Waaaat...?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Waaaat...?

Unread post by Peter Coolsma »

Nou ja zeg. Kijk ik net het boek van W.O.W. nog 's in; Lancia Fulvia & Flavia, zie ik - terwijl ik 's middags het nummer op de kop van het blok had gezien en dacht "'s even checken straks voor de grap", dat er een verkeerde motor in zit! Althans, tenzij iemand een verklaring heeft die ik over het hoofd zie. Er zit volgens mij -'t staat er op- een 818140 in, in plaats van een 818360. Heb eerlijk gezegd nog niet op het blok zelf gekeken, mocht dat wel kloppen dan klopt de combo blok/kop in elk geval niet. 818360 komt overeen met een 1.3S serie 1, maar een 818140 is van een 1.2 HF! Da's hele andere koek. Qua vermogen scheelt het 4 PK (minder) maar er zijn maar 435 1.2 HF's gebouwd. Zou Fiat (ze waren hoogstwaarschijnlijk net overgenomen toen mijn auto werd gebouwd) gedacht hebben "wat hebben we in het magazijn nog staan waar we van af moeten" of is Emeralda een op andere wonderlijke wijze tot stand gekomen bastaard?

De motor is sinds een jaar voor een te verwachten stevig bedrag volledig gereviseerd, loopt perfect en is dus misschien wel een "hot item" voor de liefhebber die er een zoekt... ...niet dat ik nou 123 wil ruilen hoor...

Verklaart dan wel een beetje waarom Emeralda in stevig heuvellandschap al gauw iets adem tekort komt. Ze wil heel gauw terug naar 3 en heeft het dan soms nog moeilijk. Niet alleen 4 PK te kort dus, maar ook 40 kilo teveel - omdat het zo'n late serie 1 is heeft ze nl. al stalen deuren en front/achterklep.

En nu graag de volkomen logische verklaring. Komt u maar!
Lolke

Re: Waaaat...?

Unread post by Lolke »

Je kijkt nu naar het nummer van de kop. Dit heeft niks met het nummer van het blok te maken.
Wel grappig dat dit eens in de zoveel tijd langs komt op dit forum. En ja, ook ik heb deze fout gemaakt.
Peter Coolsma

O.

Unread post by Peter Coolsma »

Juist.

* schaamt zich een beetje *

Nou ja. Leuk toch, een beetje ophef af en toe...?

Wel vreemd dat 818140 exact overeenkomt met het blok-nummer van de 1.2 HF dan.
Huib

Re: O.

Unread post by Huib »

Dat type kop werd als onderdeel het eerst gebruikt op de 818.140 motor. Het onderdeelnummer van de kop begint dan met 818.140 en dat blijft dan zo zolang ie als onderdeel blijft bestaan.

Je cilinderblok en carter zullen waarschijnlijk 818.302 nummers hebben,

Je nokkenassen hebben een 818.342 (1.3HF) nummer.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”