coupe voor dagelijks

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
David Bouwer

coupe voor dagelijks

Unread post by David Bouwer »

Hallo

Ik heb 2 weken geleden een fulvia coupe (3e serie gekocht)
De intentie is om deze auto dagelijks in te zetten. (Dagelijks is bij mij ongeveer 2 a 3 keer per week een rit waarbij de auto in elk geval door en door warm wordt. Pak em beet zo'n 200 km per week.)

Nu is de auto in heel redelijke staat. Afgezien van wat achterstallig onderhoud is het apparaat gewoon inzetbaar.
De carroserie is zeer redelijk, met enkel bij de kofferbak een paar blaasjes en aan 1 zijde de voorkant dorpel. Al met al echt niet veel.

Nu komt de auto buiten te staan. Weliswaar met forse regen onder een hoes, maar toch buiten.
Nu vraag ik mij af of er op dit forum mensen zijn waarbij de auto ook buiten staat, en wat zij hebben gedaan om het roestduiveltje tegen te gaan. En op welke manier, anders dan te gaan lassen, zijn beginnende blaasjes, die nog niet door zijn, aan te pakken.

Ik begrijp dat Huib de auto eventueel anti-roest kan behandelen. Is daar ook een richtprijs voor te geven?
Ik bezit zelf een compressor etc. dus ik zou het eventueel zelf ook voor een groot deel kunnen doen.

Als laatste ben ik op zoek naar de RVS (of chroom, dat weet ik niet, want ik heb ze natuurlijk nog niet) sierstripjes die op de deurpanelen zitten ter plaatse van zowel de scheiding tussen de (vaak dan) twee kleuren skai, en de sierstukjes rond de handvaten in dezelfde deurpanelen, alsmede de sierstukjes onder de raamslingers.
Wie weet kan iemand me daar nog bij helpen.

Alvast bedankt,
David
Huib

Re: coupe voor dagelijks

Unread post by Huib »

Zelf laat ik de auto waar ik mee rijd gewoon buiten staan. Dat is nu al 5 jaar met dezelfde. Zo'n 30.000 a 40.000 km per jaar. Die is nooit gerestaureerd maar dat gaat nu wel nodig worden. Het is een 1967 rallye 1.3 trouwens

Met de antiroest behandeling kun je veel kanten op.
Haal je wel of niet subframe and achteras er onderuit?
Haal je alle bekleding er uit?
Het is wel aan te bevelen.
Als je hem zover uit elkaar haalt dan kom je ook weer van alles tegen. Kan dus varieren van een paar honderd (geen demontage) tot enkele duizenden euro's.

Ook moet zeer waarschijnlijk de bitak van de wielkasten en de bodem af. Die heeft op meerdere plaatsen losgelaten. Door kleine scheurtjes kruipt er water achter waardoor de boel weg rot.
Bart

Unread post by Bart »

Bezuinig niet op anti-roest, en pak je achterstallig onderhoud aan. Je Fulvia zal je dan met veel plezier en probleemloos overal heen brengen. De mijne heb ik nu 9 jaar en hij nadert de 300.000 km. Vorig najaar voor het eerst de kop eraf: de pakking was verroest. Met een beetje TLC zijn Fulvias praktisch onverwoestbaar.
Bart
R Linssen

Unread post by R Linssen »

Hoi David,

zoals Bart al zei is het feit dat je niet op anti roest moet bezuinigen. De beste manier is om inderdaad alles uit elkaar te halen. In mijn geval heb ik de auto ook helemaal uit elkaar gehaald en de carroseriedelen helemaal behandeld met Rx 5 en daarna Rx 10 eroverheen. De bodem en wielkassen heb ik helemaal van de bitak ontdaan. Daar waar de grondlak nog goed was deze laten zitten. Daar waar er roestvorming (oppervlakteroest) heb ik zoveel mogelijk roets ervanaf gehaald. Daarna de RX 5 ertegen en daarover de Rx 10. Rx 5 is een spul op lijnoliebasis en dringt overal in en tussen. Het zorgt ervoor de de zuurstof geen vat meer krijgt op het metaal. De Rx 10 is bestand tegen steenslag.
De tijd zal moeten uitwijzen of ik het goed gedaan heb, echter een gerenomeerde spuitbedrijf welke engelse oldtimers restaureerd heeft me het spul aan de hand gedaan en is er enthousiast over.
Het is in ieder geval een relatief goedkope manier, waarbij je ook de holle ruimtes met Rx 5 kan behandelen. De auto zou dan langer mee moeten kunnen gaan.
Verder heb ik geen ervaring met het gebruik voor dagelijks.
Henk Broekhuijsen

