder geval de kop en indien mogelijk ook het spruitstuk. Ook de vriespluggen controleren.
In die periode waren er spruitstukken met gietfouten.
Als het inderdaad knoeivoelstof in het spruitstuk is dan moet er een oorzaak zijn. Die dient onomstotelijk vastgesteld te worden
Er is wel aanleiding om alles driedubbel te controleren en te laten afpersen met 100 graden water onder druk. In ieder geval de kop en indien mogelijk ook het spruitstuk. Ook de vriespluggen controleren.
In die periode waren er spruitstukken met gietfouten.
Als het inderdaad knoeivoelstof in het spruitstuk is dan moet er een oorzaak zijn. Die dient onomstotelijk vastgesteld te worden