wie heeft er 2 remklauw bouten gevonden??

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Henri

wie heeft er 2 remklauw bouten gevonden??

Unread post by Henri »

Afgelopen zaterdag reden Lolke & Jan Erik en mijn wonderschone vrouw & ik beiden mee in de ROZ met onze Fulvia's coupe 1e serie.
Tijdens de 1e etappe hoorde ik bij het aanremmen gerammel rechts voor. We dachten eerst nog aan een lekke band. We reden toen op een onverharde weg met van die grote keizels. Dit was niet het geval. Niet lang daarna werd remmen bij elke remactie minder. (Gelukkig is er dan nog altijd de handrem).
In de lunchpauze gechekt. Wat bleek? De bout van de remklauw was weg! Door het gerammel was bovendien het boutje van de buitenste remleiding los geraakt. Hier spoot de remolie er uit bij het indrukken van de rem. Dit was snel gefikst door het bijvullen van remolie en ontluchten. Maar de bout van de remklauw was weg en we hadden geen bout bij ons die paste. Toch nog geprobeerd verder te rijden, hoewel dit eigenlijk tegen beter weten in was. Dit bleek ook snel toen we een kleine zijstraat in moesten rijden. De remweg was te lang en we schoten de zijstraat voorbij. Bij het achteruitrijden bij het keren blokkeerde het rechter voorwiel : de remklauw was naar beneden geschoten en zette zich vast. Achteruit rijden was niet meer mogelijk. Voorzichtig vooruitrijden ging nog wel. Dus de remklauw weer naar bovengeschoven en voorzichtig naar een tankstation gereden. Ondertussen was de remdruk weer helemaal weg (en deed de handrem weer nuttig zijn dienst).
Wat bleek: de remklauw had 1 van de remleidingen open geschuurd. En dat helpt niet echt bij het remmen. Dus einde ROZ.
De pechdienst heeft de remklauw en ons uit het lijden verlost door de remleiding door te zagen en dicht te klemmen met een bout. Weer remolie bij gevuld en voorzichtig naar huis gereden.
En toen kregen we een telefoontje van Lolke: ook bij hun was de bout van de remklauw spoorloos verdwenen!! Ook einde oefening!
2 Fulvia's, beiden 1e serie, zelfde rally, zelfde bout van dezelfde remklauw verdwenen!
De pechdienst vertelde ons dat zij ook vorig jaar een Fulvia met het zelfde euvel hadden gehadden geholpen.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt of gehoord. Ook op dit forum ben ik dit nog nooit tegekomen.
Jullie?

Henri
Huib

Re: wie heeft er 2 remklauw bouten gevonden??

Unread post by Huib »

Heel curieus. Nooit van gehoord. Wat wel meer voorkomt is dat een aantal kwalen opeens als een soort epidemie voorkomen zoals breken van veren, los raken van de bouten van de binnenste homokineet.

Hoewel de borst van de bout een half inch is, is de draad M12 metrisch fijn. Uit m'n hoofd M12x1,25. Nieuwe kun je dan maken van 1/2 20UNF

Maar wat interessanter is, waarom moest je de handrem gebruiken. Werkte het gescheiden achter circuit niet?
Henri

Unread post by Henri »

Ik raakte veel remvloeistof kwijt. Op een gegeven moment kon ik de (voet)rem helemaal indrukken zonder vertraging. Als ik de rem dan 2 seconden stijf ingedrukt hield blokkeerde de achteremmen de wielen volledig. Met slippende banden rijden vond ik geen optie. Met sliks een rally rijden is niet echt fijn.
Over 1,5 week rijden we deABC rally. Dan moet alles weer klaar zijn en wil ik nog wel mijn banden gewoon kunnen afrijden.
Huib

Unread post by Huib »

De bovenkant van het alu huis van de rempomp is de bodem van het reservoir. In die bodem zitten twee kommen. Een voor het voorcircuit en een voor het achtercircuit. Als een circuit lek gaat zoals in jouw geval en het reservoir leegloopt blijft er in de kom voor het ander circuit genoeg vloeistof staan om dat circuit te laten werken.

Het rijden op alleen de achterrem is voor gewoon gebruik al geen optie en voor rallies al helemaal niet. Maakt niet uit of het dan de voet- of handrem is. Dat ben ik helemaal met je eens. Alhoewel, zie "Vincenzo Lancia averages 115.7 km/h in 1904". Ik zou er dan toch de voorkeur aan geven om met het achtercircuit van de voetrem verder te sukkelen naar een veilige plek. En dan heb je altijd de handrem nog als met dat tweede circuit ook iets mis gaat. Drie-dubbele veiligheid daar geloof ik in.

Ik ben zeer geinteresseerd om te weten waarom het achtercircuit het niet deed, althans niet naar behoren. Ik zou dat graag onderzoeken.

