Vandaag wat metingen gedaan.
Er zijn inderdaad Veglia zenders met 0-6, 0-7 en 0-8. Ik heb ze nog niet allemaal gehad maar van die 0-8 heb ik er twee zo hier en daar zitten, van de andere ieder 1.
Ik heb nog niet met de gecallibreerde manometer vegeleken maar met een simpel manometertje voor de verf- en tectylspuit.
De zenders worden ongeveer 0 ohm bij de maximale druk, die dus 6 resp 7 resp 8 bar is.
De metertjes staan precies op volle schaal als de weerstand van de zender 0 ohm is. Een simpele manier om een eerste test te doen of het metertje goed is, is om de draad van de drukzender even af te halen en tegen massa te houden. De meter moet dan precies op het volle schaal teken staan, maakt niet uit of dat 50, 60 of 70 is.
De al lang in gebruik zijnde Veglia zenders zijn of over het heel bereik vaag (ohmmeter staat te zwabberen) of in ieder geval bij de drukken onder de 5 bar. Bij 5 bar geeft de 0-7 zender 85 ohm wat overeenkomt met ongeveer halve schaal bij de 0-35-70 meters en minder dan halve schaal bij 0-30-60 en 0-25-50 meters.
De weerstandwaarde waarbij de metertjes 0 aanwijzen varieert van 270 tot 310 ohm bij de Veglia meters op coupe's. De Veglia op de berlina is weer totaal anders.
Ik heb een Jaeger metertje van een S2 coupe doorgemeten en die komt eigenlijk wel heel veel overeen met een Veglia metertje van een S3 coupe. Da's heel curieus, want dan zouden de Veglia en Jaeger zenders ook aan elkaar gelijk moeten zijn. In de praktijk wijst een Veglia meter ineens een heel goede oliedruk aan met een Jaeger zender als je voorheen een bijbehorende Veglia zender had.
Uit de meetresultaten zou je af kunnen leiden dat de meeste lang in gebruik zijnde Veglia zenders veel te laag aanwijzen. Er zat maar een vrij nieuwe zender bij en die kwam keurig op 310 ohm bij 0 bar druk Alle andere zaten veel hoger wat resulteert in te lage waardes.
Ik heb dus nu een redelijk aantal verwarrende meetgegevens. Zal er een aantal opnieuw doen en ook wat Jaeger zenders doormeten
Oliedrukzenders en meters
Re: Oliedrukzenders en meters
Ik wist dat je zou gaan meten, Huib. Wilde je al waarschuwen. Ik heb hetzelfde gedaan met VDO meters en werd helemaal gek! Een olietemp, watertemp, oliedruk, benzinestand meters hebben allemaal andere karakteristieken. Wie dat verzonnen heeft????
Heb je het meterjte al open gehaald om te kijken hoe ie geschakeld is? Dat zou wel helpen.
Heb je het meterjte al open gehaald om te kijken hoe ie geschakeld is? Dat zou wel helpen.
Het metertje zelf reageert simplistisch. Het is gewoon een draaispoelmetertje wat reageer op stroom. Normaal zou je willen dat die een lage ohmse weerstand hebben. Deze hebben echter een best hoge weerstand. Zo rond de 150 ohm. Daar is over nagedacht. Dat is bewust gedaan zodat de meter niet uitfikt als de draad van de zender los zou raken en tegen de massa komt. Dat is dan ook de reden dat volle schaal precies overeenkomt met nul ohm in de zender ofwel een doorverbinding met massa.
Nadeel is dat de weerstand van het metertje zelf niet meer te verwaarlozen is tov de weerstand in de zender. De stroom door het metertje is immers de batterijspanning gedeeld door de som van de weerstanden van het metertje en van de zender. De curve van de zender is daarom dan ook niet linear. Naarmate de druk lager wordt neemt de weerstand sneller toe.
De papieren met exacte meetgegevens liggen weer in m'n atelier. Komt er op neer dat (afgerond) de drukmeter op de 0 staat bij 30mA. Op halve schaal bij 60mA en op volle schaal bij 90mA. Maakt niks uit of je een 0-25-50 of 0-30-60 of 0-35-70 meter hebt. De reciproke van de som van de weerstanden van het metertje en van de zender is wel redelijk lineair met de druk. De stroom dus ook.
Als het metertje op 0 staat is de stroom een derde van de stroom bij volle schaal waar de weerstand van de zender 0 is. Op de 0 moet de weerstand van de zender dus 2x zo hoog zijn als die van het metertje zelf ofwel zo'n 300 ohm. De som van die twee weerstanden is dan drie keer zo hoog als die van het metertje zelf zodat de stroom een derde is. Dat zou bij Veglia en Jaeger redelijk hetzelfde moeten zijn.