Unread post by Henk Broekhuijsen »

Ik lees regelmatig over het gebruik van RX5 e.d. vroeger, ja zo oud ben ik, gebruikte ik Waxoil, zelf heb ik geen ervaring met RX5, nu ik bezig ben een eerste serie Berlina te restaureren, wil ik graag weten welk product heden ten dagen het beste is om te gebruiken en welk product gebruiksvriendelijk is, mvg Henk
Ron

Unread post by Ron »

Rx 5 is heel gemakkelijk te gebruiken. Gewoon met de kwast op brengen of in de holle ruimten met een spuitbus met daarop een slang met sproeikop.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Als ik het zo allemaal goed volg, is RX5 iets in de trent van Waxoil of Dinitrol.

Maar wat zetten jullie op het blank metaal of hebben jullie daartussen nog iets gesmeerd/gespoten?

Ik gebruik Loctite 7500 roestomvormer (is blauw en in contact met metaal kleurt het zwart) het neutraliseert roest. Gele Washfiller (van Beneplast) gebruik ik voor nieuwe en grote delen en spuit ik met spuitpistool. Het geeft een etsende werking met het metaal (vergelijkbaar als aluminium zeggen ze) daarna zet ik er nog een laagje of wat lak op. Daarna zal er gedinitrold worden.

De Loctite is duurder dan goud, is die RX5 wat te betalen?

Bart
Henk Broekhuijsen

Re: coupe ontdaan van bitak

Unread post by Henk Broekhuijsen »

Ron je schrijft: De bodem en wielkassen heb ik helemaal van de bitak ontdaan.
Hoe?
Met een beitel, evt.op lucht, krabber, stralen!! als dat al wil, of chemische hulpmiddelen, hij lijkt me een vreselijke bult werk, iets wat dan ook de meeste mensen achterwege laten, dat alle narigheid naar voren komt als de bitak eraf is zal een voordeel zijn, met extra werk, maar daarna is het ook voor altijd goed, Henk
david bouwer

Unread post by david bouwer »

Dank jullie wel voor de info.

Hoe zou ik roestblaasjes moeten aanpakken. Ik heb er nu enkele kaal gemaakt, en vervolgens van die klassieke ijzermenie (van dat oranje spul) opgesmeerd. Dit is in principe anti-roest verf, waar zeer gemakkelijk over heen te spuiten is. Op deze manier zou beginnende cosmetische roest gestopt kunnen worden, omdat ik natuurlijk niet voor elk blaasje de gehele auto kaal zou maken. Of pakken jullie beginnende blaasjes anders aan?
Compleet strippen is sowieso niet de bedoeling. Ik vind het geen punt om interieur eruit te halen etc, maar compleet strippen van de auto is niet de intentie.
De gehele kofferbak heb ik in de owatrololie gezet, waarover ik wederom ijzermenie en een toplaag heb gedaan. Dit zelfde met de bodem en achter alle rubbers en sierlijsten.
Kan je gewoon over RX5 / 10 heen spuiten, of is het voornamelijk voor in holle ruimtes bedoeld?

David
Joop

Re: coupe ontdaan van bitak

Unread post by Joop »

Hoi Henk,

Ik heb dat zelfde gedaan maar dan met een verfafbrander en daarna met een verfspatel verwijderd, inderdaad het stink wel erg maar het werkt goed, en daarna met wasbenzine de laatste restjes verwijderen.

Succes,
Joop
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”