Mede om in dit soort gevallen voordeel te hebben van het gescheiden voor achter circuit heb ik al speciaal gereedschap gemaakt om het terugtrekmechanisme van de wielremzuigers weer op de juist waarde in te stellen. Na verloop van tijd trekken de Dunlop zuigers te ver terug waardoor je de volgende keer dieper moet trappen. Je hebt immers meer vloeistof nodig om ze over een grotere afstand weer naar voren te laten bewegen. Het kan zijn je hier een probleem had. Nogmaals, ik zou het echt graag exact weten.

Dit is overigens een van de nadelen van het Girling systeem van de 2e serie. Theoretisch klint het heel goed. Een circuit voor voor en een circuit voor voor plus achter. Als er een circuit uitvalt heb je altijd nog wat remkracht op de voorwielen. Maar ik ken nu drie praktijk gevallen waar een circuit faalde.

1. Een paar jaar geleden met m'n Flavia Flaviarum. De velg sleep achter een omloopleiding door. Het ding remde nog op de voorwielen maar wel met diep pedaal.

2. Een Flaminia die voor me reed. Die reed over een stuk ijzerdraad wat zich om het voorwiel wikkelde en de remslang doorsneed.

3. Henri en Merel op Fulvia coupe waar de remleiding scheurde door geemigreerde bevestigingsbout.

Ad 1: is bij Girling niet mogelijk
Ad 2 en 3: bij Girling remmen waren beide circuits lek geraakt en had er helemaal niks gewerkt.
Peter de Wit

Unread post by Peter de Wit »

Wat een gezeur hebben jij en lolke. Is jullie niet gegund! En als twee dingen los gaan zou ik gaan kijken of dezelfde persoon ze vast heeft gezet. En volgende keer er maar loctite in als hij ze niet met het juiste moment weet aan te halen. Ze zouden niet los moeten gaan.

Dit is toch superlink!! En doorrijden ook trouwens. Als ie vast was geslagen had je in de problemen geweest.

Maar nu weer serieus: Zit er een remdrukbegrenzer in voor de achterremmen? In principe zouden ze niet moeten blokkeren.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Zitten die bouten normaliter niet geborgd met een metalen plaatje dat je omslaat?
Bewijst toch weer even het nut van die dingen?

Ik heb nog wel wat bouten daarvan liggen, dus moest het ooit in Turnhout gebeuren, bel maar aan.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Enkel 2e serie (Girling-systeem) bouten, dus weinig nut voor jullie vrees ik.Bart Verbeek schreef:
Huib

Unread post by Huib »

Ik heb al zitten peinzen hoe die bouten los konden komen. Ook al zitten ze niet op moment aangehaald of met Locktite geborgd. Een bout gaat niet zomaar uit zichzelf ronddraaien.

Ik zou me kunnen voorstellen dat er foute bouten zijn gebruikt. Dwz niet de originele pasbouten maar gewone M12 fijn bouten. De klauw kan dan iets bewegen. Mogelijk dat die beweging de bouten los wurmt.
Lolke

Unread post by Lolke »

Het is werkelijk een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Zowel Henri als ik hebben niet aan de remklauw (allebei rechtsvoor) gesleuteld. De borging zat erop. Zit er ook nog steeds op (?!)
Henri had het al vrij snel in de rally. Ik bedacht toen wel dat ik dat dus ook eens moest gaan controleren, maar heb dat niet tijdens de rally gedaan.
Vervolgens hadden wij het bij de 1 na laatste TC. Omdat ik de boel niet stuk wilde rijden, ben ik meteen met de rally gestopt en ben zonder te remmen (goed anticiperen en laatste stukje op de handrem) naar huis gereden.
En zoals Peter zegt, het zit ons niet echt mee. Nou zal het feit dat we steeds meer zelf doen, daar vast mee te maken hebben, maar het ging juist erg goed in de ROZ. Dit was de eerste grote rally voor ons na een motor-wissel en dus was ik redelijk zenuwachtig of alles goed zou gaan. Nou, motorisch ging het perfect! en dan krijg je dit. Gelukkig aan het eind van de dag, zodat we wel van de rally hebben kunnen genieten.
Morgenavond zet ik de remklauw weer vast, dan hebben we zaterdag een Baronie-rit en volgende week de ABC. Weer een mooie gelegenheid om een rally uit te rijden en hoog te eindigen!

groeten,
Lolke
Lolke

Unread post by Lolke »

De bouten zullen inderdaad los getrild zijn. Er zat nogal wat onverhard in de rally en ik heb ook enkele malen moeten remmen met de rechterwiel in de berm. Of het een originele bout is geweest, weet ik niet.
Waarschijnlijk heeft de borging ook niet goed vast gezeten, anders kan dit niet gebeuren!?
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”