Bij nieuwe Veglia zenders meet ik keurig ca 300 ohm bij 0 bar druk. Al gebruikte Veglia's geven veel te hoge waardes bij drukken onder de 4 a 5 bar. De meters gaan daardoor veel te weinig aanwijzen in het linker deel van de schaal.
Ik heb geen nieuwe Jaeger zenders gemeten. De gebuikte Jaeger zenders die ik heb zitten bij 0 bar allemaal net onder die 300 ohm

Nadeel is dat de weerstand van het metertje zelf niet meer te verwaarlozen is tov de weerstand in de zender. De stroom door het metertje is immers de batterijspanning gedeeld door de som van de weerstanden van het metertje en van de zender. De curve van de zender is daarom dan ook niet linear. Naarmate de druk lager wordt neemt de weerstand sneller toe.
De papieren met exacte meetgegevens liggen weer in m'n atelier. Komt er op neer dat (afgerond) de drukmeter op de 0 staat bij 30mA. Op halve schaal bij 60mA en op volle schaal bij 90mA. Maakt niks uit of je een 0-25-50 of 0-30-60 of 0-35-70 meter hebt. De reciproke van de som van de weerstanden van het metertje en van de zender is wel redelijk lineair met de druk. De stroom dus ook.
Als het metertje op 0 staat is de stroom een derde van de stroom bij volle schaal waar de weerstand van de zender 0 is. Op de 0 moet de weerstand van de zender dus 2x zo hoog zijn als die van het metertje zelf ofwel zo'n 300 ohm. De som van die twee weerstanden is dan drie keer zo hoog als die van het metertje zelf zodat de stroom een derde is. Dat zou bij Veglia en Jaeger redelijk hetzelfde moeten zijn.
Bij nieuwe Veglia zenders meet ik keurig ca 300 ohm bij 0 bar druk. Al gebruikte Veglia's geven veel te hoge waardes bij drukken onder de 4 a 5 bar. De meters gaan daardoor veel te weinig aanwijzen in het linker deel van de schaal.
Ik heb geen nieuwe Jaeger zenders gemeten. De gebuikte Jaeger zenders die ik heb zitten bij 0 bar allemaal net onder die 300 ohm

Ik heb het in de verhalen nog niet teruggelezen maar trek ik de juiste conclusie als ik zeg dat een meter met een schaal 0-25-50 (S1 coupe') een zender met een bereik van 0-5 bar nodig heeft en een S2 coupe' met een groter bereik een zender met 0-7 bar?
Op mijn S1 HF 1,2 zit nu een zender 0-7 en die geeft zelfs koud geen volle schaal. Waarschijnlijk dus niet de juiste zender...
Op mijn S1 HF 1,2 zit nu een zender 0-7 en die geeft zelfs koud geen volle schaal. Waarschijnlijk dus niet de juiste zender...
Een zender van 5 bar heb ik nooit gezien. Lijkt me ook veel te weinig.
De draaispoel metertjes zijn allemaal identiek. Wat verschilt is de schaalaanduiding. Er komt voor: 0-25-50, 0-30-60 en 0-35-70. Ze hadden er ook Jan-Piet-Klaas van kunnen maken.
Peter stelde vast dat het overdrukventiel open gaat bij 6,2 bar. Metingen die ik intussen heb gedaan geven eenzelfde waarde.
Zinvolle zenders zijn dan 0-6 bar en 0-7 bar. Bij de 0-6 bar zul je bij koude motor en ook bij hoge toeren met warme motor de volle schaal bereiken. Bij een 0-7 bar zender bereik je nooit de volle schaal. Er zijn ook 0-8 bar zenders in de omloop. Die komen nauwelijks over de helft van de schaal.
Logisch lijkt om de 6 bar zender toe te passen bij meters met de aanduiding 0-25-50 en 0-30-60 en een 7 bar zender met een schaal van 0-35-70 maar het hoeft geenszins. Je zou het ook om kunnen draaien.
De draaispoel metertjes zijn allemaal identiek. Wat verschilt is de schaalaanduiding. Er komt voor: 0-25-50, 0-30-60 en 0-35-70. Ze hadden er ook Jan-Piet-Klaas van kunnen maken.
Peter stelde vast dat het overdrukventiel open gaat bij 6,2 bar. Metingen die ik intussen heb gedaan geven eenzelfde waarde.
Zinvolle zenders zijn dan 0-6 bar en 0-7 bar. Bij de 0-6 bar zul je bij koude motor en ook bij hoge toeren met warme motor de volle schaal bereiken. Bij een 0-7 bar zender bereik je nooit de volle schaal. Er zijn ook 0-8 bar zenders in de omloop. Die komen nauwelijks over de helft van de schaal.
Logisch lijkt om de 6 bar zender toe te passen bij meters met de aanduiding 0-25-50 en 0-30-60 en een 7 bar zender met een schaal van 0-35-70 maar het hoeft geenszins. Je zou het ook om kunnen draaien.